וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין התיר לאל על למשוך 105 מיליון שקל מקרנות הפיצויים של עובדיה

3.5.2020 / 12:15

הכספים ישמשו להבראת החברה, שנפגעה קשות בעקבות משבר הקורונה. השופטת שוכנעה כי היתרה בקופות הגמל מספיקה על מנת לכסות את התחייבויות החברה כלפי הזכאים. לדבריה, "ישמרו זכויות העובדים ופרנסתם, ויתאפשר להחזירם לעבודה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביחי ברוך

בית הדין האזורי לעבודה בבת ים החליט היום (ראשון) להתיר לאל על למשוך 105 מיליון שקלים מקופות קרנות הפיצויים של עובדי החברה, על מנת לממן את הפעילות השוטפת שנפגעה בעקבות משבר הקורונה. השופטת יפית זלמנוביץ' גיסין שוכנעה כי בקרנות הפיצויים ישנם כספים עודפים על החובות של אל על כלפי עובדיה, וכי היתרה שתיוותר בקופות הגמל תכסה את התחייבויות החברה כלפי הזכאים. 105 מיליון השקלים ימשכו מתוך קופות הגמל המנוהלות על ידי כלל ופסגות.

השופטת ציינה כי "בשולי הדברים וברוח דבריו יו"ר נציגות העובדים, שרון בן יצחק, אנו קוראים לכל הצדדים לשתף פעולה במסגרת משא ומתן אינטנסיבי, לרבות בנוגע ליתרות הכספים המצויים בקופות הפיצויים המרכזיות, שסופו בתכנית הבראה למבקשת (אל על, י.א.) במסגרתה ישמרו זכויות העובדים ופרנסתם מזה, ויתאפשר להחזירם לעבודה, אף אם במתכונת שונה מזו שנהגה קודם למשבר הנוכחי".

השופטת זלמנוביץ' גיסין, מציינת כי אל על לא הוכיחה כי היא "עומדת על עברי פי פחת והכסף נדרש לה לצורך מניעת קריסתה". מנגד, היא גם דחתה את טענת העובדים כי הכספים העודפים בקופות הפיצויים ניתנו להם כמענק הפרטה, וביקרה את עמדת הוועד במחלוקת עם ההסתדרות. את התנגדות נציגות העובדים לשחרור 115 מליון השקלים "חרף הסכמת ההסתדרות למהלך" כינתה השופטת "תמוהה". בהחלטתה היא גם גילתה סימפטיה מרומזת לדבריו של יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, שביקש שעשרה מיליון שקלים שייגרעו מהסכום המלא אותו ביקשה אל על, ישמשו לתשלום פיצויי פיטורים מוגדלים לעובדים שעלולים למצוא עצמם ללא עבודה בעקבות תהליך ההבראה של החברה.

מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
מחאת עובדי אל על מול בית הדין האזורי לעבודה/שלומי גבאי

משרד האוצר וההסתדרות הסכימו בתחילה להעביר 115 מיליון שקלים מקופות הגמל לידי החברה, כשבהסתדרות טענו כי הסכמה נעשית לאור "הנסיבות הקיצוניות שנוצרו עקב המשבר". עם זאת, במעמד הדיון בבית הדין האזורי לעבודה שהתקיים ביום חמישי האחרון, הודיעה ההסתדרות כי היא תסכים להעברתם של 105 מיליון שקלים בלבד.

במהלך הדיון שנערך בבית הדין בבת ים, יותר ממאה עובדי אל על התייצבו בכניסה למקום במחאה על הבקשה, וקראו קריאות נגד המהלך: "נמות ברעב לפני שנמות מקורונה". העובדים התאגדו, עטו מסיכות ולבשו חולצות שחורות ועליהן הכיתוב "הצילו". חלקם אף הניפו שלטים עליהם הכיתוב: "לוקחים כסף של עובדים לכיס של הבעלים". יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, אמר כי "עובדי אל על הם לא קורבנות של הקורונה, הם העובדים הכי נאמנים למדינה, לחברה ולמקום העבודה. כל מה שאנו רוצים זה שיקשיבו לנו, שיבינו שהפתרונות נמצאים אצלנו". לדבריו, "לא יכול להיות שבזמן שמבקשים מאיתנו כסף, הבעלים וההנהלה לא מתייעלים ובאים לפה לבית המשפט לקחת את הכסף שלנו. זה לא יקרה, לא ניתן לזה יד ובשביל זה אנחנו פה".

מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
אל על תמשוך 105 מיליון שקלים מקרנות הפיצויים של עובדיה/שלומי גבאי

בעקבות משבר הקורונה, חברת התעופה ביקשה להשתמש בכספי קרנות פיצויים בסך של כ-413 מיליון שקלים: 228,725,170 שקלים שבנאמנות "כלל פיצויים" ו-189,239,686 שקלים שבנאמנות "פסגות קופות גמל ופנסיה". החברה טוענת כי למעט 59,358,401 שקלים שנמצאים בקרנות אלה, היתר הם מעל למה שתצטרך לשלם לעובדים שעבורם הם הופקדו, וכי יש צורך למימון הוצאותיה באמצעות כספים אלה.

בתחילת חודש מרץ הודיעה חברת התעופה על שורת צעדי התייעלות לאור הפגיעה הקשה שספגה בעקבות משבר הקורונה. כצעד ראשון, הודיעה החברה, כי תפטר אלף מעובדיה ותיעצר קליטת העובדים בחברה עד להודעה חדשה. בנוסף לכך, החברה מתכוונת לקצץ בשכר חברי הדירקטוריון, חברי הנהלת אל על ואחרים מבין מקבלי שכר הגבוה בהיקף של 20%.

בתום המשבר החברה תחזור לכ-40% בלבד מהיקף הפעילות שלה לפניו ותוכנית ההבראה של אל על תביא לפיטורי כשליש מעובדיה, כך על פי ההערכות באל על. כמו כן, שכרם של כ-2,000 עובדים, בהם כ-200 טייסים, יקוצץ ב-30%, כך שמחצית מהקיצוץ הצפוי בסך 200 מיליון דולרים יגיע מהפחתת שכר הטייסים. גם למדינה צפוי חיסכון מהקטנת הפעילות של החברה, כיוון שהיא מממנת את הוצאות האבטחה שלה בחו"ל. על פי ההערכות, יוחזרו קב"טים ובני משפחותיהם ארצה, וכך תחסוך המדינה כ-300 מיליון שקלים.

לאור ההערכות בדבר הפיטורים והקיצוץ בשכרם, ביקשו טייסי אל על להבהיר כי "בעקבות הסכם ההתייעלות שנחתם לפני כשנתיים, טייסי אל על הינם מהיעילים ביותר בתעשיית התעופה". לדבריהם, שנת 2019 ששימשה כמדד לשכרם הינה חריגה ואינה משקפת שנת פעילות יציבה של ההסכם, וכי שכר טייסי אל על נמוך בהשוואה לשכר בארצות הברית ודומה לשכר באירופה. עוד אמרו הטייסים כי "הסכם ההתייעלות נתפר למידותיה ולאופי פעילותה של חברת אל על".

רכבת אווירית של 11 מטוסי חברת אל על אשר צפוה לצאת מסין לישראל לטובת הבאת מיליוני פריטים של ציוד רפואי חיוני- מסכות, חליפות מיגון, מכונות הנשמה. דוברות אל-על, אתר רשמי
מפעילה רק טיסות מטען בשל הקורונה. אל על/אתר רשמי, דוברות אל-על

חברת אל על מפעילה כעת רק טיסות מטען, משום שטיסות הנוסעים שלה מושבתות לחלוטין. מתוך כ-6,000 עובדי החברה נותרו פעילים רק כ-700, והיתר הוצאו לחופשה ללא תשלום. על מנת לגייס כספים, אל על החלה בהכנות למכירות חלק ממטוסיה, תוך שבמקביל תחכור חלק מהם בחזרה בתשלומים תקופתיים. בסך הכל, על פי ההערכות, רבע עד שליש מצי המטוסים של אל על, המונה היום כ-48 כלי טיס, לא יישארו בחזקתה. חברת התעופה תמכור מטוסים ישנים, תבטל את טיסותיה בקווים הלא רווחיים, כמו לסן פרנסיסקו, ותדחה בינתיים את השקת הקווים החדשים שהתכוונה להפעיל, כמו זה לטוקיו.

(עדכון ראשון: 10:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully