וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה החזרה במערכת החינוך משאיר מאות אלפי הורים בבית: "אין מענה"

10.5.2020 / 6:30

הגנים, המעונות והמשפחתונים ישובו הבוקר לפעילות, אך 250 אלף ילדים ילמדו רק בחצי השני של השבוע. גם 30% מהפעוטות בפעוטוני היום נשארים בבית, וההורים מוחים על המתווה, הדורש מהם להמשיך להיעדר מעבודתם: "צריכים לתת פתרונות לילדים ולא לזרוק אותם"

.

(בווידאו: מחאת ההורים מול ביתו של השר אקוניס, אמש)

גני הילדים ומעונות היום ייפתחו הבוקר (ראשון) לאחר כחודשיים, אך כ-250 אלף ילדים לא ישובו לשגרה. בגנים יגיעו התלמידים רק לשלושה ימים בשבוע, במעונות היום המפוקחים אישרו את הגעתם של 70% בלבד מהפעוטות ובגנים הפרטיים טרם סיימו את ההכנות, לאחר שהגיעו להסכמות עם משרד האוצר במהלך סוף השבוע האחרון.

הורים רבים הביעו זעם על המתווה שמותיר את ילדיהם בבית. יותר ממאה הורים הפגינו אמש מול ביתו של שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, על מה שכינו "הדחת" ילדיהם מחזרה לשגרה ואי-מציאת פתרון הולם לחזרה לשגרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הילדים "הודחו" מחזרה לשגרה. מחאה מחוץ לביתו של השר אקוניס, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הילד שלי לא חוזר למעון", סיפרה מעין שקד שחר, אם לשלושה מחיפה. זאת בעקבות ההחלטה כי המכסה במעונות היום לפעוטות עד גיל שלוש יכולה לכלול רק 70% מסך התלמידים, שקבלתם נקבעה על פי מצב סוציו-אקונומי, סטטוס משפחתי או משפחות בסיכון. "הילד שלי למעשה 'הודח בהישרדות' נעמ"ת באופן די מוזר ובלי קריטריונים ברורים, למעט הקדימות של אימהות חד-הוריות או משפחות רווחה. אני לא אם חד-הורית ולא משפחת רווחה ולכן הילד שלי יצטרך להישאר בבית".

לשקד שחר יש גם ילדה בת תשע שלומדת בכיתה ד' ונשארת בבית, וילד בן ארבע וחצי בחינוך המיוחד שחוזר לשבוע לימודים מלא. בעקבות זאת, ייתכן שתיאלץ להיעדר מעבודתה. "אני מנהלת פדגוגית של בית ספר תיכון ואם אני לא אגיע לבית הספר הוא לא ייפתח, או ייפתח בקשיים גדולים", הסבירה. "בן הזוג שלי עובד חיוני ועבד בכל תקופת הקורונה".

לקראת החזרה ללימודים בגן כינור ,קריית ביאליק ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
"אי אפשר להתניע את המשק אם המערכת לא נותנת מענה לילדים הצעירים"/אתר רשמי, משרד החינוך

לדבריה, "במעונות צריכים לתת מענים ופתרונות אחרים לילדים ולא לזרוק אותם ככה. הצענו לפתוח כיתה בחדר של הממ"ד או להפנות את הילדים למעון אחר ברשת שאין בו מספיק ילדים, אבל לא הקשיבו לנו. ברור שאי אפשר להתניע את המשק אם המערכת לא נותנת מענה לילדים הצעירים, אף הורה בר-דעת לא ישאיר את הילדים שלו לבד בשביל ללכת לעבודה. שר הרווחה אקוניס יכל לחשוב מחוץ לקופסה לפני שהוא יצר מתווה שלא לוקח בחשבון את העובדה שמעונות היום המפוקחים מיועדים להורים עובדים".

לקראת החזרה ללימודים בגן יהב ,חיפה ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
הפרדה בכיור בגן יהב, חיפה/אתר רשמי, משרד החינוך

גם בגנים הפרטיים מתחו ביקורת על המתווה. חלק מהגנים צפויים לחזור לשגרה, בעוד אחרים יישארו סגורים - מסיבות כלכליות או מאחר שלא הספיקו לגייס כוח אדם מתאים ולעמוד בהנחיות משרד הבריאות בזמן הקצר מאז חתימת ההסכם עם האוצר.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
לקראת החזרה ללימודים בגן בראש העין/ראובן קסטרו

מנכ"ל התאחדות הגנים הפרטיים בישראל, יניב בר אור, הסביר כי "המדינה אישרה ברגע האחרון מתווה מוסכם, ורק אחרי שהתערבנו גילינו שאין לכולם אפשרות לפתוח את המעונות, רק לאלה שיש להם אישור ראשוני". בר אור אמר כי "רוב המעונות לא הצליחו להתארגן ולהזמין את העובדים שלהם לימי היערכות. חלק מההורים ביקשו לעכב את הפתיחה מתוך חששות ופחד, וחלק הודיעו שלא יפתחו כל עוד לא ירגישו בטוחים הן מבחינת הבריאות והן מבחינת מתווה כלכלי".

לקראת החזרה ללימודים בגן יהב ,חיפה ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
חזרה ללימודים. גן יהב, חיפה/אתר רשמי, משרד החינוך

בר אור הזהיר כי "הולך להיות בלאגן מאוד גדול בגנים שייפתחו. להורים אסור בכלל להיכנס למעון והילדים לא בטוח שזוכרים את המטפלות שלהן, ובגלל שלהורים אסור להיכנס לגן הולכת להיות הסתגלות מאוד קשה".

רבע מיליון מילדי הגנים נשארים בבית

הגנים של משרד החינוך לגילאי שלוש ומעלה יפעלו במסגרות של רוטציה - כך שמתוך חצי מיליון ילדים שהיו צריכים לחזור לשגרה, היום יצטרפו 250 אלף ילדים ובימים רביעי-שישי 250 אלף נוספים. ההסכמות על תקצוב הצהרונים באשכולות הסוציו-אקונומיים 6-10 עם השלטון המקומי התקבלו רק בסוף השבוע האחרון, אלא שכעת טוענים מפעילי הצהרונים כי המודל לא כלכלי עבורם ואינם מוכנים מספיק ליישם אותו כבר היום.

לדבריהם, המתווה הנוכחי יביא אותם להפסדים כלכליים משמעותיים ולכן לא משתלם להם לפתוח את הצהרונים. ברשויות המקומיות טוענים כי הם מצויים עמם בקשר כדי לפתור את הבעיה בעזרת התקציב שלהן, או באמצעות פנייה להתערבות משרד האוצר.

ביקורת נוספת מצד ההורים מופנית כלפי העובדה שביום שלישי הקרוב לא צפויים להתקיים לימודים בגנים ובבתי הספר, במהלך ל"ג בעומר. זאת, מלבד יוזמות מקומיות בגבעתיים, ירושלים, הרצליה, רעננה, מודיעין, יבנה והמועצה האזורית דרום השרון שיפעילו את הגנים באמצעות סייעות שלהן ישלמו על יום העבודה. הגנים ייסגרו בל"ג בעומר למרות שבהסכם הראשוני של משרד האוצר מול הסתדרות המורים הוסכם כי המורים יחזירו תשעה ימים בחודש יולי ויומיים בל"ג בעומר ובאיסרו חג. אולם, כשהתקיימו דיונים נוספים על החזרת הלמידה מרחוק, הוסכם לבטל את היומיים הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully