וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שלוש מערכות בחירות כיריבים, נתניהו וגנץ יושבעו הערב לראשי ממשלה

כמעט שנה וחצי מתחילת המשבר הפוליטי, תושבע הממשלה הגדולה בעשור הנוכחי, שתמנה יותר מ-30 שרים. המליאה תיפתח ב-18:00 בנאומים של ראש הממשלה נתניהו, מחליפו המיועד גנץ ויו"ר האופוזיציה לפיד. כך נראית חלוקת התיקים המסתמנת - שעשויה להשתנות עד הרגע האחרון

-

אחרי שלוש מערכות בחירות וכמעט שנה וחצי ללא ממשלת קבע, הממשלה ה-35 של מדינת ישראל תושבע היום (חמישי) בכנסת. לראשונה בתולדות הכנסת - שני ראשי ממשלה צפויים להיות מושבעים ולהישבע אמונים בו זמנית, ואחריהם יושבעו שאר השרים בממשלת החילופים של נתניהו-גנץ, שצפויה להיות הגדולה בעשור האחרון, ולמנות יותר מ-30 שרים. הממשלה החדשה מושבעת בדיוק ביום שבו מלאו חמש שנים לממשלה ה-34, שהושבעה ב-14 במאי 2015 והייתה הממשלה בעלת תקופת הכהונה הארוכה בתולדות ישראל.

ההשבעה מתקיימת בצל הקורונה, ובשל כך חברי הכנסת לא יתכנסו יחד במליאת הכנסת, אלא ישבו כל אחד במקומו בשלושה מפלסים שונים - מליאת הכנסת, יציע העיתונאים ויציע הציבור. בנוסף לכך, שולחן הממשלה שהיה אמור להתרחב משמעותית, יישאר בשלב זה באותו גודל עם מספר מושבים דומה לממשלה הקודמת, וחלק מהשרים יישבו במקומות המיועדים בשגרה לחברי הכנסת.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
לראשונה, שני ראשי ממשלה יושבעו. נתניהו וגנץ בעת החתימה על ההסכם הקואליציוני/אתר רשמי, -

אם לא יהיו עיכובים של הרגע האחרון, המליאה תיפתח בשעה 18:00 בערב בנאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החלופי בני גנץ ויו"ר האופוזיציה המיועד יאיר לפיד. בני משפחותיהם של השרים וחברי הכנסת או אורחים סגל א' לא ינכחו בהשבעה, ועיתונאים יורשו להתמקם רק ברחבת הכנסת החיצונית.

לאחר שלושת הנאומים, צפוי להיערך דיון סיעתי במליאה שבו נציג מכל סיעה יוכל לשאת דברים לזמן קצר. לקראת השעה 22:00, עם כניסת התפטרותו של גנץ מתפקיד יו"ר הכנסת לתוקף - ניתן יהיה לקיים הצבעה לבחירתו של יריב לוין לתפקיד. מיד לאחר מכן - תצביע הכנסת לראשונה אמון בממשלה החדשה. לאחר הצבעת האמון, ייקראו השרים המיועדים להצהיר אמונים ולאחר מכן יתפסו את מקומם החדש כחברי ממשלה.

חלוקת התיקים המלאה

הרכב הממשלה עדיין לא נסגר סופית. בימים האחרונים נתניהו מקיים סבב שיחות עם חברי הליכוד לקראת השיבוצים בתיקים, ויו"ר כחול לבן גנץ צפוי גם הוא לקיים את השיחות עם חברי מפלגתו היום; מניסיון השבעות קודמות, ניתן לצפות שחלוקת התיקים תימשך עד הרגע האחרון. בשלב זה, ידועה זהותם של השרים הבאים: גנץ יכהן כשר הביטחון, גבי אשכנזי שר החוץ, ישראל כץ שר האוצר, יולי אדלשטיין כשר הבריאות, אבי ניסנקורן שר המשפטים, אריה דרעי שר הפנים, יעקב ליצמן שר הבינוי והשיכון, עמיר פרץ שר הכלכלה ואיציק שמולי שר העבודה והרווחה. שר הדתות מטעם ש"ס יהיה מועמד חיצוני, הרב יעקב אביטן.

נתניהו טרם הודיע רשמית על שאר השיבוצים בליכוד, אך מסתמן כי אמיר אוחנה ימונה לשר לביטחון פנים ומירי רגב לתיק התחבורה, וככל הנראה הבטחה לתיק החוץ שיעבור לידי הליכוד בעוד כשנה וחצי. לפי ההערכה, זאב אלקין יישאר במשרד להגנת הסביבה ויואב גלנט יקבל את תיק המודיעין. נתניהו הציע לגילה גמליאל להתמנות לשרה להשכלה גבוהה ובשלב זה היא מסרבת. עדיין לא ברור מי ימונה לתיקי החינוך והאנרגיה, שככל הנראה הוצעו ליובל שטייניץ, ניר ברקת או אבי דיכטר.

יו"ר הבית היהודי השר רפי פרץ יחתום היום על הסכם עם הליכוד על כניסה לממשלה. בעקבות החלטתו, הוא צפוי לעזוב את מפלגתו, ימינה. פרץ הסכים להיכנס לממשלה בתמורה לקבלת התיק מורשת, ירושלים ופרויקטים לאומיים. לאחר שהתפקיד הוצע לו, נתניהו ביקש ממנו שיכהן במקום זאת כשר לענייני התיישבות. זאת, מאחר שנתניהו מעוניין להפקיד את תיק ירושלים בידי אחד מהח"כים של הליכוד, אך פרץ סירב להצעה. נתניהו מעוניין שהשר דודי אמסלם יכהן בתפקיד, אך פרץ איים שאם הוא לא יקבל את תיק ירושלים ומורשת הוא לא ייכנס לממשלה, עד כה ללא הסכמות.

לפי ההסכם הקואליציוני שחתמה עם הליכוד, יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס צפויה לכהן כשרה במשרד חדש שייפתח בממשלה העתידה לקום - המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. מלבד זאת, לנתניהו נותרו עוד כשלושה-ארבעה משרדים ומשרות שר למנות במסגרת הממשלה הפריטטית, והמועמדים הם השרים המכהנים גמליאל, אלי כהן, צחי הנגבי, אופיר אקוניס, אמסלם ויפעת שאשא ביטון. ייתכן שחלק מהם ימונו כשרים ללא תיק או כסגני שרים במעמד שר. כמו גלעד ארדן, שנשלח לאו"ם, נתניהו צפוי להציע לחלק מחברי הליכוד שיישארו ללא תיק מינויים כשגרירים בלונדון, פריז, או אוסטרליה.

כמו כן, נתניהו סיכם עם ח"כ חיים כץ כי הוא ימונה לראשות ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. מדובר בתפקיד שאותו מילא במשך שש שנים בעבר, לאחר שכץ נאלץ להתפטר בעקבות הגשת כתב האישום נגדו.

גנץ מקיים במהלך היום סבב שיחות אישיות עם הח"כים שבהן הוא מודיע על השיבוצים בתפקידיהם. חילי טרופר ימונה לשר התרבות והספורט, יועז הנדל ישמש כשר התקשורת, אלון שוסטר יכהן כשר החקלאות, מרב כהן תמונה לשרה לשוויון חברתי ופנינה תמנו-שטה תהיה שרת העלייה והקליטה. בנוסף לכך, יזהר שי ימונה לשר המדע והחלל. לפי ההערכה, את משרד התיירות יאיישו אורית פרקש או אסף זמיר.

מיכאל ביטון ימונה לשר במשרד הביטחון, תחת גנץ. במסגרת תפקידו יעסוק בכל הסוגיות האזרחיות, התיישבותיות והחינוכיות בהן עוסק המשרד. בכחול לבן אמרו כי ביטון יוביל את העבודה בנושא מוכנות העורף והרשויות המקומיות, יטפל בנושא המכינות והתחומים הקשורים באגף החברתי-ביטחוני, בשירות משמעותי וגיוס לצה"ל וכן בנושא הנפגעים והמשפחות השכולות. התפקיד ייכנס במסגרת מכסת השרים של כחול לבן.

ח"כ מיקי חיימוביץ תכהן בראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. גנץ הציע לה כמה תפקידים של שרה בכירה, אך היא בחרה מבין האופציות שהוצעו לה "להמשיך ולעסוק בתחומים הקרובים לליבה". לפיכך סיכמו השניים, כי חיימוביץ' תכהן בשלב הראשון כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה שתעסוק גם בנושאים בפיקוח על חוק צער בעלי חיים הנמצא כעת תחת ועדת החינוך. חיימוביץ' תשמש גם כסגנית יו"ר הכנסת ותהיה המועמדת מטעם כחול לבן לתיק הקשור בתחומי עיסוקה, שיימסר לכחול לבן בעוד שנה וחצי כפי שנכתב בהסכם הקואליציוני - הגנת הסביבה או אנרגיה.

בידיה של כחול לבן נמצאים גם משרד התפוצות והמיעוטים - שאליהם ימונו עמר ינקלביץ ואסף זמיר או אורית פרקש, בהתאם לחלוקת התיקים האחרים. רם שפע עשוי לקבל את ראשות ועדת החינוך. עם זאת, כל השיבוצים עשויים להשתנות ברגע האחרון במהלך יום השיחות האחרון, עד להשבעת הממשלה הערב.

בשונה מהשבעות ממשלה קודמות, בשל מגבלות הקורונה, לא יתקיים הצילום המסורתי של הממשלה החדשה בבית הנשיא מיד אחרי השבעת הממשלה, אלא יידחה למועד אחר. בבית הנשיא שוקלים עדיין האם לערוך את הצילום של הממשלה הגדולה באוויר הפתוח או בכמה מקבצים שיחוברו בפוטושופ. לא ברור גם כיצד הממשלה החדשה, שתמנה יותר מ-30 שרים, תקיים את ישיבותיה העתידיות בחדר ישיבות הממשלה במשרד ראש הממשלה. בשלב זה ישיבות הממשלה יכונסו ככל הנראה טלפונית או בשיחות וידיאו, אך בהמשך עם הסרת מגבלות הקורונה עשויה להיווצר מגבלת מקום.

(עדכון ראשון: 6:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully