וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים "נחשפו" לקורונה, הרופא חילק גימלים - ועומד בפני הדחה

18.5.2020 / 14:47

מג"ד מגולני הודיע לרופא צבאי כי הוא מודח ואף ביקש ממנו להפקיד את נשקו, מפתחות רכבו וכומתת החטיבה. זאת, לאחר ששלח חיילים לבידוד מחשש שנדבקו בקורונה. אביו: "הוא התנדב לשירות צבאי וככה משפילים אותו?". צה"ל: "התנהלות הקצין אינה עולה בקנה אחד עם הנדרש"

עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: טקס סיום הטירונות של חיילי גולני, בפברואר האחרון)

רופא בחטיבת גולני עומד לסיים את תפקידו לאחר שלטענת קרוביו העניק גימלים לחיילים שעל פי החשד נדבקו בקורונה. סגן ע', בן העדה הבדואית, התנדב לשרת כרופא קרבי בצה"ל ושובץ לפני כחודשיים וחצי כרופא של גדוד 13 בחטיבת גולני. באותם הימים, החל נגיף הקורונה להתפשט בארץ והציב בפני צה"ל אתגרי פיקוד בניהול שגרת היומיום. במקביל, בקרב מפקדים בצה"ל עלה החשש שחיילים מתחזים לחולי קורונה כדי לקבל חופשות.

במהלך חודשים אלו, טען הרופא הגדודי בפני מקורביו כי המפקדים ביחידה, בהם גם המג"ד, מפעילים עליו לחץ. לטענתו, הם אף התערבו בשיקול דעתו המקצועי כשהחליט לשלוח חיילים לבידוד אם עלה החשש שנדבקו בנגיף. זאת, גם במקרים שבהם החייל סבל מחום גבוה, השתעל ונראה כמי שיש לו דלקת בבדיקת גרון.

בזאת לא הסתיימו חילוקי הדעות בין הרופא לבין המפקדים, שבמקרים מסוימים אף ביקשו לבטל החלטות על "גימלים" - ימי מחלה, או למנוע יציאה של חולים ופצועים להפניות לפגישות עם רופאים מומחים. כמו כן, התפתח ויכוח סביב אופן הטיפול במתחם הבידוד עבור החיילים שעל פי החשד נדבקו בקורונה.

טנקי נמר בתרגיל חטיבתי של גולני, פברואר 2017. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
הרופא טען כי המפקדים מפעילים עליו ומתערבים בהחלטותיו. חיילי גולני/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

המתיחות בין הרופא לבין המג"ד הגיעה לשיאה ביום שישי האחרון, כשפעם נוספת נמתחה ביקורת על החלטות מקצועיות שקיבל במסגרת תפקידו. אביו של הרופא, נכה צה"ל ששכל את אחיו במלחמת ההתשה, טען בשיחה עם וואלה! NEWS כי המג"ד הטיח בו האשמות על החלטותיו המקצועיות והודיע לו כי הוא מדיח אותו מהגדוד לאלתר.

עוד סיפר האב כי בצבא דרשו מבנו להשאיר ביחידה את נשקו האישי, מפתחות רכבו וכומתת חטיבת גולני שברשותו. מושפל מהתנהלות המפקדים, התבקש הרופא לטענת אביו לעלות לרכבו של מפקד פלוגת המפקדה שהסיע אותו לביתו.

אביו של הרופא שירת בצה"ל יותר מ-28 שנים. הוא סבור כי החלטת המג"ד להדיח את בנו נעשתה בניגוד לפקודות ולנהלים. "אני מכיר את הצבא ומעולם לא ראיתי שככה התנהגו לקצינים, ובטח שלא לרופאים. הבן שלי התנדב לשירות צבאי וככה אתם מתייחסים אליו ומשפילים אותו? איפה הפקודות?", תקף האב.

עוד בוואלה!

הנמר הרדום נגד הקורונה מערער את יציבות הרשות הפלסטינית

לכתבה המלאה
מאמצי הסיוע של צה"ל בהתמודדות עם נגיף הקורונה (דחיסת חמצן בגז למיכלים עצמאית). דובר צה"ל
בעקבות המגיפה מפקדים חששו שחיילים מתחזים לחולי קורונה. צה"ל במאמצי הסיוע/דובר צה"ל

המפקדים מחטיבת גולני מיהרו לטעון עוד ביום שישי כי הרופא לא הודח, אלא התבקש לצאת לחופשה. רק אחרי ועדה, בראשות מח"ט (מפקד חטיבה), יוחלט כיצד לטפל בו. מנגד, אביו של הרופא תמה: "אם הוא לא הודח בניגוד לפקודות אז למה לקחו לו את הרכב, את הנשק ואת הכומתה? זה מה שמגיע לו על כך שדאג לחיילים? מה פתאום טוענים שבוצעה לו ביקורת אם לא הסתיים תהליך החניכה שלו?".

מיד לאחר מכן, האב שלח מכתב לרמטכ"ל אביב כוכבי שבו מתח ביקורת חריפה על המג"ד. האב הוסיף כי התנהלותו מהווה הפרה בוטה של האתיקה הרפואית ושל רוח צה"ל, תוך סיכון החיילים. הוא הדגיש כי בידי בנו נמצא תיעוד של 18 מקרים חריגים שאותם ביקש לבדוק.

צה"ל: "התנהל באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הנדרש"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "הקצין המדובר הפגין לאורך זמן התנהלות פיקודית ומקצועית שאינה עולה בקנה אחד עם הנדרש מקצין ורופא בצה"ל. הדבר עלה בתפקודו בגדוד וגם בעת ביקורות שנעשו ברמת החטיבה והאוגדה. לאור כך, ביצעו מפקד הגדוד וכמה בעלי תפקידים נוספים, כמה שיחות בירור עם הקצין, שלאחריהן הומלץ כי יעלה לוועדת הדחה".

בצה"ל הדגישו כי "ההחלטה על העמדתו לוועדה נעשתה בהתייעצות ובגיבוי גורמי הרפואה בפיקוד הצפון בצה"ל. ועדת ההדחה תתקיים בראשות מפקד חטיבת גולני וקצין הרפואה האוגדתי, לאחריה תתקיים שיחת בירור עם מפקד האוגדה ותתקבל החלטה על המשך שירותו בתפקיד. כלל טענות הקצין ישמעו במהלך הועדה כנהוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully