וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא מאשרת את פתיחת הר הבית ברמדאן; "חיוני לבריאות הציבור"

המתחם נסגר במרץ בשל הגבלות הקורונה. בתגובה לעתירת פעילים לבג"ץ לאפשר ביקורי יהודים במקום, התנגדה המדינה בשל חשש מהתקהלויות, בפרט בחודש הקדוש לאיסלאם. בתשובה לשאלת העותרים, ציינה המדינה שההחלטה התקבלה לאחר שיח עם הווקף, אך סירבה לפרט בגלוי אם יש הסכם בנושא

צילום: צילום: מתוך הטוויטר של BELAAZ, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק נעצר על ידי המשטרה בהר הבית)

המדינה מתנגדת לפתיחת הר הבית בתקופת הרמדאן בשל החשש מהתפשטות הקורונה - כך עולה מהתגובה לעתירה המבקשת לאפשר עליית מבקרים יהודים להר. בנוסף, המדינה מסרבת להתייחס בפומבי לשאלת העותרים בדבר הסכמות על סגירת המתחם מול ירדן והווקף, ומבקשת לפרט על כך במעמד צד אחד.

מתחם הר הבית נסגר לכניסת מתפללים ומבקרים ב-22 במרץ בעקבות התפרצות הנגיף. זאת לאחר שגורמים במדינה ניהלו שיח בנושא מול הווקף ונקבע כי תתאפשר כניסה של כ-50 עובדי ווקף בלבד. לפני כשבועיים הגישו שני פעילים למען עליית יהודים למתחם עתירה לבג"ץ בבקשה לפתוח אותו כפי שנעשה בכותל המערבי ובמערת המכפלה. זאת למרות שעות הביקור המוגבלות למבקרים ועל אף שגם בימי שגרה, נאסר על יהודים להתפלל במקום.

תפילת יום השישי ליד מסגד אל-אקצא בהר הבית ב-31 בינואר 2020. רויטרס
נסגר למתפללים ולמבקרים. תפילות יום השישי בהר, ינואר/רויטרס

המדינה שללה בתגובתה אפשרות לפתיחת ההר בתקופה זאת. "לעמדת הגורמים המוסמכים, גם בעת הזו, ובפרט במהלך חודש הרמדאן, סגירת ההר - כאמור לכלל המתפללים, המוסלמים והמבקרים - היא צעד חיוני", נמסר בתגובה. זהו צעד הנדרש "הן לשם אכיפת מגבלות ההתקהלות בצו בריאות העם ושמירה על בריאות הציבור, הן לשם שמירת הסדר הציבורי וביטחון הציבור", נכתב.

גם הצעות לכניסת קבוצות קטנות למתחם כחלופה נדחו על ידי המדינה. "לעמדת הגורמים המוסמכים, כל כניסת מבקרים כאמור לא תאפשר את אכיפת הוראות איסור ההתקהלות בהר הבית ועשויה להוביל לפגיעה קשה וחמורה".

הפעילים ביקשו לדעת האם ישנן הסכמות בנושא מול ירדן והווקף, ונתקלו בסירוב. בתגובה לעתירה נמסר כי "מטבע הדברים לא ניתן להרחיב בעניין זה, הכולל גם היבטים מדיניים מובהקים וכן היבטים הנוגעים ליחסי החוץ והביטחון של המדינה". אולם, המדינה הביעה נכונות לפרט את תשובתה בפני השופטים בלבד. "כאמור, ככל שבית המשפט הנכבד יראה לנכון, המשיבים נכונים לפרט בעניין זה בדלתיים סגורות ובמעמד צד אחד בלבד", נכתב.

עוד בוואלה!

ביקורת במערכת הביטחון: הדרת ירדן מענייני י-ם עלולה לפגוע בתיאום הביטחוני

לכתבה המלאה
כיפת הסלע בירושלים ב-17 בינואר 2020. רויטרס
"צעד הנדרש לשם שמירה על בריאות". מתחם כיפת הסלע/רויטרס

עו"ד איתמר בן גביר, המייצג את העותרים, אמר בהתייחס לתגובת המדינה כי "עכשיו יצא המרצע מן השק. למעשה בפרקליטות מודים שקיים הסכם מדיני שנעשה במחשכים עם ירדן כאשר המדובר בהסכם המפלה יהודים לרעה, מאפשר לאנשי הווקף להיכנס להר הבית ומונע כניסת יהודים בגלל שהם יהודים". הוא הוסיף כי "אם לכותל ניתן להיכנס בקבוצות תוך שמירת תקנות הבריאות אין סיבה מדוע שלא יאפשרו לאנשי הר הבית לעשות כן, ועמדת המדינה לוקה בגזענות, באפליה, ובמדיניות לא חוקית של פגיעה בחופש התנועה וחופש הדת". כמו כן, בן גביר ביקש מבג"ץ שלא לקיים דיון במעמד צד אחד. "נבקש מבית המשפט שלא לאפשר לפרקליטות לקיים דיון במחשכים. אנחנו לא במדינת עולם שלישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully