וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי על בנקים והפגנות: זעם ברשות על סגירת חשבונות אסירים בהוראת ישראל

יפעת רוזנברג

11.5.2020 / 13:42

הבנקים סגרו חשבונות אליהם מועברות משכורות לאסירים, בשל צו המגדיר את ניהולם כעבירת שותפות בטרור שעונשה מאסר. בג'נין ובבית לחם ירו לעבר סניפים, ואף הושלכו בקבוקי תבערה. הפגנות התקיימו גם ברצועה. ראש הממשלה הפלסטינית: "לא ניכנע לאיומים של ישראל"

ירי חמושים ליד הבנק באל-אמערי/--

(בווידאו: עימותים והפרות סדר בגדה המערבית בפברואר האחרון)

זעם רב ברחובות הרשות הפלסטינית נגד בנקים, לאחר שסגרו חשבונות של אסירים ביטחוניים, וקראו למשפחותיהם להוציא את כספם. המהלך בא בעקבות צו ישראלי המחשיב את הבנקים בהם מתנהלים חשבונות אלה, כשותפים לטרור וכנותני חסות לכספים אסורים, עבירה הגוררת עונש מאסר. הפגנות רבות התקיימו סמוך לסניפים, אחת מהן אף התקיימה אמש (ראשון) ברצועת עזה סמוך לסניף בנק "קהיר-עמאן".

בסוף השבוע האחרון אף בוצע ירי בידי חמושים לעבר סניף הבנק בג'נין, וביריחו הושלכו בקבוקי תבערה לעבר סניף אחר. ירי בוצע גם לעבר סניפים של בנקים נוספים, בהם בנק "ירדן" בקבטיה.

ילד פלסטיני רוכב על אופניים ומתבונן בחלק שרוף בחלקו החיצוני של בנק קהיר עמאן ביריחו שבגדה המערבית. 8 במאי 2020. רויטרס
סניף הבנק ביריחו שהושלכו לעברו בקבוקי תבערה/רויטרס

במהלך החודש האחרון, גם אסירים משוחררים ומשפחותיהם, המחזיקים חשבונות בבנק "קהיר-עמאן" קיבלו מכתבים הקוראים להם לסגור אותם לקראת כניסתו לתוקף של הצו בשבת האחרונה, וחל גם על כאלו שהשתחררו מהכלא ועל משפחותיהם. חמד טקאטקה, אסיר משוחרר, אמר לאל-אחבאר כי קיבל הודעה על ביטול כרטיס הבנק שלו טרם קבלת הקצבה. הוא סיפר כי מנהל הסניף בו מתנהל חשבונו בבית לחם התנצל בפניו, אך התריע כי עליו למשוך את יתרת הכסף. טקאטקה ניסה לשכנע את הבנק לסגור את החשבון שלו ולפתוח חשבון אחר, אך הבנק סירב.

בנקים אחרים נהגו באופן דומה. חלקם אף סירבו להעביר את משכורת החודש לבעלי החשבון, אם לא יחתמו על סגירת חשבונם.

עוד בוואלה!

תכנית שלום ולא להתראות: עסקת טראמפ ונתניהו נועדה להנציח את הסכסוך

לכתבה המלאה

המשבר סביב כספיהם של האסירים הביטחוניים ומשפחותיהם בבנקים הפלסטינים מתנהל כבר שנים רבות על אש קטנה. עד לאחרונה נסגרו חשבונות של אסירים ומשוחררים פעילי חמאס וג'יהאד אסלאמי שפחות מוכרים בציבור הרחב, אולם לאחרונה ההנחייה יושמה גם בעניינם של אסירים המוכרים כסמלים ארגוניים כמו מרוואן ברגותי. בפברואר החליטה ישראל לנכות 140 מיליון דולר מכספי המיסים של הרשות - סכום אותו שילמה לאסירים.

באל-אחבאר פורסם לאחרונה כי עו"ד מוריס הירש, לשעבר התובע הצבאי ביהודה ושומרון, התריע בפני הבנקים הפלסטיניים כי יוגשו נגדם תביעות משפטיות אם ימשיכו לשלם לאסירים את הקצבאות שמעבירה הרשות. במכתב ששלח הירש לבנקים ציין כי ב-9 בפברואר נחתם צו (תיקון 67 מספר 1827 לשנת 2020) ולפיו הקצבאות החודשיות הן פעולה אסורה הנוגעת לכספי טרור.

הירש, שעומד בראש מכון מבט לתקשורת הפלסטינית, הזהיר את הבנקים ואמר כי אם ימשיכו להחזיק בחשבונות של אסירים, הם ייחשבו שותפים לטרור ועונשם עשוי להגיע לשבע שנות מאסר ולקנס כספי. בנוסף לכך, טען הירש כי אם יש חשבונות של אסירים בבנק, בין אם על שמם או שמות קרוביהם, על הבנק להקפיא אותם ולהעבירם לאלוף פיקוד מרכז.

פעילות ביטחונית של שב"ס בבית הכלא קציעות, 25 במרץ 2019. שב"ס, אתר רשמי
פעילות ביטחונית בבית הכלא קציעות/אתר רשמי, שב"ס

ראש הממשלה הפלסטינית, מוחמד אשתייה, הורה ביום חמישי להקים ועדה בראשות נגיד קרן המטבע עזאם א-שווא. זאת, על מנת שתבחן את האיומים הישראליים נגד בנקים שנותנים שירותים למשפחות אסירים ושהידים ותורה כיצד לפעול מולם.

לאחר מכן עדכן אשתייה כי הושג הסכם עם הבנקים על הקפאת כל הצעדים הנוגעים לחשבונות האסירים, וכי משפחותיהם תוכלנה לעשות בהם שימוש החל מיום ראשון. "לא ניכנע לאיומים של ישראל על הבנקים לגבי קצבאות האסירים והשהידים", אמר. "נמצא פתרונות שישמרו על הבנקים מפני האכזריות של ישראל".

דובר הממשלה הפלסטינית, אבראהים מלחם, ציין כי בין חברי הוועדה יהיו השר לענייני אסירים, עמותת הבנקים ונציג משרד האוצר. לדבריו, הממשלה מסרבת להיכנע ללחצים ישראליים ותמשיך לשמור על זכויות האסירים והשהידים.

"סגירת החשבונות - כניעה לתכתיבי ישראל"

ארגון האסירים אמר כי כל היענות לפנייה הישראלית מטעם בנק כלשהו היא בבחינת סטייה מכל החוקים הפלסטינים ומתנאי הרישוי שהוענקו לבנקים על ידי הרשות המוניטרית.

השר לענייני אזרחים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, אמר כי "ההחלטה לסגור את חשבונות האסירים בבנק פוגעת בכבוד של כל פלסטיני, מדובר בציות לרצונה של ישראל. נגן על אסירינו ועל זכויותיהם ונשמור על כבודם. הם מקור גאוותנו".

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית מוחמד אשתיה ברמאללה 16 באפריל 2019. AP
"לא ניכנע לאיומים של ישראל". ראש הממשלה הפלסטינית/AP

דובר חמאס, פאוזי ברהום, מסר כי "חמאס מגנה בתוקף את סגירת חשבונות הבנקים של האסירים הפלסטינים ומניעת הקצבאות. זו כניעה ברורה לתכתיבים של ישראל, וסטייה מהמסלול הערכי והמוסרי כלפי עמנו. הבנקים אמורים לסייע לבני עצמנו לחיות בכבוד, ולא להרוס את עתידם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully