וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט מאותת לנתניהו: העונש על שוחד - לפחות שלוש שנות מאסר

14.5.2020 / 13:02

המחוזי בירושלים הטיל עונש מאסר על מנהל מחלקת המשק במשרד החוץ, שהורשע בסדרת מעשי מרמה וגניבה מהמדינה. שבוע וחצי לפתיחת משפטו של ראש הממשלה, מגזר הדין עולה שהתביעה לא תגלה סלחנות בעת ההכרעה בעבירות אלה, גם בהתקיים נסיבות אישיות מיוחדות

עריכה: ניר חן

שבוע וחצי לפני פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, גזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים מאותת באשר לעונש שבפניו הוא עשוי לעמוד. השופטים קבעו אתמול (חמישי) כי העונש הראוי לעובד ציבור על הרשעה בשוחד ובעבירות שחיתות נוספות, גם בהתקיים נסיבות אישיות מיוחדות, הוא לפחות שלוש שנות מאסר.

את העונש גזרה השופטת מרים אילני, שאינה נכללת בהרכב המשולש היושב בדינם של נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון מוזס. אילני הרשיעה את אבשלום אשורי, מנהל מחלקת המשק במשרד החוץ, בסדרת מעשי מרמה וגניבה ממעבידתו - המדינה.

הכרעתה, שהופצה על ידי פרקליטות המדינה, מאותתת כי הרשעת נותן שוחד או מקבלו מובילה בהכרח למאסר בפועל, שבית המשפט אינו מסתפק בעבודות שירות, מאסר על תנאי או קנס וכי יש מחיר להתנערות מאחריות להתנהגות עבריינית. זאת אף שאשורי, שלא כנתניהו, נקט גישה קורבנית אך נמנע מלתקוף את רשויות החקירה והתביעה ולייחס להן התנכלות לו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת במסגרת הצבעה על חוק הרוטציה 7 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
שבוע וחצי לפתיחת משפטו. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בהודעת הפרקליטות הודגשו דברי השופטת אילני, כי "יש להעביר מסר ברור לפיו הענישה בגין מעשים אלה, הפוגעים בשירות הציבורי ובאמון הציבור בו, ראוי שתהיה ממשית, תוך העדפת האינטרס הציבורי של הלימה, גמול והרתעה על פני שיקולים אישיים. במיוחד נכון הדבר שעה ששירות המבחן התרשם שהנאשם מתקשה לקבל ולהכיר בחומרת המעשים שבהם הורשע, מתקשה לקחת אחריות מלאה על מעשיו, ונטייתו גם כיום היא לטשטש את המשמעות הפלילית והמוסרית של התנהגותו".

עוד בוואלה!

אחרי שלוש מערכות בחירות כיריבים, נתניהו וגנץ יושבעו הערב לראשי ממשלה

לכתבה המלאה

השופטת אילני דחתה את בקשת אשורי להחיל עליו את "הלכת אורי לופוליאנסקי", ראש עיריית ירושלים לשעבר וממורשעי פרשת הולילנד. בית המשפט העליון, בהרכב שבין חבריו היו גם השופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית, המכהנים בעליון גם כיום, קבע כי בעבירות שוחד ריצפתו של מתחם העונש ההולם היא שנתיים מאסר בפועל. עונשו של יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר, שאחד מסניגוריו היה עו"ד עמית חדד המייצג כיום את נתניהו, אכן הופחת בערעור לשנתיים מאסר. בהגיעם לדון בערעור לופוליאנסקי, קבעו השופטים כי רק במצב בריאותי מיוחד - סיכון מהותי לקיצור תוחלת חייו של אסיר - ניתן לסטות מעט לקולה ממתחם העונש ההולם.

סניגורי אשורי פירטו סידרת מצוקות אישיות ומשפחתיות קשות שלו וטענו, בהסתמכם על מומחה למחלת הסכרת, כי "במצב שבו הנאשם ישן ליד אשתו המודעת למצבו יש להפחית את הסיכון להתקף", אך מומחה מטעם המדינה סתר את הטענות.

רופאו של נתניהו, ד"ר צבי ברקוביץ, נוהג לפרסם דוח תקופתי המשקף כשירות בריאותית מלאה של נתניהו, למעט כאבי גב ובעיות במערות האף.

בית המשפט המחוזי ירושלים. הרשות השופטת בישראל, אתר רשמי
"מסר ברור שמעשים אלה פוגעים בשירות הציבורי". בית המשפט המחוזי בירושלים/אתר רשמי, הרשות השופטת בישראל

שירות המבחן התרשם כי לאשורי "דפוס התנהגות מרמתי בהיבטים שונים בתפקידו" וכי הוא "השתמש במנגנוני הגנה כדי לטשטש את האחריות הפלילית והמוסרית". נמצאו "פער בין דימויו העצמי כאדם תורם, חיובי ומסור להתנהלותו כלפי חוץ", צורך ב"פיצוי רגשי על חסכים שחווה בעבר" ו"עיסוק בצורך לקבל כבוד והערכה". הוא "מוצף מבחינה רגשית ונוטה לאמץ עמדה קורבנית", עד כדי השמעת אמירות אובדניות לקראת ענישתו במאסר.

סעיף השוחד, שבגינו הורשע אשורי, התייחס לקבלת שישה מזגנים בשווי 30 אלף שקל מאחד מספקי משרד החוץ ומוצרים נוספים בשווי אלפי שקלים ששולמו מקופת המשרד, בעד פעולות הקשורות בתפקידו. הרשעתו במרמה התבססה על הוצאת משפחתו לנופשים של משרד החוץ, על מצג שווא במכרזים ועל דיווחים כוזבים בשעון נוכחות. הוא נידון גם למאסרים על תנאי ולקנס מופחת, לאחר שהחזיר חלק מהסכום ששימש למימון טובות ההנאה למשפחתו.

המסר המשתמע לנתניהו ולנאשמים האחרים, לקראת משפטם ומגעים אפשריים על הסדרי טיעון, הוא שהתביעה לא תגלה סלחנות בבוא הכרעת הדין, ובמקרה של הרשעה - כשיידונו והערעורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully