וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוואה בערבות המדינה ופריסת חוב: חבילת הסיוע שהציע האוצר לאל על

בתום דיון בראשות השרים כחלון, לוין וסמוטריץ' ובכירי משרדי הממשלה הוצגו התנאים לחילוץ החברה מהמשבר החמור בתולדותיה. בין היתר הוצעה חלוקת סיכונים שוויונית בין המדינה לבנק, תכנית התייעלות, מגבלות על שכר דירקטורים והזרמת הון בעלים בהיקף של 100 מיליון שקלים

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אביחי ברוך

משרד האוצר העמיד הערב (ראשון) תנאים לסיוע לחברת אל על להיחלץ מהמשבר הפיננסי הקשה בתולדותיה, אליו נקלעה בעקבות מגיפת הקורונה. חבילת הסיוע מותנית בהזרמת הון מצד בעלי החברה בהיקף של 100 מיליון שקלים, הסכמה של בנק מסחרי להעמיק לחברה הלוואה בערבות המדינה בשיעור של כ-80%, חלוקת סיכונים שוויונית בין המדינה לבנק וביצוע התייעלות נוספת בחברה בהיקף של 50 מיליון דולר לפחות בכל שנה, והסכמה מראש של העובדים לתכנית ההתייעלות, לצד מגבלות נוספות.

עוד הוצעה פריסה מחדש של החוב למלווים בהיקף של 150 מיליון דולר, שעבוד מניות החברה כנגד הלוואה ומגבלות נוספות על בעלי עניין, שכר דירקטורים וכן משיכת דיבידנד.

חבילת הסיוע גובשה בתום דיון שנערך הערב בראשות שר האוצר משה כחלון, במטרה לבחון אפשרויות שונות באשר לחברה. בדיון השתתפו גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שר התיירות יריב לוין, סגן שר האוצר יצחק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הממונה על התקציבים שאול מרידור, החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, מנהל רשות המסים, ערן יעקב ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

כינוס בכירי משרד האוצר לבחון אפשרויות שונות באשר לחברת אל על 10 במאי 2020. -, אתר רשמי
דיון בעתיד אל על. כחלון, לוין ובכירי משרדי האוצר, הערב/אתר רשמי, -

באוצר אמרו בתום הפגישה כי "המשך הדיון ייעשה מול החברה". בקרב העובדים העריכו מוקדם יותר כי מדובר בישיבה מכרעת, אך החלטות אופרטיביות לא התקבלו. במקום זאת, הוצגה המסגרת אליה תחתור הממשלה בהמשך המשא ומתן עם החברה והעובדים. באופן רשמי נמסר כי "נבחנו אפשרויות שונות באשר לחברת אל על".

לוואלה! NEWS נודע שבישיבה הדגישו כי ההלוואה המתבקשת מהמדינה בגובה של כ-1.5 מיליארדי שקלים, "פי חמישה משוויה של חברת אל על, הנסחרת בבורסה בשווי של כ-350 מיליון שקלים", תוכל לבוא רק אם תוסכם שורה של תנאים דרקוניים. זאת, תוך שיזכירו לציבור שוב שוב כי "כשמדינת ישראל נותנת כסף לחברה, למעשה מדובר בשימוש בכספי המיסים של המשלם הישראלי לטובת הזרמת כסף למלווים היפנים של אל על".

מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
ימשיכו במחאה. עובדי אל על מפגינים מול בימה"ש בבת ים/שלומי גבאי

מנהלי אל על ציפו כי כחלון יקדם מתן חבילת סיוע נדיבה שתחלץ אותה מהמשבר. עם זאת, טרם הישיבה נמנעו באוצר מלהגדיר אותה כ"מכרעת", וגורם בכיר במשרד אמר לוואלה! NEWS כי "זאת נדע רק בסיומה", תוך שהוא ציין כי כמה ישיבות כאלה כבר התקיימו בשבועות האחרונים.

גם עובדי אל על עקבו בדריכות, כשהם חוששים לגורלה של החברה, וכן לעתידם האישי. זאת, מתוך הבנה שכל סיוע ילווה בתכנית התייעלות כואבת, שתכלול קיצוצים במצבת כוח האדם ובשכר. מועצת עובדי אל על החליטה כבר אמש על פתיחה בצעדי מחאה ובהפגנות נגד הממשלה ופקידי האוצר. בכוונתם של העובדים לצאת להפגנות בכל רחבי הארץ ולהקים מאהלי מחאה מול משרד האוצר וכן מול ביתם של כמה מפקידי המשרד, שלטענתם מבקשים לפרק את החברה.

מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
מחאת עובדי אל על מול בית הדין האזורי לעבודה, בשבוע שעבר/שלומי גבאי

בקרב העובדים חששו כי עמדתו של שר האוצר היוצא נחרצת לכיוון יד קפוצה גם במחיר סגירת החברה, ותלו תקוות ב"ערכאה העליונה", ראש הממשלה, שייראה מחד את החשיבות הלאומית בשימור החברה ומאידך את החשיבות שבמניעת אבטלה המונית. כמו כן, הוחלט כי ביום שלישי תיערך הפגנה מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים.

שרון בן יצחק, יו"ר מועצת העובדים, אמר כי "בעוד עם כל החברות באוצר מדברים על מענקים של מיליארדים, מישהו שם החליט שלצורך מתן הלוואה לאל על - לא מענק ולא פיצוי - הלוואה, יש להקריב אלפי עובדי אל על. אין בכוונתנו לאפשר את פירוק החברה".

לדבריו יו"ר הוועד, "עובדי אל על, ש-90% מהם עובדים בשכר מינימום, נכנסו מתחת לאלונקה מתוך אחריות ושמירה על הבית והציגו תכנית התייעלות של מיליארד דולר בחמש שנים וזכו ליחס מזלזל ולהתעלמות מוחלטת מצד פקידי האוצר. אנו נלחמים על הפרנסה שלנו, על האוכל של הילדים שלנו ועל החברה הלאומית שלנו. אם יש מישהו שחושב שניתן לו לרמוס אותנו ברגל כזאת גסה, אז כדי לו לחשב מסלול מחדש".

מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
"העובדים נכנסו מתחת לאלנוקה וזכו ליחס מזלזל". מחאת עובדי אל על/שלומי גבאי

המקטרגים כנגד הצלת החברה אמרו כי "העובדים מתנגדים לסייע לחברה לשרוד" וכי קיים "חוסר אמון מוחלט בהנהלה". זאת, תוך הזכרת הדיון בבית הדין האזורי לעבודה בבת ים בשבוע שעבר, שם "התנגדו לשחרר כסף להנהלה לשרוד את המשבר'". הם טענו שוב כי "הבעיות של אל על התחילו לפני משבר הקורונה, החברה הפסידה כ-200 מיליון שקלים בכל שנה, בין 2018-2019", תוך שהבעלים "משכו דיווידנדים בהיקף של יותר מ-200 מיליון שקלים בחמש השנים האחרונות, ולא הזרימה אגורה לחברה במשבר הזה, או במשברים קודמים".

המתנגדים הוסיפו כי "הזרמת כסף מהמדינה תגדיל ישירות את הון הבעלים, ללא שום הצדקה". לדבריהם, "משכורות חברי הדירקטוריון והמנהלים הבכירים מגיעות למיליון שקלים בשנה, למרות שהחברה מפסידה במשך שנים רצופות, וכי "שכר הטייסים גבוה בעשרות אחוזים מהשכר בחברות מקבילות". עוד טענו כי "מספר עובדי התחזוקה פר מטוס הוא 34 עובדי חברה, לעומת חמישה-שישה עובדים בחברות מתחרות". העובדים מכחישים טענות אלה מכל וכל ומציגים נתונים סותרים.

כמו כן, עלו טענות ישנות כנגד אל על, לפיהן החברה מגלגלת מחזור של מעל שבעה מיליארד שקלים בשנה, שאין לה חסכונות וכי כל חיי החברה מבוססים על מכירת כרטיסים עתידיים, "מהיד לפה". עוד נטען כי אל על ממונפת בשיעור של פי 19 מההון העצמי, בהשוואה לחברות תעופה אחרות שרמות המינוף שלהן נעות בין 0.4 ל-2 במקרה קיצון. וכן, שרכשה 16 מטוסי דרימליינרים בלי הזרמת הון בעלים בכלל והכל תוך הגדלת החוב.

באל על ובוועד העובדים טרם הגיבו לדברים.

(עדכון ראשון: 10:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully