וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי חיבוקים, הילדים מופרדים מהחברים: בגנים מתרגלים למציאות החדשה

10.5.2020 / 8:52

גני הילדים נפתחו אחרי חודשיים, כשהפעם הכיתות מתוחמות בקו שחור והילדים מחולקים לקבוצות לפי צבעים. ההורים מעידים על "התרגשות גדולה", אך נראה כי הילדים אינם מבינים מדוע עליהם להיות מופרדים מחבריהם. "המתווה בעייתי, אבל הרעיון הוא השתדלות", אמרה אחת הגננות

צילום: יותם רונן, עריכה: אביחי ברוך

הגן מחולק בתיחום קו שחור, הילדים מקבלים צמידים לפי הקבוצה שאליה הם משויכים ואסור להם לגשת לחבריהם מהקבוצה השנייה - או להתחבק. כך נראית הבוקר (ראשון) הגעה לגן טרום-חובה בגבעתיים, שכמו בכל רחבי הארץ חוזר לשגרה חלקית אחרי כחודשיים שבהם הילדים נשארו בבית בגלל מגיפת הקורונה. עם זאת, לא ברור כמה מתווה משרד הבריאות, שנועד לצמצם את ההדבקות בנגיף, יעמוד במבחן הזמן.

מעין הייתה אחת מההורים שהגיעו הבוקר ל"גן דפנה". היא תיארה את תחושותיה כ"התרגשות גדולה מאוד". לדבריה, לא היו ספקות האם להגיע לגן חרף החשש מקורונה. "ידענו שברגע שיפתחו את הגן - נבוא", אמרה. גם בתה, לוסי, העידה כי היא מרגישה בסדר ואיננה חוששת מהקורונה.

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
כללים חדשים. הילדים חוזרים לשגרה ב"גן דפנה" שבגבעתיים/יותם רונן

בניגוד לשגרה שאותה הכירו הילדים לפני התפרצות המגיפה, הפעם חיי היומיום בגנים יתנהלו תחת כללים קפדניים שנועדו למנוע הידבקות בנגיף. לפי המתווה, תתקיים הקפדה על היגיינה אישית ועל שטיפת ידיים, ותאי שירותים חולקו בין שתי הקבוצות הנפרדות בגן. צוות הגן מחויב בעטיית מסיכה בשעת הפעילות בחצר, אך חובה זו איננה חלה על הילדים.

15 הילדים ב"גן דפנה" הגיעו הבוקר כשהם מצוידים בהצהרות בריאות. הגננת עמדה בכניסה כדי לקבל אותם, ללא אפשרות לחבק אותם, ביקשה מהם לחטא את ידיהם באלכוג'ל ונתנה להם צמיד שיסמל את הקבוצה שאליה הם משויכים.

ילדים חוזרים לשגרה בגן ארבל, חדרה, 10 במאי 2020. שלומי גבאי
"התרגשות גדולה". הילדים חוזרים לשגרה בגן ארבל שבחדרה/שלומי גבאי

הגן עצמו מתוחם בקו שחור, שמסמן את ההפרדה בין קבוצת משנה הצהובה לקבוצה הסגולה. הגננות ניסו להסביר לילדים באיזה צד עליהם להיות, אך נדמה שהם אינם מבינים מדוע הם מופרדים מחבריהם וחוצים את התחום ללא הפסקה. גם על ההפרדה בשירותים קשה להם לשמור ונראה שהם אינם יודעים כיצד לשמור על ריחוק חברתי מחבריהם, להימנע ממעבר בין הקבוצות או לעמוד בהנחיות.

למרות הניסיון לשמור על הפרדה בין קבוצות המשנה, בסופו של דבר הגננת המשלימה עוברת בין שלושה גנים שונים ובכך מפרה את הניסיון לשמור על הפרדה. גם הגננת האם העידה כי "המתווה בעייתי, אך חייבים לעמוד בו".

ילדים חוזרים לשגרה בגן דפנה, גבעתיים, 10 במאי 2020. יותם רונן
הילדים חוזרים לשגרה ב"גן דפנה" שבגבעתיים/יותם רונן

אירית מוג'בר, גננת בגן בגבעתיים, סיפרה לוואלה! NEWS על הכללים החדשים שאליהם צריכים להתרגל ילדי הגן. "היום התחיל מרגש מאוד ומאתגר. צריך להכניס את הילדים למסלול חדש. חוקים חדשים בגן זה לא לגמרי ברור להם. כל הזמן צריך להגיד להם לאיזה מתחם אתה שייך, איזה משחקים שייכים לך, לאיזה מתחם מותר לך להגיע, לאן להחזיר את המשחקים".

מוג'בר הסבירה כי המשחקים מופרדים לפי הקבוצות, וכך גם השולחנות, הטושים, המספריים והדבקים. כמו בחדר השירותים, ההפרדה מסומנת בכל מקום באמצעות הצבע הצהוב והצבע הסגול. "זה תהליך, תכף יהיה לנו מפגש נסביר להם את החוקים", הסבירה. "בסך הכול הם מוצאים את עצמם. אין ברירה, הם חייבים לחצות את המתחם כי הכיור והשירותים נמצאים בצד השני. אם ילד רוצה לשטוף ידיים, הוא חייב לחצות, אז מעברים כן יהיו. כל הרעיון הוא ההשתדלות לשמור מרחק ושלא יהיה צפיפות".

על השאלה אם המתווה יעמוד במבחן הזמן השיבה: "זה עניין של זמן. אי אפשר להגיד לילד 'אל תלך לדבר עם חבר שלך מהקבוצה השנייה'. בגלל זה המתווה בעייתי, אבל נשתדל לעמוד בו כמה שאפשר, ועם זה נזרום". כשהיא נשאלה כיצד ייתכן שהגננת המשלימה עוברת בין שלושה גנים שונים, השיבה: "תשאלי את משרד החינוך, זה לא מענה שאני יכולה לתת לך".

לקראת החזרה ללימודים בגן יהב ,חיפה ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
הילדים אינם מבינים מדוע עליהם לשמור על מרחק. הפרדה בשירותים בגן יהב שבחיפה/אתר רשמי, משרד החינוך

מירב, אמו של אריאל בן החמש, שיתפה בכניסה לגן כי בחודשיים האחרונים היא ובני משפחתה לא יצאו מהבית. "היה מרגש, לילד זה קצת יותר קשה. נראה היה שכיף לו בבית בסך הכול", העידה. קושי נוסף, לדבריה, הוא "לחזור לתנאים מגבילים. עברנו על הכללים, מה מותר ומה אסור, והיה נראה שיש הסתייגות, אבל יהיה בסדר. ההתארגנות הלכה די טוב אבל ראיתי שלקראת ההגעה לגן זה הרגיש לו מוזר לבוא".

"לי היו חששות, ועוד יהיו, אבל אנחנו במצב שכבר חייבים לחזור לשגרה ולחזור לעבודה", הוסיפה מירב.

לקראת הימים רביעי, חמישי ושישי, שבהם אריאל יישאר בבית ברוטציה עם הילדים האחרים, היא הודתה כי "יהיה בעייתי". "אני מאוד מקווה שהמערכת תחזור למתכונת מלאה. אנחנו לא יכולים לעבוד שלושה ימים ולחזור לקחת את הילדים מהגן. אף אחד לא יכול לעבוד יום-יומיים בשבוע, זה לא אפקטיבי. כבר עדיף להישאר בחל"ת", אמרה.

ילדי הגנים חוזרים ללימודים, ראש העין, 10 במאי 2020. ראובן קסטרו
ילדי הגנים חוזרים לשגרה, בראש העין/ראובן קסטרו

גם לאה הגיעה בשמחה עם בנה אור לגן. "התחושה מעולה", דיווחה לאה. "היו חששות, אבל בסופו של דבר צריכים להניע את המשק, וזו ההתחלה".

היא הודתה כי היא חוששת לפני החזרה לשגרה, לאור הציפייה לגל השני של הקורונה, וכן "מבחינת העובדה שהגננות לא מחבקות ולא יהיו במגע קרוב עם הילדים". כעת, כשהילדים יישארו בבית בשלושה ימים שבוע, היא נאלצת להסתדר עם בייביסטרים ועם פתרונות אחרים כדי לחזור לעבודה. "זה לא פתרון מושלם, אבל נתחיל עם זה", אמרה לאה.

ילדי הגנים חוזרים ללימודים, ראש העין, 10 במאי 2020. ראובן קסטרו
הורים מגיעים עם הילדים לגנים, בראש העין/ראובן קסטרו

לא כל הילדים חוזרים היום לשגרה. במעונות היום המפוקחים, אישרו את הגעתם של 70% בלבד מהפעוטות ובגנים הפרטיים טרם סיימו את ההכנות. כמו כן, הגנים של משרד החינוך לגילאי שלוש ומעלה פועלים במסגרות של רוטציה - כך שמתוך חצי מיליון ילדים שהיו צריכים לחזור לשגרה, היום יצטרפו 250 אלף ילדים ובימים רביעי-שישי 250 אלף נוספים.

מוסדות החינוך נדרשים לעמוד בשורת כללים, כך שכל קבוצת ילדים מחולקת לשתי קבוצות קבועות, שיעבדו במרחבים נפרדים ברחבי הגן ובחצרות. המתווה קובע כי הצוות החינוכי הקבוע בגן יעבוד על פי מערכת השעות הרגילה שלו, ואילו גננת וסייעת משלימות יעבדו עם עד שש קבוצות תלמידים, על פי היקף משרתן. לצוות יתאפשר מעבר בין קבוצות המשנה, תוך שמירה על כללי משרד הבריאות.

עוד קובע המתווה כי התלמידים נדרשים להביא את ארוחת הבוקר מהבית, בקופסה ומפית, והיאכלו בשולחנות נפרדים, בשאיפה למרחק של שני מטרים בין ילד לילד. השולחן ינוקה לפני הארוחה ולאחריה, ותהיה הקפדה על שטיפת ידיים לפני הארוחה ואחריה. ההורים התבקשו גם לשלוח עם ילדיהם בקבוק מים אישי עם שמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully