וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקניונים ייפתחו השבוע, שגרה מלאה ביוני: אסטרטגיית היציאה של משרד האוצר

3.5.2020 / 13:33

לקראת הדיון בממשלה על הקלות נוספות, שנדחה למחר, במשרד האוצר גיבשו נייר עמדה לגבי פתיחה מחדש של ענפים במשק, שחלקו עומד בסתירה להמלצות משרד הבריאות. לפי הצעת המשרד, עד 15 במאי ייפתחו המלונות ובריכות השחייה, ועד 31 במאי - גם אולמות האירועים, הברים והמסעדות

צילום: רוני כנפו וניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הממשלה תדון מחר (שני) בשורת הקלות נוספות במסגרת שלב ב' של אסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה, שעליהן הייתה אמורה להתקיים הצבעה עוד היום. על הפרק עומדות האפשרויות לפתוח את הקניונים והשווקים, לאפשר תיירות פנים, לבטל את מגבלת הרדיוס של מאה מטרים מהבית ולאפשר הלוויות וחתונות.

לקראת הדיון בממשלה, המשרדים השונים הכינו מתווים שונים ובקרב חלקם התעוררה מחלוקת לגבי לוח הזמנים הרצוי וההגבלות הדרושות במסגרת ההקלות הנוספות. בין היתר, במשרד האוצר הכינו נייר עמדה, הכולל לוח זמנים מפורט לפתיחתם מחדש של הקניונים, השווקים, המסעדות, הברים, בריכות השחייה ועוד.

הישיבה הייתה אמורה להיערך היום, אולם לבסוף היא נדחתה למחר בשעה 11:00 לצורך השלמת החומרים והתקנות לשעת חירום. אלה הן ההקלות שיובאו לאישור הממשלה, עמדת משרד האוצר והמחלוקת בין המשרדים השונים לגבי אסטרטגיית היציאה מהמשבר.

המתווה שבו תדון הממשלה: קניונים - בימים הקרובים תחת מגבלות

קניונים:

במשרדי הכלכלה, האוצר והבריאות עמלו על מתווה להחזרה לפעילות של הקניונים תחת מתכונת מוסכמת של הגדרות וכללים, כמו מדידת חום לנכנסים למקום, חובת חבישת מסיכה בכניסה, הגבלה של אדם אחד לכל 15 מ"ר משטחו של הקניון והצבת שלט בכניסה לקניון למספר האנשים המרבי המותר.

בנוסף לכך, על פי המתווה תחול חובת שמירה של מרחק על שני מטרים בין אדם לאדם. בכניסה לכל חנות יוצב שילוט שיכלול א תמספר הלקוחות המותר בה. לא תתאפשר אכילה של מבקרים בשטח הקניון ותימנע הגישה לשולחנות אכילה בשטחו. כמו כן, שטחי הקניון ינוקו ויחוטאו בתדירות גבוהה, מתקנים לחיטוי ידיים יוצבו במקומות נגישים וקבוצת עובדי ניקיון קבוצה תשובץ באותן המשמרות כדי למנוע הדבקה.

הטיילת באשקלון לאחר הקלת תקנות הקורונה, 2 במאי 2020. רויטרס
הממשלה תדון בביטול מגבלת המאה מטרים מהבית. מטיילים בטיילת באשקלון אחרי ההקלות, אתמול/רויטרס

עם זאת, יש כמה סוגיות שעלו למחלוקת: במשרד האוצר כבר הורו לקניונים, על פי דרישת משרד הבריאות, להיערך עם אפליקציות לרישום הקונים - כולל שם מלא, מספר טלפון, שעות הביקור והאזורים שבהם שהו. במקביל, הקניון יחולק למתחמים של 5,000 מטרים רבועים. עם זאת, בקניונים מתנגדים למהלך וטוענים כי רישום קונים רק יבריח לקוחות שיעדיפו לקנות בחנויות רחוב ולא להיכנס למתחם שייתן תחושה של מעקב בדומה ל"אח הגדול". מעבר לכך, בקניונים מתנגדים לחלוקה למתחמים של 5,000 מ"ר וטוענים כי הדבר איננו אפשרי, ודורש תחזוקה ולוגיסטיקה.

שווקים:

לפי המתווה ששר הכלכלה אלי כהן סיכם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד הבריאות להחזרת השווקים לפעילות במתכונת מיוחדת, תתאפשר החזרת השווקים במתכונת הבאה: כולם יהיו מתוחמים בכל הכניסות והיציאות עד לגודל של 6,000 מ"ר. כדי להקטין את הצפיפות בכל רגע נתון, רק חצי מהדוכנים יוכלו לפעול, כשהבחירה מי מהם יפעל ומי לא תוטל על הרשות המקומית שתנהל את ההגבלות.

בנוסף לכך, תוטל מגבלה של אדם אחד לכל עשרה מטרים רבועים במתחם, תחול חובת חבישת מסיכות ותתבצע מדידת חום בכניסה לשוק. במקרה של דוכנים צמודים, תצטרך להתבצע הפרדה על ידי ניילונים או פרספקס. משרד האוצר הציב תאריך יעד של 17 במאי לפתיחת השווקים.

שוק מחנה יהודה, 24 באפריל 2020. נתי שוחט, פלאש 90
המתווה שסוכם כולל פתיחה של השווקים תחת מגבלות. שוק מחנה יהודה/פלאש 90, נתי שוחט

הקלות במרחב הציבורי:

בממשלה ידונו גם בביטול מגבלת היציאה למרחב הציבורי לטווח של עד מאה מטרים מהבית. שרים רבים, בהם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, כבר דרשו לבטל את המגבלה הזאת, שכן לא ניתן לאכוף אותה בפועל.

בנוגע לפארקים הלאומיים, עמדת משרד הבריאות היא כי יש לאפשר כניסה יחידנית לכל אדם על כל 15 מטרים רבועים בשטח הפארק.

תיירות שטח, צימרים ומלונות צמודי קרקע:

משרד התיירות דוחף לפתוח את הצימרים והמלונות צמודי הקרקע. שר התיירות כבר הגיע להסכמות עם משרד האוצר. בנוסף לכך, כרגע מתקיימים דיונים האם לאשר את פתיחת הצימרים בכפוף לתנאי העמידה ב"תו הסגול" או בכפוף להחלטת הממשלה. על פי דרישת משרד הבריאות, בריכת שחייה וירותי ספא לא יינתנו, כמו גם ארוחות בוקר פתוחות לקהל. במקום זאת, הארוחות יוגשו לחדרים בלבד.

חתונות, הלוויות, בר מצווה ולימוד קבוצתי:

במשרד הבריאות רוצים לאפשר קיום חתונות ולוויות של עד 50 אנשים ב-17 במאי. על פי עמדת משרד האוצר, אולמות האירועים ייפתחו ב-31 במאי, לפי מתווה התקהלויות שייקבע בהמשך. על הפרק עומדת גם התרת לימוד קבוצתי במרחב פתוח בכפוף לעמידה בכללי ההתקהלות.

עמדת משרד האוצר: מתי לפתוח קניונים ומתי מסעדות?

נייר העמדה שהכין משרד האוצר כולל תאריכים ויעדים לשורת הקלות. בפועל, תאריכי היעד אינם עולים בקנה אחד עם התאריכים שהציב משרד הבריאות על פי מדדי מספר המונשמים ושיעור הבדיקות החיוביות להתפשטות המחלה.

משרד האוצר גורס כי יש לפתוח עד ליום שלישי הקרוב את הקניונים, הצימרים, המלונות צמודי הקרקע, האוניברסיטאות, שמורות הטבע והפארקים הלאומיים. כמו כן, נייר העמדה קובע כי יש לאפשר כניסת עובדים פלסטיניים עד יום זה.

הטיילת באשקלון לאחר הקלת תקנות הקורונה, 2 במאי 2020. רויטרס
לקראת הקלות נוספות. הטיילת באשקלון, אתמול/רויטרס

עד 10 במאי, לפי נייר העמדה של משרד האוצר, ייפתחו מסגרות - מגילאי לידה ועד לגיל שש. במשרד הבריאות והאוצר יצטרכו להורות על מגבלות בדומה לבתי הספר.

עד 17 במאי - ייפתחו מלונות, שווקים, חדרי כושר, ספורט מקצועי ללא קהל, ספריות, מוזיאונים, בריכות שחייה, טיפול לא רפואי בגוף האדם, חוגים ומרכזים קהילתיים. כמו כן, משרד האוצר גורס כי עד תאריך זה יש לפתוח מחדש את כיתות ד' עד ו'. פתיחת ענף תרבות והפנאי תתבצע בכפוף למגבלות של היקף האנשים נכנסים, שעומדת נכון לעכשיו על אדם אחד לכל 15 מטרים.

לפי משרד האוצר, עד 31 במאי ייפתחו אולמות אירועים, מסעדות, ברים ומסעדות, בכפוף לעמידה בתנאי "התו הסגול" לענף. נכון לעכשיו, תתאפשר כניסה של בין 50 למאה אנשים למסעדה. זאת, בניגוד לתאריך היעד של משרד הבריאות - העומד על 15 ביוני. כמו כן, תאריך זה מיועד גם לפתיחת בתי הקולנוע, התיאטראות, הסמינרים וההכשרה העל-תיכונית הלא אקדמית.

המחלוקת עם משרד הבריאות וההתארגנות מראש של מערכת החינוך

נכון לעכשיו, תאריכי היעד שדורש משרד הבריאות אינם חופפים, בלשון המעטה, עם תאריכי היעד של משרד האוצר. גורם באוצר אמר כי הוא מאמין כי בסופו של דבר הצדדים יגיעו לפשרה בנושאים כמו פתיחת הקניונים עד יום שלישי ופתיחת השווקים עד 15 במאי, שכן תאריכים אלו מוסכמים על המגזר העסקי ועל התעשייה.

במשרד האוצר מבקשים להקים צוות שיאשרר את לוחות הזמנים שיסוכמו בין הצדדים. בראשות הצוות יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה ועל חבריו יימנו מנכ"ל משרד הבריאות, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד האוצר, הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה.

הצוות יביא לאשרור הממשלה את מועדי השלבים לחזרה לשגרה בענפים השונים עד ל-10 במאי. הוא גם ימליץ לממשלה על ענפים ועל פעילויות שיש להמשיך ולהגביל. לכל ענף ייקבע "תו סגול" ייעודי, לא יאוחר משבעה ימים לפני מועד הפתיחה.

חזרה ללימודים בבתי הספר במועצה האזורית בנימין , 3 במאי 2020. מועצה אזורית בנימין, אתר רשמי
באוצר דורשים להקים צוות לאשרור לוחות הזמנים שיסוכמו. הלימודים בצל הקורונה, היום/אתר רשמי, מועצה אזורית בנימין

במשרד מבקשים, בנוסף לכך, גם להסדיר את הפעלת מערכת החינוך בחלוקה לפי שלבי גיל שונים, שתנאיהם יאושרו בממשלה ויפורסמו לציבור לא יאוחר משבעה ימים לפני המועד הנדרש לפתיחה. זאת, במטרה לאפשר זמן התארגנות הכרחי עבור המערכת החינוכית.

מעבר לכך, ייקבעו מדדים בריאותיים וכלכליים שיובאו לאישור הממשלה עד ל-10 למאי, שאותם תבחן הממשלה טרם כל שלב נוסף בפתיחת המשק. במקביל ייבנה גם מתווה לנסיגה מתכנית היציאה ככל שיידרש בהתאם למצב התחלואה, שתשים דגש על צעדי מדיניות דיפרנציאליים וממוקדים לענפים, אזורים או גילאים שונים. המטרה היא להוביל לסיכול ממוקד של התפשטות המגיפה תוך צמצום הנזק הכלכלי והחברתי.

עוד דורשים במשרד האוצר מסד נתונים שקוף על נתוני התחלואה בערים השונות. לדברי המשרד, מסד נתונים זה אינו קיים, ונמצא רק במשרד הבריאות שאינו משתף בכל המידע שיש ברשותו. במשרד טוענים כי "אם רוצים לפתוח את המשק ולקבל החלטות חכמות, המידע צריך להיות פתוח ונגיש לכולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully