וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות נוספת: בימינה ביקשו לא להעביר את הוועדה למינוי דיינים, בליכוד סירבו

10.5.2020 / 18:25

הרב דרוקמן פנה לשר לוין בבקשה להשאיר את ראשות הוועדה בידי הליכוד, אולם האחרון אמר כי היא שוריינה לש"ס. בציונות הדתית חוששים כי המהלך יצמצם את נציגותם במערכת בתי הדין. סמוטריץ' ללוין: "תגיד לדרעי: 'עם כל הכבוד, אתה רק עם 9 מנדטים ואנחנו דורשים את הוועדה'"

ישיבת סיעת ימינה/צילום: ערוץ 7

ברקע המבוי הסתום בשיחות המתנהלות בין ימינה לליכוד לקראת הקמת הממשלה, לוואלה! NEWS נודע היום (ראשון) כי בין שתי המפלגות ישנה מתיחות סביב ראשות הוועדה למינוי דיינים. הרב חיים דרוקמן, מהמנהיגים הבולטים בציונות הדתית, שוחח לאחרונה עם השר יריב לוין, מנהל המשא ומתן מטעם הליכוד להקמת הממשלה הבאה, ותהה במהלכה מי יחזיק בראשות הוועדה בקדנציה הבאה. זאת לאחר ששמע כי הוועדה תעבור לידי ש"ס.

לוין אישר זאת בפני הרב, והאחרון ביקש ממנו שהוועדה תישאר בידי הליכוד בדיוק כפי שהיה בקדנציה האחרונה. לוין טען כי "זה לא אפשרי" היות ולש"ס יש יותר מנדטים, וראשות הוועדה הובטח לה. השיחה בין השניים הסתיימה ללא הסכמה.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר בישיבת סיעת ימינה הערב כי שוחח עם לוין בנושא. לדבריו, "אמרתי ליריב שאני מבין שקשה לתת לנו את הוועדה למינוי דיינים כי אנחנו שישה מנדטים וש"ס תשעה מנדטים. הצעתי לו 'קחו את זה אליכם, לליכוד' כי הם 36 מנדטים וש"ס רק 9 מנדטים. תגיד לדרעי 'עם כל הכבוד, אתה רק 9 אנחנו דורשים את ראשות הוועדה'".

סיעת הליכוד בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
טען כי ראשות הוועדה למינוי דיינים הובטחה לש"ס. לוין/ראובן קסטרו

הוועדה למינוי דיינים היא אחד המוקדים הכי משמעותיים, בעלי כוח והשפעה גדולים, סביב בתי הדין הרבניים בישראל. במשך שנים יש כיפופי ידיים בין החרדים לדתיים הלאומיים על זהות הדיינים ושיוכם המגזרי, ובקדנציה הקודמת, בראש הוועדה עמד נציג הליכוד, ששימש כלשון מאזניים. בציונות הדתית חוששים כי אם ראשות הוועדה תעבור לידי ש"ס, נציגותם במערכת בתי הדין תצטמצם כמעט לאפס.

עוד בוואלה!

השרים שיודחו, המקורבים שירוויחו: המאבקים על התיקים בממשלה החדשה

לכתבה המלאה
ישיבת סיעת ימינה, כנסת, ירושלים 10 במאי 2020. -, אתר רשמי
החליטו פה אחד ללכת לאופוזיציה. ישיבת סיעת ימינה, היום/אתר רשמי, -

בעקבות כישלון המשא ומתן עם הליכוד להקמת הממשלה, מוקדם יותר היום הכריזה ימינה כי היא החליטה "לשרת את הציבור באופוזיציה" בקדנציה הקרובה. בהודעת המפלגה נמסר כי החלטתה התקבלה "לאור הרכב הממשלה ומדיניותה המסתמנת כממשלת שמאל בראשות נתניהו, ולאור הזלזול הבוטה של ראש הממשלה כלפי ימינה וציבור בוחריה". בליכוד טענו בתגובה כי מאחורי החלטתה של ימינה עומדים "מאבקים פנימיים", וקראו לה להתעשת ולהיכנס לממשלה.

לאחר ההודעה, המפלגה התכנסה בכנסת כדי לדון בהחלטות לקראת הקמת הממשלה הבאה. ח"כ איילת שקד קראה לאיחוד בין שלוש המפלגות - הימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי. "אין צורך בשלוש מפלגות באופוזיציה צריך להתאחד למפלגה אחת", אמרה. "אני חשבתי שנתניהו ירצה לשמר את הגוש שהביא אותו עד הלום. לי לקח יותר זמן להבין שהוא פשוט רוצה אותנו בחוץ, אבל הוא אפילו לא קרא לנו למשא ומתן ולא ישב איתו בחדר".

"המציאות היא, שהוא החליט לפרק את הגוש וזו הוכחה שכנראה נתניהו רואה את הסוף", הוסיפה. "אין מקום לשלוש מפלגות, זה בעוכרינו צריך מהלך מהיר למפקד גדול ומפלגה אחת".

איילת שקד בסיום ישיבת ימינה בכנסת 10 במאי 2020. ערוץ 7, אתר רשמי
"נתניהו אפילו לא קרא לנו למשא ומתן". ח"כ שקד/אתר רשמי, ערוץ 7

סמוטריץ' נשאל לפני ישיבת הסיעה של ימינה האם המפלגה "תיכנס בסוף" לממשלה, והשיב: "לא. נתניהו לא רוצה. אם הוא היה רוצה - הוא היה חותר למגע". סמוטריץ' אמר כי "היה משא ומתן אבל כעת אין שיח, אין משא ומתן ויש הצעות רק דרך טוויטר".

לדבריו, "זו לא שאלה של תיקים, אנחנו רוצים לראות שיש לנו השפעה בממשלה הזו, יד על ההגה בצמתים מסוימים שאנחנו חוששים מאוד מהם. צריך לוודא שאנחנו לא עלה תאנה בממשלת שמאל בראשות נתניהו. אין מגעים בכלל כרגע. ככה לא מנהלים משא ומתן, אם הוא לא רוצה, פנינו לאופוזיציה בגאווה גדולה ובראש מורם. נקדם את הערכים של המחנה הלאומי משם, ניתן פייט רציני מאוד. נציב אלטרנטיבה, ובכל מקרה בעוד שנה וחצי, נתניהו יורד מהבמה, והמשחק הפוליטי בימין מתחיל מחדש. נחזור ובגדול".

בצלאל סמוטריץ' בכנס ירושלים של עיתון בשבע, סינמה סיטי ירושלים, 24 בפברואר 2020. משה ביטון, אתר רשמי
"צריך לוודא שאנחנו לא עלה תאנה בממשלת שמאל בראשות נתניהו". השר סמוטריץ'/אתר רשמי, משה ביטון

בישיבת הסיעה הוסכם פה אחד על דעת כל חברי הרשימה, כי לאור חוסר הרצון של נתניהו לראות את ימינה בקואליציה, ולאור הדרתה של הציונות הדתית ממוקדי ההשפעה וממקום מרכזי בממשלה, הדבר הנכון הוא לשרת את הציונות הדתית והציבור הישראלי מהאופוזיציה.

"אין לנו עניין בג'ובים ותארים ללא כל השפעה", נמסר מימינה. "לאחר שנים שהצלחנו להשפיע בממשלה, נתניהו מרחיק אותנו מהגה ההשפעה ומייעד אותנו לספסלים האחוריים, נטולי כל השפעה. ידע נתניהו, שמי שמפקיר שותפים נאמנים כאשר הוא בימים טובים - לא ימצא אותם לצידו בימים סגריריים. ימינה תיבנה מהאופוזיציה, תציג תכניות נועזות בתחום המדיני, הבטחוני, הכלכלי והיהודי. בעוד שנה וחצי המשחק בימין ייפתח וימינה תהווה אלטרנטיבה ימנית אמיתית. על פירוק הבלוק חתום נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully