וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לשגרה: החופים ייפתחו מחר, המסעדות ישובו לפעילות בשבוע הבא

עונת הרחצה תיפתח מחר, ובכפוף לאישור רה"מ, המסעדות, הברים והמועדונים יחזרו לפעילות ביום רביעי הבא. במקביל, משרד הבריאות פרסם את ההנחיות להפעלת מלונות ובריכות החל מ-27 במאי, וכן אולמות וגני האירועים - שישובו לפעילות ב-14 ביוני

צילום: לע"מ

איגוד המסעדות ומשרד הבריאות הגיעו היום (שלישי) להסכמות, לפיהן ישובו לפעילות לצד הברים והמועדונים ביום רביעי הבא בכפוף לאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי כחודשיים שבהם היו סגורים בפני הסועדים. ההחלטה התקבלה בהמשך להסרת המגבלות בתחבורה הציבורית ופתיחת חופי הרחצה מחר.

במסגרת ההסכמות בין איגוד המסעדות ומשרד הבריאות נקבעו שורה של כללים שיאפשרו את חידוש הפעילות. בין השאר, הוחלט כי כניסת לקוחות תותר רק לאחר בדיקת חום, עד למאה מבקרים. במקרים בהם מדובר ביותר ממאה מבקרים - תתאפשר 85% תפוסה. העובדים בפס החם במטבח לא ידרשו לעטות מסיכה, בעוד שעל השאר תחול חובה זו.

עוד הוסכם כי בבתי עסק בהם קיימים מתחמי ישיבה בחוץ - יוכלו הסועדים לשבת זה לצד זה במרחק של מטר וחצי. הלקוחות יידרשו להירשם באפליקציה ייעודית טרם הגעתם.

מסעדות סגורות בנמל תל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חזרה לפעילות בשבוע הבא. נמל תל אביב/ראובן קסטרו

במקביל, לקראת פתיחתם המחודשת של אולומות וגני האירועים ב-14 ביוני, הורה שר הבריאות הנכנס יולי אדלשטיין למנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, והמשנה פרופ' איתמר גרוטו, לפרסם את מתווה הפעלתם.

על פי המתווה, יידרש מינוי ממונה קורונה לכל אירוע שיהיה אחראי על קיום הכללים באירוע, יתבצע רישום אורחים בכניסה, והאולם יידע ליצור קשר בהודעות טקסט עם האורחים במקרה שיתגלה חולה מאובחן. הנהלת האולם תציב סימון ושילוט לפי הנחיות משרד הבריאות, לרבות לעניין שמירת ריחוק חברתי של שני מטרים בעמידה, סימון מרחק בכניסה למתחם למניעת התקהלות ועוד. טרם האירוע ובמהלכו - מתחמי האירועים יידרשו לבצע חיטוי משטחים פנימיים באופן תדיר, ויוצבו עמדות עם חומרי חיטוי במתחם, ובפרט בכניסה ובסמוך לשירותים.

עוד בוואלה!

הקואליציה סירבה לקדם בהליך מהיר דמי אבטלה לעצמאים, באופוזיציה זעמו

לכתבה המלאה

בנוסף, פורסמו הנחיות בנוגע לאופן ההתנהלות באירוע לאורחים ולעובדי האולם. כך, מגבלת אנשים באירוע בכל רגע נתון תהיה לפי שני מ"ר לאורח, ובלבד שמספר האורחים באולמות שלפי רישיון העסק יכולים להכיל יותר מ-200 אורחים, לא יעלה על 85% מהמותר לפי רישיון העסק. האורחים והעובדים יעברו תשאול בכניסה בנוגע לתסמינים ותתבצע מדידת חום. כמו כן, הן העובדים והן האורחים יידרשו לעטות מסיכות, למעט בזמן אכילה ושתייה. בין פלטות השולחנות יישמר מרחק של מטר וחצי.

כללים נוספים נוגעים להושבה באירוע. משפחות גרעיניות יישבו באותם שולחנות, ככל הניתן, ויוקם אזור הושבה נפרד לאוכלוסיות אורחים בסיכון. כמו כן, משרד הבריאות קובע כי ריקודים באירוע מותרים, אך מומלץ כי אוכלוסיות בקבוצת סיכון לא ישתתפו בהם. יובהר כי ייתכנו שינויים בהנחיה זו בהתאם להתפתחות מצב התחלואה. באירועים בהם מנות המזון לא מוגשות לשולחן האורחים, ניתן להפעיל מזנון אוכל מרכזי, ובלבד שהגשת המזון לצלחת האורח תיעשה על ידי איש צוות.

בריכה ברהט. ללא, אתר רשמי
הבריכות צפויות להיפתח ב-27 במאי/אתר רשמי, ללא

במסגרת המתווה שאישר אדלשטיין, הוחלט גם על פתיחת בריכות שחייה, מלונות ופעילות חוגים, תנועות נוער וחינוך בלתי פורמלי החל מ-27 במאי. על פי ההנחיות, הבריכות ייפתחו לפי יחס של שישה מ"ר לרוחץ ועשרה מ"ר לאורח בשטח מחוץ לבריכה. בנוסף לכך, המלונות - לרבות חדרי אוכל ובריכות - ייפתחו בהתאם להנחיות של מסעדות ובריכות.

באשר לחוגים, תנועות נוער וחינוך בלתי פורמלי, יישמרו קפסולות קבועות. בחוג המתקיים בכיתת גן/לימוד היחס יהיה חמישה מ"ר לאדם, בחוג המתקיים במרחב הפתוח - שני מ"ר לאדם ובסטודיו שבעה מ"ר לאדם.

פתיחת החופים: סימוני מרחקים על החול

במקביל, הרשויות נערכות לפתיחתם של 136 חופי רחצה ברחבי הארץ מחר, בכפוף להנחיות התו הסגול שגיבש משרד הפנים, זאת לאחר השקעה של עשרות מיליוני שקלים. המתווה מפרט את ההנחיות לפתיחת החופים ואחריות הרשויות המקומיות ליישומן.

בין השאר, נקבע כי המרחק בין המתרחצים יהיה שני מטרים והוא יסומן, כרוז ישמיע את ההנחיות מדי שעה, שילוט מפורט יוצב בחוף, השירותים יחוטאו אחת לשעה, ויאסר שימוש במלתחות ובמקלחות במבנים סגורים. שר הפנים אריה דרעי אמר כי ההחלטה על הקדמת פתיחת עונת הרחצה "הייתה הכרחית" לנוכח מזג האוויר והירידה בתחלואה בנגיף הקורונה.

הכנות לפתיחת חופי הרחצה בראשל"צ 19 במאי 2020. ראובן קסטרו
פתיחה בהתאם להנחיות התו הסגול. ראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

גם חופי הרחצה בשמורות הטבע והגנים הלאומיים אכזיב, בית ינאי, פלמחים ואשקלון ייפתחו אף הם, כמו גם שמורת האלמוגים. הכניסה לאתרים אכזיב, שמורת האלמוגים והגן הלאומי הר גריזים מותנית ברישום והזמנה מראש לביקור דרך אתר רשות הטבע והגנים בדומה לשמורות ולגנים הלאומיים שנפתחו עד כה בצל הקורונה. לעומת זאת, לביקור בחופי הים שבאתרים בית ינאי, פלמחים ואשקלון לא יידרשו רישום תיאום מראש.

תחבורה ציבורית ללא מגבלות בשעות השיא

כחלק מרצף ההקלות שצפוי להיכנס לתוקף, שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב, ושר הבריאות אדלשטיין סיכמו כי החל ממחר, התחבורה הציבורית תפעל בשעות השיא ללא מגבלת נוסעים - לטובת תלמידי מערכת החינוך. על פי הסיכום, התחבורה הציבורית תפעל בשעות הבוקר החל מהשעה 07:00 ועד 08:30 ומהשעה 13:00 עד 15:00, זאת כדי לאפשר הגעה וחזרה סדירה של התלמידים אל בתי הספר ואליהם חזרה.

השורות הראשונות באוטובוסים של חברת "דן" נחסמו לישיבה לאור ההנחיות החדשות של משרד התחבורה במלחמה בנגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
פעילות מלאה בשעות השיא לטובת מערכת החינוך. קווי דן לפני כחודשיים/אתר רשמי, ללא

עוד סוכם בין שרת התחבורה לשר הבריאות, כי בהמשך השבוע ייערך דיון מקצועי על מנת לבחון הרחבת היקפי הפעילות של התחבורה הציבורית, כדי לתת מענה לחזרת המשק לשגרה.

"להשיב את המתפללים לבתי הכנסת"

לצד ההקלות, הרב הראשי לישראל, דוד לאו, פנה היום במכתב דחוף לראש הממשלה נתניהו בדרישה לפתוח את בתי הכנסת באופן מיידי. הרב ציין במכתבו את הגיבוי המוחלט שניתן על ידו לכלל ההוראות שניתנו על ידי הגורמים המקצועיים בכדי למנוע את התפשטות נגיף הקורונה אך יחד עם זאת טען כי לא ייתכן כי למרות כלל ההקלות דווקא בתי הכנסת "יישארו סגורים על מנעול ובריח".

"חזרה לשגרה של מרכזי קניות, מסעדות וכדומה, וחוסר מתן מענה לבתי הכנסת, מעורר אצל רבים תמיהה", כתב הרב לאו. "לך אין צורך להכביר במילים על המקום שבתי הכנסיות בלב רבים. תל תלפיות זה הוא מקום שבו אדם יכול לשפוך צקון לחשו ולהתחבר עם העליון ועינו אל יראיו. מתגובות הציבור שאני מקבל, אני חש אותם, ומבין עד כמה הדבר כואב להם... חובה להוציא בהקדם הוראות ברורות בנושא זה להשיב את ציבור המתפללים לבתי הכנסת, ויפה הדבר שעה אחת קודם".

סגירת בית כנסת בבני ברק בעקבות הנחיות משרד הביראות לצורך התגוננות מהתפשטות נגיף הקורונה 1 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"יפה שעה אחת קודם". סגירת בתי כנסת בעקבות התפרצות הקורונה בבני ברק/ראובן קסטרו

גורמים בממשלה טענו כי פתיחת בתי הכנסת תתאפשר בתחילת השבוע הבא, לאחר סיום חודש הרמדאן. עד כה במל"ל התנגדו לפתיחת בתי תפילה בהתאם למתווה שגובש מחשש כי שביום שישי הקרוב יווצרו התקהלויות המוניות בשל תפילות המוסלמים. מלבד הרב הראשי, גורמים חרדים דחקו בנתניהו לפתוח באופן מיידי את בתי הכנסת בין היתר לאור החום הכבד ששורר ברחבי-הארץ בימים האחרונים, מה שגורם למתפללים, חלקם בגילאים מבוגרים, להתפלל בתנאים קשים מאוד במרחב הפתוח.

באשר להר הבית, הווקף הודיע כי המתחם ייפתח מחדש לאחר עיד אל-פטר, תחת מגבלות. המתחם נסגר לפני כחודשיים למתפללים מוסלמים ולמבקרים בשל החשש מהתפשטות הקורונה. למקום הותרה כניסה רק של כמה עשרות עובדי ווקף. לאחרונה הגישו פעילי הר הבית עתירה לבגץ בבקשה פתוח אותו למבקרים יהודים. המדינה שללה את הבקשה בשל הקורונה, והדגישה את הבעייתיות בפרט במהלך הרמדאן, בו עולים המוני מוסלמים להתפלל.

(עדכון ראשון: 12:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully