וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

160 מעונות יום נשארו סגורים בשל מחסור בכוח אדם: "מפקירים ילדים לגורלם"

10.5.2020 / 22:14

20% מהמעונות לא חזרו לפעילות לאור הדרישות שהציב משרד הבריאות. מנהלות המסגרות פנו להורים לסיוע: "מי שמכיר מטפלות - נשמח לדעת". גם מכסת הילדים שנקבעה במתווה עוררה זעם: "עושים איפה ואיפה בין ילדים"

צילום: יותם רונן, עריכה: אביחי ברוך

מעונות היום המפוקחים, שנותנים מענה ל-130 אלף פעוטות ותינוקות ברחבי הארץ, נפתחו היום (ראשון) מחדש, לאחר שנסגרו בעקבות משבר הקורונה. על פי המתווה שאישרה הממשלה, 30% מהילדים נותרו ללא מסגרת, משום שהם לא עומדים במכסה שקבע משרד הבריאות. אלא שזאת אינה הבעיה היחידה. לאורך היום התגלו קשיים רבים כגון קליטה של ילדים וגיוס כוח אדם. לפי הארגונים הגדולים, מתוך כ-800 מעונות יום נפתחו או צפויים להיפתח בהמשך השבוע רק 80% - וכ-160 מעונות נותרו סגורים.

ההורים הזועמים הפגינו כבר אתמול מול ביתו של שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, נגד המתווה שלא נותן מענה לילדים ולהוריהם לחזור לשגרה. היום השר התראיין בכלי התקשורת, והאשים את המעונות בקביעת הפרמטרים לקדימות בקבלה למעון - אלא שבפועל, משרד הרווחה הוא שקובע את הפרמטרים. החזרה לפעילות המעונות היא בהתאם להוראות שקבע משרד הבריאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
160 מעונות נותרו סגורים. גן ארבל בחדרה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מנהלת המעון שלחה לנו הודעה ושאלה אם אנחנו מכירים עובדים כדי שתוכל לפתוח כיתה נוספת" , סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS נני כשרי מנתניה, אב לילדה במעון של נעמ"ת. "אין לה כוח אדם לפתוח את הכיתה הרביעית. במעון של הבת שלי יש ארבע כיתות ובמצב אופטימלי יש בכל אחת 28 ילדים. עכשיו, תחת המגבלה של הקורונה, אפשר להכניס רק 17, השם של הבת שלי עבר באיחור ולכן היא לא נכנסה לרשימה". כשרי הוסיף כי "מנהלת הגן כתבה לנו הודעות ושאלה אם אנחנו מכירים אנשים שמסוגלים לעבוד בזה ושניידע אותה אם כן. יש מיליון מובטלים במדינה הזאת, ועשרות אלפי מטפלות משכמן ומעלה שנמצאות במאגר של משרד התעסוקה".

לדבריו, "המתווה הזאת הוא טיפשי, היה למשרד העבודה מספיק זמן במשך חודשיים לחשוב על פתרונות. זה הזמן להרים את הכפפה ולדרוש את החזרתן של אותן מטפלות". האב הוסיף כי "ייתכן גם מצב שבו יש מטפלות שיש להן ילדים שנמצאים באותה הסיטואציה כמו שלנו, וזה פשוט הביצה והתרנגולת. המטפלת רוצה לעבוד אבל יש לה ילדים שלא חוזרים למסגרות כי הם מחוץ לרשימה, ואז אנחנו בפלונטר. כרגע אנחנו מחכים לפתיחה של עוד כיתה רביעית, אני לא יודע למי להתפלל בשביל שהבת שלי תיכנס".

עוד בוואלה!

בלי חיבוקים, הילדים מופרדים מהחברים: בגנים מתרגלים למציאות החדשה

לכתבה המלאה
התכתבות בקבוצה של הורי מעון נעמת דורה לאייטם דנה ירקצי חזרה לשגרה. ., צילום מסך
"מי שמכיר מטפלות טובות אשמח לדעת". מתוך קבוצת הוואטסאפ של הורי מעון נעמ"ת/צילום מסך, .

רועי שירן מתל אביב, אב לילד שלומד בגן ויצ"ו, זעם על מתווה החזרה לשגרה של מעונות היום. "הבן שלי נמצא בגן ויצ"ו בתל אביב וספציפית בגן שלנו הם הפכו את העולם, והשמישו צהרון כדי שלא יהיו ילד שיישאר בחוץ", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מנהל את המאבק הזה כי פשוט מפקירים קבוצה של ילדים לגורלם. זה דבר לא חינוכי ולא ערכי. יש פה אירוע שבעיני הוא חצייה של קו אדום, אני לא בטוח שהם יכולים לקבל את כל הילדים שנשארו בבית, אין להם כוח אדם בשגרה, התנאים שהם נותנים לצוות שלהם לא מאפשרים להביא כוח אדם איכותי".

לדבריו של שירן, "אלה שמגיעים, לא נשארים. אם פעם הם היו שמים שלושה מטפלים על 30 ילדים, עכשיו הם צריכים להביא שלושה נוספים. תמצאו פתרון, לא ייתכן שאין לכם כוח אדם. יש לי חברים שהילד שלהם נשאר בבית - מה אומרים לילד הזה שהוא מבין שיש גן? מה לגבי אלו שהולכים לגן ושואלים את ההורים איפה חברים שלהם, מה אמורים להגיד? מה אדם הילד שההורה שלו מרוויח ככה ולא אחרת, באיזה עולם אתם חושבים על מתווה שעושה איפה ואיפה בין הילדים?".

נני כשרי והבת שלו - הורי מעון נעמת דורה לאייטם דנה ירקצי חזרה לשגרה. ., באדיבות המצולמים
"למשרד העבודה היה מספיק זמן לחשוב על פתרונות". נני כשרי ובתו/באדיבות המצולמים, .

יו"ר נעמ"ת, חגית פאר, אמרה כי "ההתארגנות לפתיחה הייתה מורכבת, כמו פאזל. היו לנו בעיות כוח אדם מאוד קשות, בטח עם כל המגבלות שהציב משרד הבריאות. עד יום רביעי אנחנו נפתח את כל מעונות היום". לדבריה של פאר, "הגל הראשון עסק באיך לפתוח את המעונות היום, היה חסר לנו כוח אדם. יש הרבה עובדות שיש להן ילדים, והמתווה של משרד הבריאות דרש עובדות קבועות ללא אפשרות להחליף אותן. מעבר לכך, יש לנו גם הרבה עובדות שנמצאות בקבוצת סיכון, וזאת גם בעיה שהתגברנו עליה".

פאר טענה כי הנחיות משרד הבריאות בתחילה התייחסו למכסה של שמונה ילדים, לאחר מכן עברו ל-15 ואז הוחלט על 17. "אם היום פותחים את המשק, קניונים, שווקים, ההורים מסתובבים עם הילדים, אז אנחנו במצב אחר לגמרי", אמרה יו"ר נעמ"ת. "איך אפשר להחזיר את המשק לפעולה כשלא נותנים להורים את כל המענה? הבעיה העיקרית היא שיש הורים שלא הצליחו להכניס את הילדים שלהם למעון, פה הזעם האדיר. הם כועסים על הקריטריונים של משרד העבודה והרווחה, ומעבירים אלינו את הזעם, ההורים מרגישים כמו בהגרלה. אם הילד שלך הוא הילד ה-18, אז אתה מרגיש דחוי. זו תחושה נוראית והם צודקים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרגישים כמו בהגרלה". הפגנת הורים מול ביתו של השר אקוניס, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגנית ראש עיריית גבעתיים, אור-לי ניב, סיפרה על הכאוס הגדול במעונות היום שדווח לה מהאחראים בעיר. "פתיחת המעונות היא מחווה מאוד יפה, אלא שהמתווה שקבעו הוא בעייתי מאוד ומשאיר הרבה ילדים מחוצה לו", סיפרה. "היום שוחחתי עם אנשי נעמ"ת וויצ"ו בעיר, יש כיום 90 ילדים בגבעתיים שנותרו ללא מענה כי לא עמדו בקריטריונים, ומה עושים כל היתר? פונים לעירייה לקבל מענה".

ניב הוסיפה כי "אנחנו במצב מאוד בעייתי, אנחנו לא יודעים להפעיל מסגרות בגילאי 0-3 ואין לנו מבנים וצוותים מתאימים, אין לנו הכשרה להפעיל כאלה מסגרות. התוודענו גם לבעיית כוח אדם מאוד גדולה אצל מעונות היום, בגלל התקינה המאוד קפדנית, ואולי בצדק. המעונות לא יכולים לקפיץ צוותים ממעון למעון, לסתום חורים כשחסרה מישהי כי הקפסולות קבועות. נכון לעכשיו יש בלאגן מאוד גדול, אנחנו מנסים להביע אמפתיה ולראות כיצד אפשר לעזור, אבל מעונות היום לא נמצאים בסמכותנו".

משרד הרווחה: "מקווים שבימים הקרובים נחזור לשגרה"

מלשכתו של השר אקוניס נמסר: "אין תגובה".

משרד העבודה והרווחה מסר בתגובה כי "אנו ערים לפניות ההורים בנושא, אך בהתאם להנחיות משרד הבריאות נדרשנו לתת מענה מוגבל על פי הקריטריונים של עד 17 ילדים בכיתה. נבהיר כי לאחר התייעצות מומחים וגורמי מקצוע בתחום הגיל הרך, כלל ההמלצות היו שהעדיפות היא לגילאים הללו לא לעשות רוטציה וזאת מטעמים חינוכיים טיפוליים, כמו כן, שיטת הרוטציה אינה נותנת מענה להורים בכל נושא חזרה לעבודה".

במשרד הסבירו כי "מעונות היום והמשפחתונים הוקמו על מנת לתת מענה להורים לצאת לעבודה ועל כן בשלב זה יחזרו כ-70% מהפעוטות. סדרי הקבלה למעון מבוסס בעיקרו על מבחני הכנסה ותעסוקה של ההורים, כדלקמן: פעוטות בסיכון, פעוטות למשפחות חד הוריות ופעוטות לאמהות שעובדות במשרה חלקית".

לכך הוסיפו כי "על מנת לתת מענה לכמה שיותר פעוטות, הנחינו את מפעילי הארגונים לייצר קבוצות רב גילאיות במסגרת המגבלות במידה ויהיה ביקוש, וכן ניתנה האפשרות לנייד למעונות נוספים בתוך הארגון במידת הצורך ולהסב חללים פנויים לכיתות. נדגיש כי החזרה נעשית על פי הוראות משרד הבריאות נכון לרגע זה. אנו תקווה שבימים הקרובים ועם שיפור נתוני התחלואה, נוכל לחזור לשגרה מלאה לרווחת כלל ההורים והציבור כולו".

(עדכון ראשון: 21:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully