וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרץ עוזב את ימינה: נתניהו הציע לו לכהן כשר לענייני ירושלים וחזר בו

14.5.2020 / 16:18

יו"ר הבית היהודי החליט להיכנס לבדו לממשלת נתניהו, חרף התנגדות ימינה, ובעקבות זאת הוא יעזוב את מפלגתו. תחילה נתניהו הציע לו להתמנות לשר לענייני מורשת וירושלים, אך לאחר מכן הציע לו במקום זאת לכהן כשר לענייני התיישבות כדי להבטיח את התיק לליכוד. פירץ סירב לכך

צילום: רוני כנפו, לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

יו"ר הבית היהודי השר רפי פרץ יחתום היום (חמישי) על הסכם עם הליכוד על כניסה לממשלה. בעקבות החלטתו, הוא צפוי לעזוב את מפלגתו, ימינה, שמתנגדת לכניסה לממשלה והודיעה על כוונתה להישאר באופוזיציה.

פרץ הסכים להיכנס לממשלה בתמורה לקבלת התיק מורשת, ירושלים ופרויקטים לאומיים. לאחר שהתפקיד הוצע לו, נתניהו ביקש ממנו שיכהן במקום זאת כשר לענייני התיישבות, אך הוא סירב. נתניהו מעוניין שהשר דודי אמסלם יכהן בתפקיד, אך פרץ איים שאם הוא לא יקבל את תיק ירושלים ומורשת הוא לא ייכנס לממשלה, עד כה ללא הסכמות.

כניסתו של פרץ לממשלה טעונה באישור מרכז הבית היהודי, שם יש מתנגדים רבים למהלך. בעקבות הצעד, סיעת ימינה הגישה בקשה לכנסת לפצל את פרץ מהסיעה. "מאחלים לו הצלחה", נמסר מהמפלגה.

החלטתו של פרץ מאששת את החששות שהביעו בימינה בימים האחרונים מהאפשרות שהוא ייכנס לממשלה לבדו. זאת, אף שבסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחישו כי יש כוונה לפצל את ימינה. ברקע לחשש זה, עשרות רבנים בציונות הדתית, ובראשם הרב חיים דרוקמן והרב זלמן מלמד, כתבו אתמול לראשי מפלגת ימינה כי הם "מחזקים את ידם לא להצטרף לקואליציה בתנאים שהוצעו לכם".

שר החינוך, רפי פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
עוזב את ימינה כדי להצטרף לממשלה. פרץ/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

למרות דברים אלה, פרץ סירב להישאר חבר כנסת באופוזיציה, וניהל ביממה האחרונה משא ומתן עם נתניהו על הצטרפותו לממשלה. אחת משיחות אלה התקיימה בפגישה שהשניים קיימו אתמול, ובסביבתו של פרץ טענו כי היו"ר בנט עודכן על כך. בהמשך הערב, פרץ קיים עם נתניהו פגישה נוספת, שעליה בנט לא עודכן. בפגישה זו, נתניהו הציע לפרץ את תיק ירושלים ומורשת, לאחר שפרץ דרש את תיק החינוך וסורב. היום, לאחר שפרץ דן בנושא עם מקורביו, הוא החליט להיענות להצעה.

ההודעה מגיעה שעות בודדות לפני כינוס המליאה לקראת השבעתם של נתניהו, ושל מחליפו המיועד בני גנץ, לראשות הממשלה ה-35. בנט הכריז מוקדם יותר היום על תחילת דרכה של מפלגתו באופוזיציה והבהיר כי "שמונה שנים שלנו בממשלת נתניהו מסתיימות היום".

יו"ר ימינה תקף את מדיניותו של ראש הממשלה וכתב בפוסט שפרסם בפייסבוק כי "נתניהו בחר לשחרר מחבלים, יירט כל חוק להגבלת בג"ץ, הצביע בעד ההתנתקות ארבע פעמים, מסר את חברון לערפאת, מינה את אהוד ברק לשר הביטחון ואת ציפי לבני לשרת המשפטים - וגם הפעם הוא בחר בדרך (זו)". על קווי היסוד של הממשלה, שאינם כוללים את נושא החלת הריבונות, אמר בנט כי "זו הייתה גולת הכותרת בקמפיין הבחירות של נתניהו ו(היא) נמחקה כליל מקווי היסוד של הממשלה".

כמו כן, בנט האשים את ראש הממשלה בניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע במפלגתו. "הוא זקוק למצפן לאומי חזק, אך לא ממש אוהב שיש כזה. לכן הוא תמיד מנסה להחליש אותנו, לקצץ את כנפינו, לבוז לנו", טען. לדבריו, מפלגתו מתכוונת לשרת מהאופוזיציה "בלב שלם".

נפתלי בנט, חיים דרוקמן, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' בכנס השקת ימינה, כפר המכביה, 12 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
ראשי ימינה/ראובן קסטרו

אחרי הודעתה של ימינה, המפלגה שיגרה מכתב לחברי הכנסת של הליכוד, ש"ס ויהדות התורה שצפויות להיות בקואליציה, ובו קריאה להתנגד להשבעת הממשלה החדשה כל עוד החלת הריבונות ביהודה ושומרון אינה מופיעה בקווי היסוד. "אנו מתקשים להאמין שתביעו אמון בממשלה שלא מסוגלת להוציא מפיה את המילים המפורשות יהודה ושומרון ומחביאה אותם באופן מביש מאחורי המילים 'יתר חלקי הארץ'", כתבו חברי הכנסת נפתלי בנט, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ', מתן כהנא ואופיר סופר. "אנו קוראים לכם לדרוש מראש הממשלה להוסיף את החלת הריבונות ופיתוח ההתיישבות ביהודה ושומרון בקווי היסוד של הממשלה בטרם תביעו את אמונכם בה, אחרת לא תהיה זו ממשלת אחדות אלא ממשלת שמאל בראשות נתניהו".

רק השבוע, השר בצלאל סמוטריץ' טען כי "אין לנו בעיות פנימיות" בתשובה לשאלה האם מתקיים משא ומתן נפרד איתו ועם פרץ. "אין דבר כזה, זה פנטזיה של הליכוד, הולכים יחד או לאופוזיציה או לקואליציה. נתניהו אלוף בלפרק את היריבים שלו, לנו הוא לא יעשה את זה", אמר סמוטריץ' בחניכת הקו המהיר של הרכבת ביום שני. היום, סמוטריץ' פרסם ציוץ בטוויטר המרמז לאלכס גולדפרב, שפרש ממפלגת צומת, ונטען כי הצביע בעד הסכמי אוסלו ב' תמורת רכב השרד שקיבל כסגן שר בממשלת רבין השנייה.

פרץ הגיע לפוליטיקה לאחר שבנט, ושותפתו איילת שקד, עזבו את הבית היהודי. הוא נבחר לכהן כיו"ר המפלגה ובבחירות הראשונות הצליח יחד עם האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית להשיג חמישה מנדטים בלבד. הוא מונה לתפקיד שר החינוך בממשלת מעבר במקומו של נפתלי בנט, ובבחירות לכנסת ה-22 הוצב במקום השני ברשימת ימינה ונבחר לכנסת. בבחירות האחרונות הוא חתם על הסכם עם עוצמה יהודית, אך הפר אותו ברגע האחרון לאחר שהופעלו עליו לחצים בתוך המפלגה ומחוצה לה. לבסוף הוא רץ יחד עם האיחוד הלאומי והימין החדש.

עו"ד איתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית, הגיב להחלטתו של פרץ בכך ש"מי שדחק בפרץ לתקוע סכין בגב בשותפיו הפוליטיים בפעם הראשונה, שלא ילין כשהוא מאמץ את השיטה בפעם השנייה. בנט, שקד וסמוטריץ' - אם היה חיבור אמיתי הייתה ממשלת 61 אבל אתם העדפתם לפלג. מקווה שעם ישראל לא ישלם את המחיר".

(עדכון ראשון: 10:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully