וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלליות תלויות בסרייבו: הנצחת משתפי פעולה עם הנאצים מסעירה את בוסניה

פרטיזנים יוגוסלבים רצחו ב-1945 עשרות אלפים מחיילי ותומכי "האוסטאשה", מיליציה קרואטית שהטילה משטר טרור בשנות מלחמת העולם ה-2 ורדפה סרבים, יהודים וקומוניסטים. החלטת הארכיבישוף של העיר לערוך תפילה לזכר קורבנות האירוע מכעיסה רבים: "קורבנות המלחמה אינם זהים"

צילום: רויטרס

הרוחות בבוסניה סוערות בימים האחרונים סביב החלטת הארכיבישוף של סרייבו, הדמות הקתולית הבכירה ביותר במדינה, לערוך מיסה המנציחה, בין היתר, גם את זכרם של לוחמי ה"אוסטאשה" - מיליציה קרואטית פשיסטית ששיתפה פעולה עם הנאצים בימי מלחמת העולם השנייה.

האוסטאשה, קבוצה לאומנית קתולית שהוקמה בסוף שנות ה-20, תפסה את השלטון ביוגוסלביה לאחר פלישת גרמניה ובנות בריתה למדינה ב-1941. משטר הטרור שהקימה רדף יהודים, צוענים, סרבים ומתנגדי משטר אחרים, כמו קומוניסטים. מספר הקורבנות של המשטר מוערך במאות אלפים, מהם עשרות אלפי יהודי שנרצחו.

צלליות תלויות בעיר סראייבו, בוסניה, במחאה על אירוע לזכר האוסטאשה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
מיצג המחאה בסרייבו/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

בין אתרי הרצח הידועים לשמצה של המשטר היה מחנה ההשמדה יאסנובאץ', על גבול קרואטיה ובוסניה של היום. לפי מוזיאון השואה בוושינגטון, משטר האוסטאשה רצח בין 77 אלף ל-99 אלף אסירים במחנה. בין 45 ל-52 אלף היו סרבים; בין 12 ל-20 אלף היו יהודים; בין 15 ל-20 אלף היו צוענים; ובין 5,000 ל-12 אלף היו קרואטים ובוסנים מוסלמים, וכן מתנגדי משטר.

עוד בוואלה!

הקצב מהבלקן שהרתיע אפילו את הנאצים

לכתבה המלאה

במאי 1945, בסוף המלחמה, ניסו רבים מחיילי המשטר ותומכיו להימלט מהכוחות הקומוניסטים והפרטיזנים לאוסטריה - אך הוסגרו. במסגרת האירוע, שכונה "טבח בלייבורג", הם הובלו בצעדות מוות למחנות עבודה והוצאו להורג בהמוניהם. על פי הערכות שונות, עשרות אלפי בני אדם נרצחו באירועים אלו. מאז האירוע היו למוקד של ויכוח בין הלאומים השונים שהרכיבו את יוגוסלביה לשעבר. התפילה, שצפויה להתקיים בהמשך השבוע, נועד להנציח את קורבנות אלו, כשמארגניו טוענים כי הם מבקשים לכבד את כל קורבנות המלחמה.

כוחות נאציים במהלך פעילות מבצעית נגד פרטיזנים באזור יוגוסלביה, 1943. GettyImages
כוחות נאצים ביוגוסלביה בפעילות נגד פרטיזנים, 1943/GettyImages

"השאירו רק גופות מאחוריהם"

לפי דיווח של ה-JTA, סוכנות הידיעות היהודית, האירוע עורר זעם בקרב הקהילה היהודית של בוסניה והרצוגובינה. לפי הדיווח, גם שגרירות ישראל באלבניה הביעה מחאה וקראה לשקול מחדש את קיום האירוע.

צלליות תלויות בעיר סראייבו, בוסניה, במחאה על אירוע לזכר האוסטאשה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
"השאירו רק גופות מאחוריהם"/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

"הניסיון לתאר את כל הקורבנות של מלחמת העולם השנייה כזהים או דומים הוא לא רק בלתי נכון, אלא אף מסוכן והרסני לתהליך הפיוס שכל האומות שלנו שואפות להשיג. אנחנו מודעים לכך שמשפחות רבות איבדו את יקיריהם בסיומה של מלחמת העולם, אך על כל פנים, עלינו להציב קו ברור בין המוני חפים מפשע שנלקחו בכוח, לעתים קרובות באמצע הלילה, למחנות המוות על ידי אותם אלה שהואשמו בארגון וביצוע מעשים אלה, גם אם רבים מהם לא זכו למשפט הוגן. אסור שנאמין או נשכנע את עצמנו ואת אחרים שקורבנות אלו ניתנים להשוואה", נכתב במסך שהפיצה השגרירות בחשבון הפייסבוק הרשמי שלה.

אולם, האירוע לא מכעיס יהודים בלבד. בפקולטה לפילוסופיה בסרייבו הוצבו השבוע במחאה צלליות תלויות, כתזכורת לתלייה של 55 אזרחי העיר במרץ 1945 על ידי המשטר הפשיסטי. הארגון מאחורי המיצב, התנועה הבוסנית "אנטידייטון", טען, לפי הדיווח באתר "סרייבו טיימס", כי המיסה "מוקדשת לפשיסטים שהותירו רק גופות מאחוריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully