וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחיל ההנדסה יערכו גיבוש בזום; ביחידה כועסים: "יגויסו חיילים לא מתאימים"

12.5.2020 / 16:05

במסגרת ההחלטה, הוחלט לערוך ריאיונות קבלה ומבחנים טכניים ליחידת יהל"ם באפליקציית שיחות הווידאו, במטרה למנוע הידבקות בקורונה בבסיס ההכשרה. גורמים ביחידה התנגדו למהלך: "הגיבוש ייפגע, תכנים ידלפו לרשת". צה"ל: "ההחלטה התקבלה כדי לשמור על בריאות המשרתים"

עריכה: נועה לוי

(בווידאו: תרגיל יחידת יהל"ם)

חיל ההנדסה הקרבית החליט לשלב במבחני הגיבוש ליחידת הנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) ריאיונות באפליקציית שיחות הווידאו זום, וספג ביקורת קשה ביחידה. האירוע מגיע לאחר שבשבועות האחרונים התגלו כמה חולי קורונה בבית הספר להנדסה צבאית (בהל"ץ) בדרום הארץ, ובהתאם לכך פעלו בחיל לאתר את החיילים הנדבקים, להעביר אותם לטיפול רפואי ולבודד את אלו ששהו בקרבתם.

על רקע החשש מהידבקות נוספות, הוחלט לקיים את הגיבוש ליחידת ההנדסה למשימות מיוחדות במתכונת מיוחדת, תחת הגבלות קצין רפואה ראשי. בשונה משאר הגיבושים, הוחלט בחיל לשלב גם את אותו יישומון לשיחות וידאו.

יחידת יהל"ם מוגדרת כיחידה מיוחדת ובעלת הסמכות ההנדסית הגבוהה ביותר בצה"ל בתחומים רבים: סילוק פצצות, חבלה, קומנדו הנדסי, לוחמת מנהרות, פריצה למבנים וחציית מעברי מים הכרחיים (נהרות ונחלים). מדי שנה מתקיים הגיבוש ומטרתו היא לאתר מגוון סוגים של לוחמים שיאיישו תפקידים מורכבים ביותר הדורשים חשיבה מהירה, יכולת טכנית, עמידה בתנאי לחץ כבדים וסיבולת לשהות ולפעול במעברים צרים ומנהרות.

גיבוש מתגייסי צנחנים, אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
מטרת הגיבוש לאתר מגוון סוגים של לוחמים/ראובן קסטרו

לדברי גורמים ביחידה, החשש מהידבקות נוספות בנגיף שיבש את ההכנות לגיבוש וכתוצאה מכך החליטו לשנות את התנאים על מנת לעמוד במגבלות ריחוק. ביחידה, שהמתמיינים לשרת בה עוברים מבחנים פיזיים ומנטליים הדורשים מאמץ רב, הוחלט לוותר על כמה תרגילי מבחן הנערכים מדי גיבוש, לחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות יותר ולהעביר חלק מהשאלונים באפליקציית זום, כולל עניינים טכניים. הגיבוש לפי מתכונתו החדשה מתבצע לפרקים, תחת מאמץ פיזי, אך בקבוצות קטנות ובאופן שאינו מתקרב להיקף ולעצימות הגיבושים שבשגרה.

אותם גורמים ביחידה המובחרת מתחו ביקורת על אופן ביצוע הגיבוש תחת התנאים החדשים וטענו כי יש בו כדי לפגוע באיכות הגיבוש, ומשמעות הדבר שייתכן שיגויסו חיילים שאינם עומדים באיכות שמתאימה ליחידה. פרט לכך, היו גורמים שטענו כי השימוש באפליקציית זום, שהיא איננה באותה רמת אבטחה של מערכת האינטרנט הפנימית של צה"ל, חושפת את היחידה לבעיות של אבטחת מידע.

תרגיל המדמה חטיפה במנהרות, 28 באפריל 2019. ניב אהרונסון
ביקורת ביחידה על השימוש בזום. תרגיל יחידית יהל"ם המדמה חטיפה במנהרות/ניב אהרונסון

"נכון היה לקיים את הגיבוש במתכונת אחרת או לדחות אותו", אמר אחד הגורמים שמעורים בתהליך הגיבוש. "עכשיו אני מצפה ממפקדי היחידה לקיים ביקורת כפולה סביב החיילים שנבחרו בשונה משנים שעברו, במיוחד בתחילת תהליך ההכשרה, כדי למנוע תקלות בהמשך".

גורם אחר בצה"ל אמר כי ההחלטה לקיים את הגיבוש בתנאים אלה נבעה מהרצון לשמור על בריאות החיילים והמגבשים. "גיבוש יהל"ם מנוהל בחלקו על ידי אנשי מילואים שעוברים הכשרה ייעודית לאבחון התאמת מועמד ליחידה המיוחדת וצרכיה, ולהם ניסיון מוכח באיתור מותאם ליחידה. ההחלטה על ביצוע הגיבוש באופן מקוון בחלקו נבעה מהרצון לשמור על בריאותם. בית הספר להנדסה צבאית צוין לחיוב על התנהלותו בתקופה זו ומניעת התפרצות נרחבת של נגיף הקורונה בבסיס".

צה"ל: "השימוש בזום נעשה על פי ביטחון מידע"

מדובר צה"ל נמסר כי "גיבוש יהל"ם מורכב ממספר תכנים, ובהם בוחן פיזי, קוגניטיבי, טכני וראיון אישי. בוחן הכושר הפיזי והקוגניטיבי נעשו במלואם במתכונת הרגילה תוך שמירה על ההנחיות. על מנת לייצר הפרדה, היכן שניתן, בין החיילים לבין אנשי המילואים שבוחנים את התאמתם ליחידה ועל מנת לשמור על בריאות כלל המשרתים, הוחלט שהריאיון האישי והמבחן הטכני יבוצעו באמצעות אפליקציית זום. השימוש באפליקציה נעשה על פי הנחיות ביטחון מידע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully