וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח כספי עגום לאל על, לחברה נרשמה הערת "עסק חי"

14.5.2020 / 12:17

חברת התעופה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כחלק מסיכום ההוצאות ל-2019, ודיווחה על הפסד של כ-60 מיליון דולר: "ההנהלה פועלת מסביב לשעון כדי לשפר את יעילות החברה". ההודעה לא הפתיעה את המשקיעים, שלאחר ירידות בתחילת יום המסחר עברו לקנות והקפיצו את ערך המניה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביחי ברוך

(בווידיאו: מחאת עובדי אל על, בחודש שעבר)

אל על הודיעה היום (חמישי) על שורת צעדי התייעלות בעקבות הנזק הכלכלי שנגרם ממשבר הקורונה. הצעדים פורסמו כחלק מסיכום הוצאותיה הכספיות לשנת 2019, שבו נכתב כי קיים ספק לגבי עתידה של חברת התעופה. במסגרת הצמצום המשמעותי בכוח האדם באל על, מהדוח עולה כי יותר מ-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת (חופשה ללא תשלום).

סמנכ"לית הכספים של החברה, דגנית פלטי, הסבירה כי "אנו מסכמים את 2019 עם עלייה בהכנסות וברווח הגולמי. החברה דיווחה על הפסד של כ-60 מיליון דולר, שהושפע גם מיישום לראשונה של תקן חשבונאי חדש. אולם, למרות ההפסד, ייצרה החברה תזרים מזומנים חסר תקדים מפעילות שוטפת של 294 מיליון דולר וסיימה את השנה עם יתרות מזומנים גבוהות של 264 מיליון דולר בקופתה".

מטוס של חברת אל על בשדה התעופה בן גוריון. 2018. רויטרס
הפסד של כ-60 מיליון דולר. מטוס של חברת אל על בשדה התעופה בן גוריון/רויטרס

כחלק מהדוחות הכספיים, פורסמה הערת עסק חי, שפירושה ספק לגבי המשך קיומה של חברה עסקית לטווח של יותר משנה. "החברה מקיימת משא ומתן עם מלווים ועם האוצר לקבלת הלוואה בסך של כ-400 מיליון דולר, מגובה במרביתה בערבות המדינה. היות שקיימת אי-ודאות בקשר להשלמת קבלת הסיוע, שהינו חיוני על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר בשלב זה, להערכת החברה קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי", נכתב בדוחות הכספיים. עם זאת, מניית החברה, שירדה בתחילת היום, עברה לעליות חדות.

הצעדים שהוכרזו כוללים הפחתת שכר ההנהלה והדירקטוריון בשיעור של 20%, הקפאה או ביטול פרויקטים הכרוכים בהשקעות והתאמת מטוסי נוסעים לפעילות של הובלת מטענים. פעולות נוספות כוללות דחייה בהסכמה של תשלומי חכירה עבור חלק מהמטוסים החכורים, ביטול הסכמי חכירה של שני מטוסי 737-800 שהיו צפויים להיכנס לשירות בשנת 2020, והחזרת שלושה מטוסים שהיו מוחכרים בחכירה רטובה.

כמו כן, ישוחררו חלק מ-105 מיליון השקלים מעודפי קופת הפיצויים המרכזיות, שנפתחו כחלק מהליך הפרטת החברה. החברה חתמה על מזכר הבנות עם חברה זרה למכירה וחכירה מחדש של שלושה מטוסים מדגם בואינג 737-800 תמורת כ-76 מיליון דולר.

עוד בוואלה!

לאן נטוס ובאילו תנאים: תכנון היציאה מהסגר בענף התעופה

לכתבה המלאה
מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
יותר מ-90% מעובדי החברה בחל"ת. מחאת העובדים בבת ים, בחודש שעבר/שלומי גבאי

בדוח נכתב כי "התפרצות מגפת הקורונה בעולם, שהשפיעה מתחילת שנת 2020 באופן מהותי לרעה על הכלכלה העולמית, בכלל ועל עולם התעופה, בפרט, גדעה את תנופת העשייה של החברה, שהייתה אחת הראשונות להיפגע מהמשבר. המגיפה הביאה לירידה חדה בביקוש לטיסות נוסעים ולביטול טיסות בהיקף משמעותי בחודשים פברואר ומרץ 2020 ועד לעצירה מוחלטת של טיסות נוסעים, לאור הנחיות הממשלה בדבר חובת בידוד, שגרמה לאובדן מרבית הכנסותיה של החברה וייצרה לה בעיית נזילות".

על פי הדוח, שפירט את צעדי ההתייעלות, "המשבר הכלכלי לווה בירידה חדה בביקוש לנפט, שהביא לצניחה במחיר הדלק ולירידת שערי הריבית בעולם. היות והחברה ביצעה עסקאות גידור של הדלק הסילוני והריבית, הירידה גרמה להפסדים והחברה נדרשה להעמיד כבטוחה פיקדונות בסכומים מהותיים, אשר החמירו את הפגיעה בתזרים המזומנים שלה. עקב ביטולי הטיסות, נדרשת החברה לביצוע החזרים ללקוחות בהיקפים מהותיים".

"פועלים מסביב לשעון לצמצום הוצאות החברה"

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אמר כי "אל על היא אחת הנפגעות המשמעותיות ביותר במשק הישראלי ממשבר נגיף הקורונה, ולכן פנינו לממשלת ישראל על מנת לסייע לאל על כפי שעשו מרבית מדינות העולם. בחודשיים האחרונים פועלת הנהלת החברה מסביב לשעון כדי ליישם שורת צעדים תפעוליים ופיננסיים שמטרתם לצמצם את הוצאות החברה, לשמר את נזילותה ולאפשר לה לפעול. נאלצנו להשבית את פעילותה העיקרית של החברה, הטסת נוסעים, לאור הנחיות הממשלה ואנו מפעילים את מטוסי הנוסעים רחבי הגוף יחד עם מטוס המטען בפעילות מטענים ענפה. גיבשנו תכנית התייעלות שתאפשר לחברה לפעול בשנים הקרובות ולשוב לרווחיות - אך צעדים אלה לא יספיקו ללא תמיכתה של ממשלת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully