וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מינה את ישראל כץ לשר האוצר, גנץ התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת בפעם השנייה

15.5.2020 / 15:30

במסגרת המו"מ הקואליציוני, גופים וסמכויות רבות שהיו תחת האוצר הועברו למשרדים אחרים. למינוי כץ קדם מינויים של אמסלם לשר המקשר בין הממשלה לכנסת ואקוניס לשר לשיתוף פעולה אזורי. גנץ הגיש את התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת לקראת ההשבעת הממשלה שנדחתה ליום ראשון

עריכה: ניר חן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שישי) לשר ישראל כץ על מינויו לשר האוצר, במסגרת חלוקת התיקים לקראת השבעת הממשלה ביום ראשון. במהלך המו"מ הקואליציוני, נתניהו העביר גופים רבים וסמכויות שהיו תחת האוצר עד כה לידי שרים אחרים. כך, מנהל התכנון יעבור לידי ש"ס ומשרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל ליהדות התורה ומשרד השיכון.

נתניהו הודה לכץ על שנענה לקבל את התיק. "עומדים לפנינו אתגרים רבים בעקבות משבר הקורונה ואני סמוך ובטוח כי השר כ"ץ הוא המתאים לתפקיד זה", אמר. השר כץ אמר כי "בשעה זו, בה אנו מתמודדים עם השלכות משבר הקורונה, אני מקבל על עצמי את תיק האוצר ומתחייב להוביל את כלכלת ישראל בצורה מקצועית, אחראית, שקולה ובטוחה".

רשות החברות, שהייתה אף היא תחת משרד האוצר, תעבור לידיו של השר דודי אמסלם (הליכוד), שמונה על ידי נתניהו מוקדם יותר לשר המקשר בין הממשלה לכנסת. עוד הוחלט כי בתחום טיפולו של יופקדו מטה מיזם ישראל דיגיטלית, רשות התקשוב, מערך הסייבר, רשות החברות ונציבות שירות המדינה. בנוסף מינה את שר המדע והחלל ושר העבודה והרווחה אופיר אקוניס לשר לשיתוף פעולה אזורי.

ישראל כץ בישיבת ממשלה, 17 בנובמבר 2019. אוהד צויגנברג, פול צלמים
מונה לשר האוצר. כץ/פול צלמים, אוהד צויגנברג

נתניהו בירך על מינויים של השניים ומסר כי "אני מברך את השר דודי אמסלם שנענה לבקשתי לכהן כשר המקשר בין הממשלה לכנסת וכמי שיוביל את קידום תחום הסייבר של מדינת ישראל", אמר ראש הממשלה. "השר אמסלם יסייע לי בשמירה על יציבות עבודת הממשלה אל מול עבודת הכנסת בתקופה מאתגרת וחשובה זו כפי שהוכיח עושה זאת בעבר בתפקידו כיושב ראש הקואליציה", הוסיף. על מינוי השר אקוניס אמר כי "למדינת ישראל אתגרים רבים, יחד עם השר אקוניס אשר פעל בשנים האחרונות ללא לאות למען המדינה, אני סמוך ובטוח שנמשיך לפעול לחיזוק מעמדה של ישראל בארץ ובעולם".

אמסלם הודה לנתניהו על המינוי ואמר "גאה להיות, בשעה מורכבת זו - השר שיקשר בין הכנסת לממשלה, להוביל יוזמות ופעולות של הממשלה והכנסת למען רווחתם של אזרחי ישראל, שמשוועים לבשורות טובות בעת הזו. אני שמח לחזור ולשבת כבעבר, בועדת השרים לחקיקה, לפעול למען הצלחת המיזם החשוב של ישראל דיגיטלית, תחום הסייבר, ולקחת חסות כמיטב יכולתי על רשות החברות ונציבות שירות המדינה".

יו"ר הועדה המיוחדת להסדרת מעמדם של תלמידי ישיבות, ח"כ דודי אמסלם. נעם ריבקין, דוברות הכנסת,
"יסייע בשמירה על יציבות הממשלה". השר אמסלם/נעם ריבקין, דוברות הכנסת

השבעת הממשלה שתוכננה להיערך אתמול, נדחתה ליום ראשון בשעה 13:00 לבקשתו של נתניהו. זאת בשל התנגדות של חלק מהח"כים בליכוד להצעות שקיבלו, או על היעדר הצעות מצדו של ראש הממשלה. בעקבות הדחייה, גנץ משך את התפטרותו מתפקיד יו"ר הכנסת. בנוסף לכך, השניים סיכמו כי החוק הנורבגי יונח בכנסת במתווה שסוכם בין הצדדים.

גנץ התפטר מתפקידו זו הפעם השניה, והתפטרותו הפעם תכנס לתוקף בעוד 48 שעות סמוך להשבעת הממשלה המתוכננת ביום ראשון בצהריים. במקומו צפוי להתמנות יריב לוין מהליכוד. אתמול גנץ משך את התפטרותו שעות בודדות לפני שנכנסה לתוקף, לאחר שהתבקש על ידי נתניהו לדחות את השבעת הכנסת. גם לוין הגיש כעת את מכתב התפטרותו מהממשלה, לקראת בחירתו ליו"ר הכנסת עם השבעתה.

השר צחי הנגבי וח"כ אבי דיכטר הודיעו אמש כי יעדרו מההצבעה על כינון הממשלה, נוכח העובדה שנתניהו לא נפגש עמם או הציע להם תפקיד. "בה בשעה שתפקידי שרים הוצעו לח"כים הממוקמים הרחק מאחוריו ברשימת הליכוד ואף לחברי כנסת שאינם חלק ממפלגת הליכוד", מסר דיכטר. "זלזול שכזה אינו רק כלפיי, אלא מהווה יריקה בפרצופם של 130 אלף מתפקדי ליכוד שבחרו בי בעשירייה הראשונה בליכוד".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
דחה את השבעת הממשלה בשל חיכוכים בליכוד. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בשלב זה, רק חלק בכירי הליכוד קיבלו מינויים. ישראל כץ ימונה לשר האוצר, יולי אדלשטיין לשר הבריאות, אמיר אוחנה לשר לביטחון הפנים ויריב לוין ליו"ר הכנסת. מירי רגב תמונה כשרת התחבורה, ולאחר שני וחצי תקבל את תיק החוץ. יואב קיש, שנחשב לתומך בגדעון סער, ישמש כסגן שר הבריאות, אורי מקלב לסגן שר התחבורה וגדי יברקן יכהן כסגן השר לביטחון הפנים והממונה על שילוב יוצאי אתיופיה. אופיר אקוניס ימונה לשר לשיתוף פעולה אזורי. נתניהו הציע לגילה גמליאל להתמנות לשרה להשכלה גבוהה, אך זו סירבה.

השרים המכהנים גמליאל, אלי כהן, הנגבי ויפעת שאשא ביטון טרם מונו לאחד התפקידים. ייתכן שחלק מהם ימונו כשרים ללא תיק או כסגני שרים במעמד שר. כמו גלעד ארדן, שנשלח לאו"ם, נתניהו צפוי להציע לחלק מחברי הליכוד שיישארו ללא תיק מינויים כשגרירים בלונדון, פריז, או אוסטרליה.

בנוסף לכך, לפי ההערכה, זאב אלקין יישאר במשרד להגנת הסביבה ויואב גלנט יקבל את תיק המודיעין. עדיין לא ברור מי ימונה לתיקי החינוך והאנרגיה, שככל הנראה הוצעו ליובל שטייניץ או לניר ברקת. אורלי לוי-אבקסיס, מונתה על ידי נתניהו לכהן כשרה לחיזוק וקידום קהילתי.

יו"ר הבית היהודי, השר רפי פרץ, עזב את רשימת ימינה וישמש כשר ירושלים, מורשת ומיזמים לאומיים בממשלה. זאת, לפי ההסכם הקואליציוני שנחתם עם נתניהו, בתום משא ומתן ארוך.

בנוסף לתפקידי השרים, חולקו גם המינויים ליושבי ראש ועדות הכנסת. לתפקיד יו"ר הכנסת ימונה לוין, זאת לאחר שהיו"ר המכהן גנץ יתפטר מתפקידו. ליו"ר ועדת הכנסת ימונה איתן גינזבורג, יו"ר ועדת הכספים יישאר משה גפני, יו"ר ועדת חוץ וביטחון צבי האוזר, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ' יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא ביטון ויו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט רם שפע. בראשות ועדת החוקה יעמוד יעקב אשר מיהדות התורה ובראשות ועדת הכלכלה - יעקב מרגי מש"ס. חיים כץ ישוב לתפקיד יו"ר ועדת העבודה והרווחה, לאחר שהתפטר מתפקידו כשר בעקבות כתב האישום נגדו.

"לא אשב בצד"

בתוך כך, השר רפי פרץ קרא לחברי ימינה להצטרף לממשלה, ולא ללכת לאופוזיציה. בפוסט שפרסם בפייסבוק ביקש להסביר את החלטתו להיפרד מהמפלגה ולקבל את המינוי לשר לענייני ירושלים. "אנו בעיצומו של משבר כלכלי שנגרם בעקבות התפשטות נגיף הקורונה", אמר. "המשבר הזה לא הולך לשום מקום, הוא איתנו בזמן הקרוב. והמשבר הזה לא מדלג על אף אחד. מוסדות הציונות הדתית עומדים בסכנה, פרויקטים רבים של שליחות ותרומה נמצאים בספק, תכניות חינוכיות עלולות להיעצר, ישיבות, אולפנות, מדרשות ומכינות הולכים לעתיד כלכלי לוט בערפל. עתיד שישפיע על כל אחד ואחת מאיתנו".

"קמה ממשלת אחדות בישראל, ממשלה שרוב עם ישראל משתתף בה, ולא ייתכן שהציונות הדתית לא תיקח בה חלק", הבהיר. "לצערי, בבחירות האחרונות רשימת 'ימינה' לא קיבלה את כמות המנדטים שרצינו. רצנו לכנסת שלוש המפלגות יחדיו ובאופן אישי שילמתי מחיר כבד מאוד כדי שזה ייצא לפועל. כוחנו הפוליטי ירד ובהתאם לכך קיבלנו הצעות".

"בימים האחרונים עשיתי מאמצים רבים בכדי ש'ימינה' תיכנס בכל זאת לממשלה", הוסיף והדגיש: "לא אעמוד בצד נוכח המשבר הפוקד את המדינה ואת הציונות הדתית בפרט. ראש הממשלה מאפשר לציונות הדתית לקחת חלק אמיתי בהנהגה וצריך להיכנס מתחת האלונקה יחד. אני קורא לחבריי להצטרף לממשלה ולא להיגרר אחרי השיח הלעומתי שפשט במחוזותינו".

(עדכון ראשון: 10:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully