וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת החינוך חוזרת לשגרה: "ההנחיות מאתגרות, אבל שמחים לשוב"

ביישובים רבים ברחבי הארץ נפתחו שערי בתי הספר אחרי יותר מחודשיים בהם נשארו התלמידים בבתיהם. הצוותים החינוכיים מתחו ביקורת על הוראות משרד הבריאות: "זה לא ישים, מי שנמצא בשטח לא היה כותב אותם", ואילו הילדים ובני הנוער שמחו לפגוש את חבריהם: "ממש התרגשתי"

צילום: רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אחרי כחודשיים, מערכת החינוך ברשויות מקומיות שבהן תחלואה נמוכה בקורונה חוזרת היום (ראשון) לשגרה מלאה. בהתאם להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כל רשות מקומית רשאית להחליט אם ומתי לשוב לשגרה. במרבית היישובים הודיעו על פתיחה מלאה של הלימודים בהדרגה עד ליום שלישי.

במשרד הבריאות החריגו ערים שבהן הוטל סגר במהלך תקופת הקורונה, שם ישובו ללימודים במתכונת "קפסולות". הערים שהוגדרו "ערים אדומות" הן בני ברק, בענה ודיר אל-אסד. כמו כן, תחת ההגדרה נמצאות גם שכונות בבית שמש, ירושלים ונתיבות בהן הוטל סגר. בחורה, שנחשבת גם היא כ"עיר אדומה", החליטו לפתוח את הלימודים רק ביום רביעי הבא, לאחר תום הרמדאן.

ההודעה על חזרת מערכת הלימוד מצטרפת לחזרת פעילותם של מעונות היום המפוקחים שייפתחו במתכונת מלאה מחר ולא היום. ההנחיות הנוגעות למועד ולתנאים לפתיחת מוסדות אלה בשגרת הקורונה פורסמו רק אתמול, זאת לאחר הפעלת לחץ רב מצד ההורים ומפעילי המעונות, שביקשו לקבל הנחיות על מנת לפתוח את המוסדות בזמן.

מחוץ לחטיבת הביניים "היובל" במבשרת ציון התכנסו הבוקר תלמידים רבים שנפגשים אחרי זמן ממושך. על המבנה נתלו בלונים ושלט עם הכיתוב "התגעגענו. חוזרים בשמחה ובאהבה". נגה מנחם, תלמידה בכיתה ז', סיפרה כי היא שמחה לחזור לבית הספר. "ממש התרגשתי, הבנתי שאני אראה את חברות שלי וחוזרים באמת ללמוד והכול היה ממש מוזר כי בבית חודשיים וחצי, ולא התרגלתי לזה בכלל. ממש התרגשתי", אמרה.

ראש מועצת מבשרת ציון יורם שמעון הגיע לראות את החזרה לפעילות. "כולנו שמחים - המועצה, התלמידים ובטוח שגם ההורים לפתוח את שנת הלימודים פעם שנייה השנה. שמח שפתחנו כבר ביום ראשון, זה בזכות עבודה טובה מאוד של עובדי המועצה, המנהלות צוות החינוך והמנהלה שעבדו קשה בימים האחרונים כדי שנהיה ערוכים ומוכנים לפתוח היום בבוקר. מאמין שגם אם יהיו חריקות קלות זה עדיין שווה את פתיחת שנת הלימודים כי גם אם היינו פותחים מחר או מחרתיים היו חריקות. נפתח היום ונחזור אט אט לשגרה וזה מה שחשוב".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים היובל, מבשרת ציון, 17 במאי 2020. רוני כנפו
חטיבת הביניים "היובל" במבשרת ציון, הבוקר/רוני כנפו

"תראי את הקטסטרופה שם, כמה ילדים", אמרה אחת האמהות בכניסה לבית הספר. "הבן שלי אמר לי 'אימא, תחזירי אותי הביתה אני לא יורד'". אך קרן, שמפזרת את בנותיה בבתי הספר, דווקא סבורה שהיה צריך לחזור ללימודים קודם לכן. "קודם כל זה מרגיש מאוד מוזר, כאילו זו תחילה השנה. שמחה שהמערכת חזרה לתפקד חושבת שהית צריכה לעושת את זה קודם. חשובת ששההיסטריה עם הקורונה הייתה מוגזמת ברמות אחרות והיה אפשר להתמודד איתה ולהמשיך את החיים שלנו. ההיסטריה היא מוגזמת ואני חושבת שעצם זה ששולחים ילדים עם מסיכות לבית ספר, שישבו שם עם מסיכות, זה די הזוי", אמרה.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"שמחים שהמערכת חזרה לתפקד". בית ספר "שמעוני" בגבעתיים, הבוקר/ראובן קסטרו

בבית הספר "שמעוני" בגבעתיים הגיעו עשרות הורים לילדים בכיתות א' עד ג' כדי ללוות את ילדיהם בצעד הראשונה לחזרה מלאה של פעילות מערכת החינוך. ביום שלישי צפויים להצטרף גם תלמידי כיתות ד'-ו'. מנהלת בית הספר, שרון לוינר בכור, מתחה ביקורת על הנחיות משרד הבריאות. לדבריה, "חלק מההנחיות מאתגרות וחלקן ישימות. ראינו שהצלחנו לשמור מרחק של ילדים בקפסולות, לגבי כיתות שלמות אין סיכוי שיהיו שני מטרים בכיתה תקנית. ברור שמי שנמצא בשטח לא היה כותב אותן, הן לא באמת ישימות בהנחה שביום שלישי יגיעו 850 ילדים לפעילות מלאה".

גם בקרב ההורים נרשם חשש. לימור זהבי, אמן של רעות ועמית זהבי שלומדות בכיתה א', סיפרה כי "בהתחלה היינו קצת מבולבלות. יש להן שני אחים גדולים בבית שצריכים לחזור ביום שלישי, אז חוזרים עם חששות. אני מקווה שיהיה בסדר בכיתה. כיתה מעל 30 ילדים לשמור על שני מטרים בין אחד לשני נראה לי בלתי אפשרי".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"חוזרים עם חששות". בית ספר "שמעוני" בגבעתיים, הבוקר/ראובן קסטרו

ערן, אבא של נבו ורונה, שמח על פתיחת מערכת החינוך באופן מלא. הוא אמר כי "אנחנו היינו מהראשונים ששלחו את הילדים מהרגע שהתאפשר, ואני מברך את כולם שהצטרפו להחלטה הזו. נכון ההנחיות כלליות, בפועל יש החלטות שמתקבלות בפרקטיקה איך מבצעים אותן. אני סומך על המנהלת שתבצע את זה בצורה מקצועית. אין מה לעשות חייבים לחזור לשגרה".

"גם כשחזרנו ביום הראשון הרגשנו בטוחים ורגועים", הוסיפה אתי דולב, אימא של סלע מכיתה א'. "נראה לי מגוחך לסגור את העיר בשביל אחוז קטן של הידבקות".

מתי חוזרים לשגרה בכל ישוב?

בין הרשויות בהן מערכת החינוך תשוב היום לשגרה: בית שאן, נוף הגליל, מעלה אדומים, מודיעין, מזכרת בתיה, יבנה, באר יעקב, קריית מוצקין, נשר, קריית אתא, טירת כרמל ומבשרת ציון. גם הלימודים ביישובים הדרוזיים ייפתחו מחר כסדרם.

בפורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) הוחלט כי היום יפעלו החינוך המיוחד, גני הילדים, כיתות א'-ג' וי"א-י"ב במתכונת מלאה וללא פיצול לקבוצות או קפסולות. כיתות ד'-י' יחזרו ללימודים החל מיום שלישי, בעקבות הצורך בהיערכות של מערכת החינוך. בפורום חברות אשדוד, באר שבע, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רעננה ותל אביב-יפו.

גם בירושלים ישובו גני הילדים ותלמידי כיתות א'-ג' למתכונת לימודים מלאה ללא קפסולות. תלמידי י"א-י"ב ימשיכו ללמוד היום לפי המערכת שתוכננה ומחר יחזרו למערכת מלאה - יחד עם תלמידי כיתות ד'-י'. החינוך החרדי ימשיך היום בלימודים לפי המתווה על פיו התנהל השבוע. גני ילדים חרדים יהיו בהפעלה מלאה במתווה הקפסולות, כמו גם כיתות ז'-ח'. ביבנה ובמודיעין-מכבים-רעות תתחדש שגרת הלימודים המלאה כבר היום, וברמת השרון ישובו כלל התלמידים ללימודים עד ליום שלישי.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
חזרה לשגרה בבית ספר "שמעוני" בגבעתיים, הבוקר/ראובן קסטרו

בקריית ביאליק יחזרו במהלך השבוע ללימודים כשהיום ייפתחו גני הילדים, כיתות א'-ג', כיתות ז'-י"ב והחינוך המיוחד (חטיבות ביניים ותיכון). ביום שלישי ישובו ללימודים כיתות ד'-ו', צהרונים, גני ילדים ובתי הספר (רשת המתנ"סים), והחינוך המיוחד (גני ילדים ובתי הספר). בזכרון יעקב ישובו לשגרה כלל ילדי בתי הספר והגנים, והצהרונים מתוכננים להיפתח ביום שלישי. מהעירייה נמסר כי "אנו נערכים במקביל להחזיר את כלל הפעילות הבלתי פורמלית ופעילות הפנאי. הכול בהתאם להנחיות שיועברו על ידי הגורמים המוסמכים".

על פי המתווה שאושר, מערכת החינוך תפתח באופן מלא לכל הגילים, למעט ביישובים שהיו מוגבלים לתנועה בחודשיים האחרונים ומוקדי תחלואה נוספים. כל תלמיד יציג הצהרת בריאות בכניסה לבית הספר, ותהיה הקפדה על עטיית מסיכה בהפסקות. כיתות ד' ומעלה יעטו מסיכות גם בשיעורים. בהפסקת האוכל תהיה הקפדה על מרחק של שני מטרים, והמוסדות יתבקשו להעביר את מירב הפעילויות למקומות המאפשרים את שמירת המרחק.

מסגרות בהן תתגלה תחלואה יסגרו, ויוקם צוות להערכות מערכת החינוך לגל תחלואה נוסף. בנוסף, לקראת חודש יוני תתבצע הערכת מצב נוספת לבחינה מחודשת של רשימת הערים בהן אחוז החולים גבוה.

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully