וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהב הטרור: המכרות שמממנים את דאעש ואל-קאעדה

16.5.2020 / 16:34

ארגוני הטרור בבורקינה פאסו מנצלים את הקורונה, השליטה הרופפת של הממשלה והמצב הכלכלי כדי לגרוף רווחים למימון פעילתם. לאור המגיפה, יותר כורים עוברים לשורות הארגונים. "כיצד אתה מצפה מהם להתפרנס?"

צילום: רויטרס

הסכסוך בבורקינה פאסו משתלט על ענף הכרייה במדינה, כשג'יהאדיסטים שמקושרים לאל-קאעידה ולארגון המדינה האסלאמית כובשים ומרחיבים את אחיזתם במכרות הזהב - הענף הרווחי ביותר במדינה המערב אפריקנית. לאחר שהכוחות החמושים משתלטים על אותם מכרות, הם לקוחים "דמי חסות" מקהילות שחיות סביב המכרות ואף מכריחים את הכורים למכור להם בלעדית את הזהב. לאחר מכן הם מבריחים את הזהב מעבר לגבול ומוכרים אותו במדינות סמוכות כמו בנין, גאנה וטוגו.

עיסא טמבורה, כורה זהב שג'יהאדיסטים התפרצו לתוך מכרה הזהב שבו עבד, סיפר כי "הם תקפו את האתר, רצחו אנשים ושרפו בתים". טמבורה בן ה-29 אמר כי החמושים אף אסרו על העובדים לעשן ושתות.

כורים במכרה זהב בבורקינה פאסו, 23 בפברואר 2020. AP
אוספים "דמי חסות" מקהילות. מכרה בבורקינה פאסו/AP

טמבורה היה מסוגל למצוא עבודה לאחר שברח לבודה, עיר אחרת בצפון המדינה שעדיין פועלים בה מכרות עם תפוקה נמוכה יותר. למרות זאת, הוא עדיין נאבק לפרנס את משפחתו משום שעבודתו החדשה הרבה פחות מתגמלת מהקודמת.

מאז סגירת המכרה הקודם בו עבד, טמבורה החל לעבוד במשמרות לילה במכרה החדש, כיוון שבמשמרות הכרייה בשעות היום תפוסה מלאה של עובדים. "לפני האלימות הדבר היחיד שידעת הוא שאם תעבוד קשה, אתה תרוויח כסף. אבל עכשיו אנשים חמושים יכולים לצוץ בכל עת ולזרוע הרס במקום, ואנחנו מפחדים", סיכם.

עוד בוואלה!

בורקינה פאסו: 24 הרוגים במתקפה על כנסייה

לכתבה המלאה

בעוד האלימות כבר הובילה לסגירת מכרות קטנים רבים בצפון המדינה, הממשלה ניסתה לסגור מכרות אחרים במזרחה על מנת שקיצוניים לא יוכלו להשתלט עליהם ולהשתמש בהם למימון התקפות נוספות. שר הכרייה של בורקינה פאסו, אומארו עידני, הגדיר מדיניות זו כצעד הכרחי ב"מלחמה נגד הטרור". אולם, לפי מומחים וגורמים רשמיים במדינה, מספר מכרות במדינה עוד ממשיכים לפעול משום שהממשלה המרכזית בעיר הבירה אואגדוגו לא מצליחה לאכוף את ריבונותה באיזורי המכרות.

חלק מהמומחים אף מזהירים כי האסטרטגיה של הממשלה המרכזית לחתוך את זרימת הכספים מן המזרח עשויה להביא לתוצאות הפוכות. זאת משום שכורים מובטלים שמדרדרים לעוני חמור יותר עלולים לגלות אהדה להודעות הגיוס של המיליציות. אומארו גנאמטורה, המזכיר של התאחדות הכורים של בורקינה פאסו, אמר לסוכנות הידיעות: "אתה פותח את הדלת לדחיקה של אנשים לידי הטרוריסטים, כיצד אתה מצפה מהם להתפרנס? מה הם יעשו? לאן הם ילכו?".

כורה מחוץ למכרה זהב, בורקינה פאסו, 23 בפברואר 2020. AP
"דחיקה של אנשים לידי הטרוריסטים". כורה מחוץ למכרה בבורקינה פאסו/AP

על פי הערכות הממשלה, כמיליון וחצי אנשים עובדים במכרות עם תפוקה נמוכה ברחבי המדינה. רבים מהם צעירים ומכירים את האיזור היטב, מה שהופך אותם למטרות אידיאליות בעבור המגייסים, סוברים המומחים. דיזייר ניקיאמה, יועץ כרייה מקומי שעובד באיזור, אמר כי המכרות הם יותר מרק משאב כלכלי או אמצעי לגיוס כוח אדם חדש, הם משמשים את הג'יהאדיסטים גם למחבוא ומילוט. "טרוריסטים יכולים להתחבא במכרות, להישאר אנונימיים, לאסוף מידע על האיזור ולהעביר אותו לרשתות הארגוניות שלהם.

על פי דוח של קבוצת המחקר הגרמנית "גלוקון" שהתפרסם בפברואר, לפני פריצת משבר הקורונה במדינה בחודש מרץ, בורקינה פאסו הייתה יצרנית הזהב שצומחת בקצב המהיר ביותר באפריקה וחמישית בגודלה ביבשת. ההכנסות שדווחו בשנה שעברה בענף זה היו שני מיליארד דולרים, למרות שרובן מגיעות ממספר בודד של מכרות תעשייתיים.

עקורים בעקבות הקונפליקט בבורקינה פאסו, 9 בדצמבר 2019.. AP
הג'יהאדיסטים פונים לאנשים בשולי החברה. עקורים בבורקינה פאסו, דצמבר 19/AP

על פי הערכות, ישנם עוד כ-800 מכרות קטנים במדינה שבהם הזהב מוברח ונמכר באופן לא חוקי. ממשלת בורקינה פאסו העריכה כי שוק זה מניב 400 מיליון דולרים בשנה. מחמדו סבדוגו, מומחה איזורי שערך מחקר בשיתוף המכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, אמר שג'יהאדיסטים השתלטו על לפחות 20 מכרות כאלה במזרח המדינה. נוכחותם גוברת, בעוד הצבא עורך פחות פשיטות בשל משבר הקורונה.

כבר לפני הופעת נגיף הקורונה, בורקינה פאסו תוארה על ידי ארגון הסיוע International Crisis Group כ"נעולה בספירלה המובילה מטה". כעת, חששות מפני הווירוס ושינויים בענף הכרייה עלולים להחמיר את המצב. על פי נתונים של האו"ם, 850 אלף אנשים נעקרו מביתם בעקבות הקונפליקט במדינה. יונס הין, ראש ה"ארגון לחיזוק יכולות פיתוח" - קבוצת סיוע מקומית הממוקדת בזכויות אדם, אמר כי זינוק נוסף באבטלה עשוי להחמיר את המצב כאשר כורים מחוסרי עבודה מהגרים ממקומם בחיפוש אחר הכנסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully