וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מאלף הפגינו בתל אביב נגד רצח נשים: "איך זה לא מזעזע את הממשלה?"

18.5.2020 / 22:01

המחאה נערכה בכיכר הבימה בעיר, שם התאספו המוחים והדליקו נרות זיכרון לזכר 11 נרצחות מתחילת השנה. מארגנות המחאה מתחו ביקורת חריפה על נציגי הציבור: "הלוואי והיו נלחמים על החיים שלנו כמו שהם נלחמים על הג'ובים שלהם"

צילום: יותם רונן

יותר מאלף בני אדם הפגינו הערב (שני) במחאה נגד רצח נשים בכיכר הבימה בתל אביב. המפגינים הדליקו נרות זיכרון לזכר עשר הנשים שנרצחו מתחילת השנה, בנוסף לפעוטה בת עשרה חודשים. המוחים החזיקו שלטים עם הכיתוב "איפה השר לענייני רצח נשים?", וקראו "הממשלה אדישה, מסוכן להיות אישה", "תקציבים למעון, לא לבעלי ההון", "נאבקות ונאבקים באלימות כלפי נשים", ו-"זה לא מקרה פרטי עצוב אם זה קורה שוב ושוב".

מארגנות המחאה מסרו כי "דם אחיותינו הפקר. כשאנחנו חיות אין לנו גב, אין לנו תמיכה, אין לנו מסגרות טיפוליות, רבות מאלו שהיו נסגרו. אין תקציבים ואין משאבים מתאימים. ואין ביטחון, לא ברחובות - ולא בבית".

ענת ניר, ממקימות המטה הפמיניסטי לשעת חירום, נאמה בעצרת ומתחה ביקורת חריפה על הממשלה. "עכשיו הגיע הזמן לפתרונות לנשים שחיות. מאות אלפי נשים שיושבות בבית ומקבלות מכות, ויש להן בני זוג מתעללים ואף אחד לא נותן להן מענה. אתמול הושבעה ממשלה חדשה בישראל. אף אחד ואף אחת לא ראו לנכון להציג את הסוגייה החשובה הזו.

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
"מתעללים במאות אלפי נשים ואף אחד לא נותן מענה". ההפגנה, הערב/פלאש 90, תומר נויברג

"במשך חודשים ושבועות הם רבים מי יקח את התיק ומי יעמוד בראש משרד", הוסיפה ניר. "הלוואי והיו נלחמים על החיים שלנו כמו שהם נלחמים על הג'ובים שלהם. לצערי הנושא לא הופיע בשום משא ומתן קואליציוני של אף מפלגה".

היא הוסיפה כי "אנחנו נאבקות על החיים שלנו ויודעות שהרצח הבא יכול להימנע ועושות יחד הכל כדי למנוע אותו. אנחנו דורשות טיפול בגברים אלימים, מעקב אחרי גברים שישבו בכלא בגין אלימות במשפחה. אנחנו דורשות מסגרות לנשים, תקציבים, תקנים לעובדות סוציאליות, חקיקה וענישה. לא נשתוק על רצח נשים".

עוד בוואלה!

עונשים מקלים, ללא מעקב: נשים משלמות בחייהן על אוזלת היד של המדינה

לכתבה המלאה
עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
הדלקת נרות לזכר הנרצחות. כיכר הבימה, הערב/פלאש 90, תומר נויברג

עינב קגן והדר גל, ממארגנות המחאה, אמרו כי "כשראינו את האייטם על מאיה ווישניאק, לא יכולנו לנשום. רצח נוסף, מקומם ומיותר של אישה - על היותה אישה. ככל שעברו הדקות, הפרטים התבהרו. היא הייתה בת 22, בת גילינו. הגבר שרצח אותה, חנק אותה למוות ודקר את אמו, פצועה קל, בחר להיות זה שיחליט על החיים שלהן. ומסתבר שהוא לא הגבר היחיד שחושב ככה".

"הסיפור של מאיה טלטל אותנו כל כך, לא עוזב אותנו. לכן החלטנו לקחת יוזמה ולארגן הדלקת נר, לזכרה של מאיה ולזכר כל הנשים שנרצחו בתקופת הסגר- ובכלל", סיפרו קגן וגל. "האירוע גדל תוך שעות והגיע לאנשים רבים שאנו לא מכירות. פה הבנו שהסיפור הזה גדול יותר מאיתנו, ושאירוע מחאה כזה מתבקש כבר הרבה זמן. אם הממשלה, הרשויות והתקשורת ממשיכים בסדר יומם, אנחנו נעצור ונזכור. עד מתי דמנו יהיה הפקר?"

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
"זה טרור, לא אלימות". הדלקת נרות לזכר הנרצחות בכיכר הבימה/פלאש 90, תומר נויברג

סימונה מורי, שרצחה את בן זוגה המתעלל, נאמה גם היא בעצרת. "אני כאן, אני חיה. אחרי 22 שנה בכלא, זה כמו להיות מתה. היום אני רוצה להגיד שכל הנשים צריכות להיות מוגנות וחיות כמו שאני חיה עכשיו, אבל לא אחרי 22 שנה בכלא. הם, הגברים, אלה שצריכים להיות בכלא", אמרה. "נשים שעכשיו בבתים ואין לכן הגנה - תברחו, תגנו על עצמכן. יש נשים עכשיו בבתים מושפלות, מוכות, שוכבות על הרצפה, כמו שאני שכבתי. אבל אף אחד לא בא. למשטרה יותר חשוב להוציא את הגולשים מהמים. תעזרו לנשים האלה כי הממשלה הזאת לא תעשה כלום. לכן יש את הכוח לעשות ולעזור לנשים האלה. אנחנו במלחמה".

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
"נולדנו בשביל לחיות, לא בשביל לעבור אלימות אכזרית". המחאה, הערב/פלאש 90, תומר נויברג

דלאל דאוד, גם היא השתחררה ממאסר לאחר שרצחה את בעלה האלים. "זה היה בשבילי טרור, לא אלימות. והמדינה הזאת לא עושה שום דבר לאף אחד. הלכתי למשטרה, הלכתי לרווחה, לבתי חולים, לכל מקום אפשרי. ואף אחד לא נתן לי יד ועזר לי. המדינה הזאת גרמה לי לקחת את החוק לידיים", אמרה. "כשזה הגיע לילדים שלי כבר לא ראיתי בעיניים. ואני היום מאחלת לכל אישה שנמצאת מולי, וגם לגברים אני פונה: אנחנו נולדנו בשביל לחיות, לא בשביל לעבור אלימות אכזרית. היום יש עזרה, תקומו ותלכו, אל תקומו כמוני ואל תקחו חוק לידיים. אני מברכת שיהיה מקלט לגברים אלימים - לא לנשים!".

עצרת מחאה על רצח נשים, כיכר הבימה תל אביב, 18 במאי 2020. תומר נויברג, פלאש 90
"הגיע הזמן לפתרונות לנשים שחיות". ההפגנה בתל אביב, הערב/פלאש 90, תומר נויברג

רק בשבועיים האחרונים נרצחו שלוש נשים על ידי בני זוגן. ביום שבת האחרון נרצחה מאיה ווישניאק, בת 22 מאורנית. על פי החשד, בן זוגה בן ה-21 חנק אותה למוות בדירה ברחוב אבטליון ברמת גן. מהחקירה הראושנית עלה כי בין השניים פרץ ויכוח בעת שהיו לבד בדירה, במהלכו חנק אותה למוות. כעבור זמן מה הגיעה למקום אמו של החשוד, שאמר לה: "בואי תראי מה עשיתי לה". האם התקשרה למוקד 100, הבן לדקור אותה ופצע אותה באורח קל.

ווישניאק שירתה שירות משמעותי בתחום הלוחמה האלקטרונית בצה"ל ולפני כמה חודשים סיימה טיול במזרח עם חברותיה. היא הותירה אחריה זוג הורים ושלושה אחים. לדברי בני משפחתה, מאיה היתה בחורה מוכשרת ביותר, ניגנה על כלי נגינה ונשיפה רבים ואף ציירה בכישרון רב.

ב-28 באפריל נרצחה מאסטוואל אלאזה, אם לשניים בת 31 מחולון. בסוף השבוע האחרון הוגש כתב אישום נגד בעלה, מאנדפרו אלאזה בן 37, שדקר אותה למוות לעיני ילדיהם לאחר שסירבה לדרישתו לסייע לו בהכנת קפה.

מאיה ווישניאק. באדיבות המשפחה
הנרצחת ה-11 מתחילת השנה. מאיה ווישניאק בת ה-22/באדיבות המשפחה

מכתב האישום עולה כי מאנדפרו לתקוף את אשתו בהזדמנויות שונות ולאיים עליה כי יהרוג אותה. כמו כן, עד לאחרונה, שהתה מאסטוואל יחד עם שני ילדיה במקלט לנשים מוכות. בשל קשיי הסתגלות למקום, היא חזרה לאחרונה להתגורר בביתה.

מכתב האישום שהוגש נגד מאנדפרו אלאזה, עולה כי לאחר שמאסטוואל סירבה לדרישתו לסייע לו בהכנת קפה הנאשם נטל בקבוק זכוכית שהיה בסלון והכה באמצעותו על ראשה. לאחר מכן מאנדפרו ניגש למטבח, נטל סכין בעלת להב באורך של כ-20 סנטימטרים, ומאסטוואל נמלטה מהדירה לחדר המדרגות בבניין מגוריהם.

כתב האישום מתאר כיצד הוא רדף אחריה ודקר אותה בגבה ובצווארה לעיני ילדיהם בני השש וה-14, שהיו עדים לכל ההתרחשויות. בן ה-14 אף ניסה לעצור את אביו ולמנוע את הרצח ללא הצלחה, ונפצע בידו במהלך המאבק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נדקרה למוות על ידי בן זוגה, טטיאנה חייקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-3 במאי נרצחה טטיאניה חייקין, בת 50 מבת ים. בית המשפט האריך את מעצרו של בן זוגה, איגור צ'פיקוב, החשוד ברצח. על פי החשד, לאחר הרצח, התקשר צ'פיקוב למשטרה, הודה כי דקר אותה למוות - ונעצר. החשוד ריצה בעבר עונש מאסר של שישה חודשים בגין תקיפת נוספת של חייקין. לבני הזוג לא היו ילדים משותפים.

על פי החשד, בעת המעשה היה תחת השפעת אלכוהול ובשיחתו למוקד 100 מסר לשוטרים שלוש כתובות שגויות עד שנזכר בכתובת מגוריו. בדיון בעיינו בבית משפט השלום בתל אביב אמר נציג המשטרה כי צ'פיקוב "ככל הנראה רצח אותה ימים ספורים לפני שהודיע למשטרה". במשטרה עדיין לא יודעים מהי שעת הרצח המדויקת, שנמצאת בבדיקה. על פרטי החקירה הוטל צו איסור פרסום.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully