וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנגיף הסיני" מול נשק ביולוגי אמריקני: קרב המעצמות על נרטיב הקורונה

אחרי שארה"ב נתפסה לא מוכנה מול הנגיף, טראמפ ובעלי בריתו מתארים את הווירוס כדבר שהובא על ידי זרים. מנגד, בבייגי'נג, שהשתלטו על ההתפרצות, מקדמים תיאוריות קונספירציה שלפיהן צבא ארה"ב הוא זה שהפיץ את הנגיף הקטלני

רויטרס

ארצות הברית וסין הפצירו זו בזו לחדול מלהכפיש את אחת את השנייה סביב ההתפרצות של נגיף הקורונה, אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כינה אותו "הנגיף הסיני". "ארצות הברית תתמוך בעוצמה באותן תעשיות, כמו חברות תעופה ואחרות, שנפגעו במיוחד מהנגיף הסיני", כתב טראמפ במהלך הלילה, בפעם הראשונה שהוא עצמו משתמש במונח שהועלה כבר על ידי מקורביו.

משרד החוץ של סין גינה היום את דבריו של טראמפ ואמר כי בייג'ינג מתנגדת לחלוטין לשימוש במילים האלו. דובר משרד החוץ, גנג שואנג, אמר לכתבים במהלך תדרוך יומי שארצות הברית צריכה לדאוג קודם כל לענייניה שלה.

מבקריו של הנשיא טוענים שהמונח הזה הוא גזעני, שעלול להסית נגד הקהילה האסייתית החיה בארצות הברית. "הקהילות האסיאתיות-אמריקניות שלנו - אנשים שאתה משרת - כבר סובלות. הם לא צריכים שתתדלק יותר שנאה", כתב בטוויטר ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו. מדינת ניו יורק היא אחד המוקדים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהווירוס בארצות הברית.

חילופי הדברים קרו ביום שבו ארגון הבריאות העולמי אמר כי נרשמו כבר יותר חולים ומתים מהנגיף בשאר העולם מאשר בסין, שם התגלה לראשונה בסוף בסוף השנה שעברה.

נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור בעיר ווהאן, 10 במרץ 2020. טוויטר, צילום מסך
קרב גרסאות. נשיא סין שי בווהאן, החודש/צילום מסך, טוויטר

מחלקת המדינה מסרה אתמול כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח עם הבכיר הסיני יאנג גי'יצ'י והביע זעם על כך שבייג'ינג השתמשה בערוצים רשמיים "כדי להטיל את האחריות על הקוביד-19 על ארצות הברית". פומפאו "הדגיש כי זה לא הזמן להפיץ דיסאינפורמציה ושמועות, אלא זמן שבו על כל המדינות יפעלו יחד כדי להילחם באיום המשותף.

ביום שישי זימנה מחלקת המדינה את שגריר סין בארצות הברית, צ'וי טיאנקאי, כדי לגנות תיאוריית קונספירציה שמקדמת בייג'ינג ושזכתה לתשומת לב רבה ברשתות החברתיות.

דובר משרד החוץ, ז'או ליז'יאן, פרסם ציוצים בשבוע שעבר, במנדרינית ובאנגלית, וטען כי ייתכן ש"החולה אפס" בנגיף הגיע מארצות הברית, ולא מהעיר ווהאן.

"יכול להיות שצבא ארצות הברית הביא את המגיפה לווהאן. היו שקופים! פרסמו את הנתונים שלכם! ארצות הברית חייבת לנו הסבר", צייץ הדובר, הידוע בהתבטאויותיו הפרובוקטיביות ברשת החברתית.

לפי ההערכות, הנגיף עבר לראשונה לבני אדם בשוק בווהאן, שבו נמכר בשר של בעלי חיים.

עוד בוואלה!

טראמפ: משבר הקורונה עשוי להימשך עד הקיץ; קריסה היסטורית בוול סטריט

לכתבה המלאה

פומפאו עצמו ניסה לקשור את סין למגיפה העולמית, והתייחס שוב ושוב לווירוס בתור "נגיף ווהאן, חרף עצתם של גורמי מקצוע רפואיים, שהזהירו כי תיוגים גיאוגרפיים כאלו עלולים ליצור סטיגמות.

לפי סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה, בשיחה של פומאפו עם יאנג, הוא "הזהיר בתקיפות כי כל ניסיון להכפיש את סין נועד לכישלון". עוד דווח, כי יאנג, האחראי על מדיניות החוץ הסינית, אמר כי "כמה פוליטיקאים אמריקנים משמיצים לעתים קרובות את סין ואת מאמציה נגד המגיפה והדביקו לה סטיגמה, מה שהרגיז את העם הסיני". הוא קרא לוושינגטון "לתקן מידית את התנהגותה הפסולה ולהפסיק בהאשמות חסרי ביסוס נגד סין".

טראמפ על "הנגיף הסיני"

טראמפ ספג אש רבה על טיפולו במשבר, ובעלי בריתו ניסו לתאר את הקורונה כמחלה שהובאה לארצות הברית על ידי זרים.

הסנאטור הרפובליקני טום קוטון, בעל ברית של טראמפ, כינה זאת "נגיף הקורונה הסיני", ובהצהרה שפרסם לאחרונה, אמר כי "אלו שהפיצו אותו לעולם יישאו באחריות".

בעוד שסין הצליחה להשיג שליטה על ההתפרצות, יותר מ-7,000 בני אדם ברחבי העולם מתו מהנגיף, ששיבש משמעותית את החיים במדינות המערב. המגיפה פרצה בזמן של מתיחות רבה בין ארצות הברית לסין סביב סוגיות מסחר, זכויות אדם והתחזקות הצבא הסיני.

עם זאת, טראמפ אמר לאחרונה כי ההתפרצות לא תשפיע על המשך המשא ומתן עם בייג'ינג על הסכם סחר, שהשלב הראשון שלו נכנס לתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully