וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל חום חסר תקדים: טמפרטורות קיצוניות של יותר מ-40 מעלות עד סוף השבוע

בימים הקרובים צפוי להימשך עומס החום הכבד בכל הארץ, כשבעמקי המזרח צפויות 45 מעלות ויותר, ובהרים - מ-35 עד 38 מעלות. למרות הרצף החריג, לא ברור האם יישברו שיאי הטמפרטורות למאי. בן 60 מת ממכת חום בדימונה. רשות הטבע והגנים: להימנע מטיולים בשטחים פתוחים

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

שרב כבד שורר היום (ראשון) בכל רחבי הארץ, כשבאזורים רבים נמדדות טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות. גל החום החל עוד אתמול וגם בשבוע הקרוב הוא צפוי להימשך, עם טמפרטורות קיצוניות לכל אורך ששת הימים הקרובים. בעמקי המזרח צפויות 45 מעלות ויותר, בעוד שבהרים מ-35 עד 38 מעלות.

היום, נרשמו טמפרטורות קיצוניות והיה מעונן חלקית בעננות גבוהה. ביום שני יימשך השרב הכבד ברוב אזורי הארץ ויוסיף לשרור עומס חום כבד עד קיצוני, כשבשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות חזקות בהרים. גם ביום שלישי יימשך השרב הכבד עם עומס חום כבד עד קיצוני וינשבו רוחו חזקות בהרים.

תושבים רבים בחוף מנדרין בתל אביב. 16 במאי 2020. ראובן קסטרו
מטיילים רבים בחוף מנדרין בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

בעקבות מזג האוויר הקיצוני, מת גבר בן 60 ממכת חום בדימונה. הגבר נמצא מחוסר הכרה בשדרות הרצל בעיר. צוות מד"א העניק לו טיפול רפואי במקום וביצעו בו פעולות החייאה שבסופן נקבע מותו.

פראמדיק מד"א אלישיב אמתי סיפר כי "על המדרכה שכב גבר כבן 60 מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה עם סימני מכת חום קשה. מיד התחלנו בטיפול רפואי שכלל מתן תרופות, הנשמות ועיסויים". אמתי הוסיף כי "הוא היה חם מאוד למגע, ובמשך קרוב לשעה של החייאה קיררנו אותו בעזרת ליטרים רבים של מים, שהשכנים הביאנו לנו בדליים. לצערנו מצבו היה קריטי ולאחר זמן ממושך נאלצנו לקבוע את מותו".

גל החום הזה עשוי להיות חסר תקדים

את חריגות האירוע ניתן יהיה לבחון רק לאחר סיומו, אולם בהנחה שערכי הטמפרטורה החזויים אכן יתממשו, האירוע צפוי להיות חסר תקדים במשכו. רצף כזה של שישה ימים, שבהם נמדדת טמפרטורה של יותר מ-38 מעלות במישור החוף, הוא חסר תקדים. כך גם לגבי רצף של שישה ימים חמים מ-36 מעלות בהרים, או מעל 42 מעלות באזור הכנרת.

ככלל, רצף ימים של שרב כבד אינו שכיח בחודשי האביב, מאפריל עד אמצע יוני. בעונה זו התפתחות תנאי שרב קשורה בדרך כלל להיווצרות של שקע שרבי ומהיר, ולכן הם קצרים בדרך כלל, ולא עולים על יממה או יממה וחצי. האירוע הנוכחי ממושך יותר, ונובע מרכס רום בשילוב עם זרימות חמות ויבשות מהגזרה המזרחית בקרקע. רכסי רום נוטים להתבסס ולנוע באיטיות יחסית ומתבטאים בהתחממות ממושכת.

בעבר היו אמנם רצפים של ימי שרב באביב, אולם הם היו קצרים יותר והתאפיינו בדרך כלל בטמפרטורות פחות גבוהות. בשרב שהיה בחודש יוני 2012 למשל, נרשם רצף של חמישה ימים עם טמפרטורות גבוהות מ-35 מעלות בהרי המרכז. בחודש אפריל 1998 נרשם רצף של שישה ימים עם טמפרטורות גבוהות מ-34 במישור החוף. באפריל 1994 אירע רצף של ארבעה ימים עם טמפרטורות גבוהות מ-38 מעלות במישור החוף, ובמאי 1988 היה רצף של שלושה ימים עם טמפרטורות גבוהות מ-41 מעלות במישור החוף.

גלי חום ממושכים שכיחים יותר בקיץ ובסתיו, וניתן לציין בין היתר רצפים קשים וממושכים באוגוסט 2015, יולי 2012, אוגוסט 2010, אוקטובר 1993 ועוד. אולם גם באירועים אלה לא התקבל קשה ומושך כמו הרצף שצפוי באירוע הנוכחי.

הכנות לפתיחת חוף פרישמן, תל אביב, 11 במאי 2020. ראובן קסטרו
הכנות לפתיחת עונת הרחצה בחוף פרישמן שבתל אביב/ראובן קסטרו

לתנאים הקשים הצפויים השבוע יש גם נקודה חיובית: שר הפנים אריה דרעי החליט שחופי הרחצה ייפתחו ביום רביעי. בימים הקרובים יידרשו הרשויות להכשיר לשם הפתיחה את חופי הרחצה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בשבוע שעבר הציעה עיריית תל אביב לממשלה מתווה שנועד לאפשר את פתיחת חופי הים לרוחצים. לפי המתווה, שזכה לשם "ים כחול - תו סגול", תהיה הקפדה על מרחק של שני מטרים בין המתרחצים, הקפדה יתרה על היגיינה וכן פעולות הסברה בחוף עצמו. טרם פתיחת החופים, בסוף השבוע האחרון כבר נרשמה צפיפות גדולה בחופים תחת החום הכבד ששרר.

למרות הרצף החריג של הימים החמים, אין במהלך האירוע שיא דרמטי באחד מהימים, ולכן לא ברור האם יישברו שיאי הטמפרטורות בחודש מאי והיכן. עם זאת, בדרך כלל משך ארוך של גל חום מלווה בשבירת שיאים, כיוון שקיים חלון זמן ממושך להתהוות תנאים מקומיים שיביאו להכבדת החום, כך שבכל יום יכול לבלוט אזור עם ערכים קיצוניים במיוחד. חברת החשמל הודיעה כבר היום כי בשל מזג האוויר נשבר שיא צריכת החשמל בחודש מאי בכל הזמנים. השיא נשבר בשעה 13:30 והוא עמד כל 12,673 מגה-וואט.

משתכשכים בעין לבן 17 במאי 2020. רוני כנפו
הציבור מתבקש להימנע מטיולים. רוחצים בעין לבן/רוני כנפו

מרשות הטבע והגנים נמסר כי בשל עומסי חום ותנאי שרב כבדים הצפויים, הציבור מתבקש להימנע מיציאה לטיולים במסלולי הליכה בשטח הפתוח בימים אלו, זאת מחשש להתייבשות וסכנת חיים. "בימים האחרונים נרשמו לא מעט אירועי התייבשות וחילוץ מטיילים משטחים אלו", נמסר מהרשות. "ניתן לטייל באתרים בהם משך הטיול קצר, ישנן פינות ישיבה מוצלות למנוחה, ומקומות להתרעננות כגון ברזיות מים זורמים ומים לשכשוך רגליים".

ברשות ציינו כי ניתן לבקר בכמה אתרי מים נגישים בשטחים הפתוחים. בצפון הארץ ניתן לבקר בעין טינה בגולן, נחל ראש פינה בגליל עליון ומסלול עין חרדלית אשר נמצא בנחל כזיב בגליל המערבי. בגליל התחתון, ניתן לבקר בנחל הקבוצים בפארק המעיינות. במרכז הארץ ניתן לבקר בעין לבן שבאזור ירושלים, ובדרום הארץ ניתן לבקר בעין בוקק ובעין ירקעם. כמו כן, בשל החום הכבד קיימת סכנת מוגברת לשרפות ועל כן יש לנקוט במשנה זהירות בכל הקשור להבערת אש.

עומס חום בירושלים, 17 במאי 2020. רוני כנפו
עומס חום בירושלים, היום/רוני כנפו

מידות החום הצפויות הלילה ומחר: בתל אביב מ-25 מעלות הלילה ועד 37 מעלות מחר. בירושלים 28 מעלות הלילה עד 38 מחר. חיפה 28-33, באר שבע 27-42, אשדוד 26-32, טבריה 27-43, עפולה 26-42, צפת 28-35, עין גדי 32-42, ובאילת 31-42.

(עדכון ראשון: 19:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully