וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון של משרד החינוך מותיר מאחור את התלמידים בחברה הערבית

אימאן טרביה

14.5.2020 / 8:09

תושבי היישוב הבדואי חורה זועמים על הסגר בפעם השנייה/יניר יגנה

(בווידאו: תושבי היישוב הבדואי חורה מוחים על הטלת הסגר פעם נוספת)

משבר הקורונה והמאבק בנגיף חייב את סגירת בתי הספר ומערכות החינוך בכל הארץ. בתגובה, משרד החינוך אפשר לתלמידים למידה מרחוק כפתרון זמני לעצירת הלימודים. הבעיה מתחילה כשמשווים בין האוכלוסיות השונות המרכיבות את החברה הישראלית ומגלים שהפתרונות המוצעים אינם מועילים, במיוחד כשבוחנים את מערכת החינוך של החברה הערבית.

עם תחילת משבר הקורונה התקיימה למידה מקוונת ללא כל התאמה של תכניות הלימוד. יתר על כן, לא נעשתה כל התאמה לתלמידים, בדגש על התעלמות ממחסור במחשבים. המציאות העגומה בחברה הערבית מלמדת כי ברוב המשפחות במגזר לא קיים יותר ממחשב אחד. לכן, פתרון של למידה מקוונת אינה יכולה לתת מענה ליותר מילד אחד. בנוסף לכך, בעיות תשתית האינטרנט בערים ובכפרים השונים יצרו השקעה נמוכה בהדרכת המורים והצוות החינוכי להתנהלות חינוכית מקוונת.

בית הספר היסודי תל- ערד. -, אתר רשמי
תוכניות הלימוד המקוונות לא הותאמו. בית הספר היסודי תל ערד/אתר רשמי, -

על פי נתוני נייר העמדה של ועדת המעקב לענייני חינוך בחברה הערבית, כמחצית מהתלמידים הערבים לא מחוברים בצורה רציפה ללמידה מרחוק, כשביישובים מסוימים הלמידה מרחוק לא מתקיימת כלל עקב היעדר תשתיות. אחוז התלמידים שאין להם מחשב או טאבלט בבית גבוהה ומחריפה עוד יותר ביישובים בלתי מוכרים בנגב ובשכונות עוני ערביות בערים המעורבות. בדיקות שנעשו מול בתי הספר בחברה הערבית בישראל מעידות על אחוז גבוה מאוד של תלמידים ללא גישה למחשב או לטאבלט.

ד"ר סראב אבו רביעה מאוניברסיטת בן גוריון מדגישה שבחברה הבדואית בנגב מתמודדים עם כמה בעיות, בראשן מחסור בתשתית חשמל, כשגם הגנרטורים לא מספיקים. בנוסף לכך, ישנם יישובים רבים ללא קליטה סלולרית, מה שלא מאפשר להתקין ראוטרים ניידים. מדובר באוכלוסייה שבה תחולת העוני חוצה את ה-80% ומחסור בתשתית חשמל לסייע לילדים בנושאי דיגיטליים וטכנולוגיים.

עוד בוואלה!

בית הספר בדרום לא חובר לקו מים פעיל, ו-600 תלמידים נשארו בבתיהם

לכתבה המלאה
קורונה בחורה, 6 במאי 2020. יותם רונן
הבעיה מחריפה עוד יותר ביישובים בלתי מוכרים בנגב ובשכונות עוני. היישוב חורה תחת סגר/יותם רונן

הפער הדיגיטלי העצום בחברה הערבית קשור למעמד של המיעוט הערבי בישראל. כ-50% מהמשפחות הערביות מצויות מתחת לקו עוני. הרשויות המקומיות הערביות שסובלות מגירעונות כרוניים בתקציב משקיעות סכומים מגוחכים בציוד קצה בבתי הספר בהשוואה לבתי הספר היהודיים. גורמים אלה אינם מאפשרים לנהל שגרת לימודים סדירה, שווה ואפקטיבית, אלא כזאת שמובילה לאחוזי נשירה גבוהים כבר בגיל היסודי וחטיבות הביניים.

חינוך הוא אבן היסוד של כל מדינה מפותחת ובסיס לכלכלה משגשגת. התמונה המשתקפת ממצבה הקשה של מערכת החינוך הערבית, מחייבת את משרד החינוך ושאר משרדי הממשלה לפעול מיידית לסגירת הפערים הקיימים בחינוך ולהבטיח חינוך שוויוני ונגיש לכלל התלמידים במדינה.

הכותבת היא ד"ר אימאן טרביה, מרצה בחוג לחינוך במכללה האקדמית גליל מערבי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully