וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לאחר ההשבעה בכנסת: "עלות הממשלה נמוכה מבחירות נוספות"

הממשלה החדשה התכנסה לישיבה ראשונה לאחר שקיבלה את אמון הכנסת, שבה הצהיר ראש הממשלה כי הקמתה הייתה כרוכה בקשיים. הוא הביע צער על החלטתה של ימינה להישאר באופוזיציה: "לא טרקתי בפניהם אל הדלת". בארה"ב בירכו על הקמת הממשלה

ישיבת ממשלה ראשונה/לע"מ

לראשונה מאז השבעתה, ממשלת ישראל ה-35 התכנסה היום (ראשון) לישיבה ראשונה בכנסת. לאחר שהממשלה קיבלה את אמון הכנסת לראשונה זה שלוש מערכות בחירות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל על המשרדים ה"מומצאים", כמו זה של יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס שהתמנתה לשרה לחיזוק ולקידום קהילתי, ואמר: "שמעתי שמות מוזרים יותר. עלות הממשלה הזו נמוכה מבחירות נוספות". הוא נשאל האם ירצה להשביע גם את הממשלה ה-36 והגיב בציניות: "לא יותר מה-37".

בפתח ישיבת הממשלה הצהיר נתניהו כי המשימה הראשונה של הממשלה החדשה היא הקמת קבינט קורונה. "יש לנו הרבה מאוד אנשים מנוסים, שרים מנוסים, סגני שרים מנוסים, ח"כים מוצלחים וותיקים וגם חדשים", אמר. "היינו צריכים, בגלל דרישות ממשלת האחדות, להצטמצם עם הרבה אנשים לקצת מקומות. זה היה כרוך בקשיים, רובם קיבלו את זה ברוח טובה, אני מאוד מעריך את זה. אם נוכל להמשיך את שילוב הזרועות הזה, נתחיל בישיבה הבאה בוועדות - ועדת הקורונה, ועדות הממשלה וכמובן ועדת החוץ והביטחון".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
17 במאי 2020. עדינה ולמן - דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו וגנץ במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן - דוברות הכנסת

הממשלה החדשה, שהושבעה ברוב של 73 תומכים ו-46 מתנגדים, מונה מספר שיא של 34 שרים והיא הגדולה ביותר בעשור האחרון. בהצהרה לכתבים בתום הטקס במליאה, הביע נתניהו צער על החלטתה של ימינה להישאר באופוזיציה. "הצענו להם את משרד החינוך, ירושלים ומורשת, את החטיבה להתיישבות והשירות הלאומי. אני לא טרקתי את הדלת בפניהם", אמר נתניהו.

בהצהרתו מחוץ למליאה, התחייב נתניהו גם להתקדם בנושא החלת הריבונות, וכן מניעת נשק גרעיני מאיראן. "מאמין שלאיראן כבר זמן רב אין נשק גרעיני. אבל הם לא הפסיקו להשיג את זה ואנחנו לא מפסיקים לרגע במאמצים שלנו לסכל את זה", אמר ראש הממשלה. הוא הוסיף גם כי הוא יעשה "מה שהדין מחייב" בתשובה לשאלה האם יגיע לפתיחת משפטו החודש, והגיב גם לאיומים על היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "אני יכול להגיד לך שאינני רוצה לראות התקפות על אף אחד, לרבות על בני משפחתי", אמר.

מוקדם יותר, תקף יו"ר ימינה נפתלי בנט, שר הביטחון היוצא, בחריפות את נתניהו ואמר כי הוא "מעדיף לידו גמדים וחלשים. נתניהו בלי עמוד שדרה ערכי - משחרר אלף מחבלים אבל כשאנחנו בפנים מנענו שחרור מחבלים. נתניהו בלי עמוד שדרה - דוהר לכיוון מדינה פלסטינית. נתניהו בלעדינו מינה מאות שופטים אקטיביסטים, התגאה כמה הוא עומד על משמר בית המשפט העליון, אבל כשנכנסנו שרת המשפטים איילת שקד מינתה שופטים שמרניים". לדבריו, במפלגתו "יוצאים לאופוזיציה עם גב זקוף".

ישיבת ממשלה ראשונה של הממשלה ה-35 באולם שאגאל בכנסת 17 במאי 2020. קרדיט: קובי גדעון/ לע"מ, אתר רשמי
ישיבת ממשלה ראשונה של הממשלה ה-35 באולם שאגאל בכנסת 17 במאי 2020/אתר רשמי, קרדיט: קובי גדעון/ לע"מ
ישיבת ממשלה ראשונה של הממשלה ה-35 באולם שאגאל בכנסת 17 במאי 2020. קרדיט: קובי גדעון/ לע"מ, אתר רשמי
ישיבת הממשלה הראשונה, היום/אתר רשמי, קרדיט: קובי גדעון/ לע"מ

במהלך ההשבעה, שני ראשי ממשלה - נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ - נשבעו אמונים בו זמנית, לראשונה בתולדות הכנסת. לפני ההצבעה על השבעת הממשלה, נבחר ח"כ יריב לוין מהליכוד לתפקיד יו"ר הכנסת ה-23, והכריז כי "לאחר יותר מ-500 ימים של משבר בישראל, יש ממשלה נבחרת - בשעה טובה".

בצל הקורונה, לא ברור כיצד הממשלה החדשה תקיים את ישיבותיה העתידיות בחדר ישיבות הממשלה במשרד ראש הממשלה. בשלב זה יכונסו ישיבות הממשלה ככל הנראה טלפונית או בשיחות וידיאו, אך בהמשך עם הסרת מגבלות הקורונה עשויה להיווצר מגבלת מקום. הישיבה הנוכחית התכנסה באולם שאגאל בכנסת.

בשונה מהשבעות ממשלה קודמות, בשל מגבלות הקורונה, לא התקיים הצילום המסורתי של הממשלה החדשה בבית הנשיא מיד אחרי השבעת הממשלה, אלא הוא יידחה למועד אחר. בבית הנשיא עדכנו היום כי תמונת הממשלה המסורתית תיערך בהתאם להנחיות משרד הבריאות כשהדבר יתאפשר. מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וביקש הנחיות ביחס למועד הצילום בהתאם למגבלות שהוטלו בניסיון למנוע את התפשטות הקורונה.

בארצות הברית בירכו על הקמת הממשלה החדשה. שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, בירך בטוויטר וצייץ כי "אנחנו בני מזל שיש לנו שותפים חזקים ומנוסים בירושלים, ונעבוד ביחד לקידום הביטחון והשגשוג של אנשינו".

השגריר האמריקני לישראל, דיוויד פרידמן, איחל "מזל טוב" לנתניהו ולגנץ בטוויטר. הוא כתב כי "ארצות הברית מצפה לעבוד איתכם כדי לשפר את מערכת היחסים החזקה להפליא בינינו והקשר הבלתי ניתן לניתוק בינינו".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בירך את נתניהו בעברית בטוויטר, וכתב: "מזל טוב ידידי נתניהו". הוא איחל לו ולגנץ הצלחה ורבה וכתב כי הוא "מצפה להמשך שיתוף פעולה הדוק עם הממשלה החדשה ולחיזוק השותפות האסטרטגית בין הודו לישראל".

(עדכון ראשון: 18:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully