וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: אני לא רוצה לדבר עם נשיא סין, אולי ננתק את היחסים

14.5.2020 / 22:30

נשיא ארה"ב תקף בחריפות את בייג'ינג, והעלה את רף האיומים סביב התפרצות נגיף הקורונה. הוא אמר כי זהו "תום עידן הגלובליזציה" והוסיף כי הצבא יחלק חיסונים

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) כי הוא לא רוצה לדבר עם נשיא סין שי ג'ינפינג ואף איים בניתוק היחסים בשל התנהלותה של המעצמה היריבה במגיפת הקורונה. "יש לי יחסים טובים מאוד (עם שי), אבל אני בשלב זה אני לא רוצה לדבר איתו. אני מאוד מאוכזב מסין, אני אומר זאת עכשיו". מבלי לפרט, הזהיר: "יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו יכולים לעשות דברים. אנחנו יכולים לנתק את כל היחסים". טראמפ אמר כי במקרה כזה, "אנחנו נחסוך 500 מיליארד דולר".

בריאיון לרשת פוקס, אמר הנשיא הרפובליקני כי מגיפת הקורונה מראה ש"תם עידן הגלובליזציה". טראמפ, שפרש מכמה הסכמים ואמנות בינלאומיות, הצהיר כי הוא עשוי להטיל מסים על חברות שמייצרות מחוץ לארצות הברית. הוא המשיך לתקוף את סין ואמר כי המידע שיש בידי הממשל עליה ביחס להתפשטות הנגיף "אינו טוב".

המתיחות בין המעצמות גברה בחודשים שחלפו מאז התפרצות הנגיף, בין היתר סביב מקור התפרצותו. טראמפ, שכינה זאת "הווירוס הסיני", שיבח בתחילת המשבר את התנהלותו שלה בייג'ינג, אולם שינה את הטון עם התפשטות המגיפה בארצות הברית והנזק הכבד שהיא גרמה לכלכלת המדינה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
"אנחנו יכולים לנתק את כל היחסים". שי וטראמפ בשולי פסגת G20, יוני 2019/רויטרס

טראמפ מאשים את סין בהסתרת ההיקף האמיתי של הנגיף, שזוהה לראשונה בעיר ווהאן, ובכך שאפשרה לו לצאת מכלל שליטה ברחבי העולם. יותר מ-300 אלף איש מתו מקורונה נכון להיום, יותר מ-80 אלף מהם בארצות הברית לבדה. בייג'ינג מכחישה זאת וטוענת שהיא העבירה את כל המידע שהיה ברשותה לארגון הבריאות העולמי, מוקדם ככל האפשר.

טראמפ לא השתכנע. "היא הייתה יכולה לעצור אותו. הם היו יכולים לעצור אותו בסין מאיפה שהוא הגיע. אבל זה לא קרה", אמר הנשיא בריאיון. "זה מאוד עצוב מה שקרה לעולם ולמדינה שלנו, עם כל מקרי המוות".

שוטרים ממוגנים בחליפה מנגיף הקורונה בעיר ג'ילין, סין 13 במאי 2020. רויטרס
בייג'ינג טוענת שהעבירה את כל המידע לארגון הבריאות. שוטרים ממוגנים בעיר ג'ילין, סין/רויטרס

העימות המילולי בין המדינות העלה שאלות לגבי גורלו של הסכם הסחר החלקי שנחתם ביניהן בינואר. מוקדם יותר השבוע פסל טראמפ את פתיחת ההסכם, בעקבות דיווחים שלפיהם סין רוצה לקיים שיחות מחודשות. ביום שישי שעבר סגן ראש ממשלת סין ליו הא, שמוביל את השיחות מטעם בייג'ינג, שוחח עם בכירי המשא ומתן בוושינגטון והדגיש כי הצדדים הסכימו ליישם את השלב הראשון בהסכם הסחר.

למרות זאת, חילופי ההאשמות נמשכו כשהרשויות בארצות הברית אף האשימו האקרים סינים בניסיון להשיג מידע על טיפולים וחיסונים לנגיף. בייג'ינג כינתה זאת ניסיון להכפיש אותה, בדומה לתיאוריה שלפיה מקור הנגיף במעבדה בווהאן.

בזמן הריאיון, טראמפ הביע עמדה נחרצת פחות לגבי התיאוריה הזו, אחרי שקידם אותה במשך שבועות ללא הצגת ראיות. "הכי גרוע, בין אם זה הגיע ממעבדה או מעטלפים, זה הגיע מסין והם היו צריכים לעצור זאת", אמר טראמפ.

במקביל, הממשל מחפש דרכים להעניש את סין. ביום שלישי הציעו סנאטורים רפובליקנים חקיקה שתחייב את טראמפ להטיל סנקציות על סין אם היא לא תספק "פירוט מלא" של שורשי ההתפרצות.

300 מיליון חיסונים עד סוף השנה

בריאיון התייחס טראמפ לחיסון עתידי מפני הנגיף, ואמר כי הצבא יחלק אותו, קודם כל לאזרחים מבוגרים. "אתם יודעים, זאת עבודה גדולה לתת את החיסון הזה", אמר הנשיא. "הצבא שלנו מגויס לכך על מנת שבסוף השנה, נוכל לתת את זה להרבה מאוד אנשים, מאוד מאוד מהר".

הנשיא הוסיף כי הוא סבור שיפותח חיסון עד לסוף השנה, וכי ארצות הברית מגייסת את "הצבא ואת הכוחות שלנו" על בסיס ההנחה הזו.

הבית הלבן שם כמטרה לספק 300 מיליון חיסונים עד סוף 2020. טרם אושר שום חיסון שכזה, אף שיש כמה שנמצאים בפיתוח, ויצורם והפצתם הכרחיים לחידוש הפעילות הכלכלית בארצות הברית.

עם זאת, לוח הזמנים שהציב טראמפ סותר את זה שהציג ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר ביותר למגיפות בממשל, בעדותו בסנאט ביום שלישי.

(עדכון ראשון: 14:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully