וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצח הכפול בדלית אל-כרמל מסעיר את המגזר הדרוזי: "20 כלי נשק בכל בית"

9.5.2020 / 15:48

האש שנפתחה לעבר כלי הרכב שבו שהו קרלוס אבו תמימי ועופר אבו סעדה סימלה עליית מדרגה בתקריות האלימות שמצטברות ביישובי הדרוזים בכרמל. אירועי ירי, השלכת מטענים והצתות הפכו לעניין שבשגרה כמעט על רקע סכסוכים מקומיים. "המשטרה לא פועלת", אמר אביו של אחד הנרצחים

.

הידיעה על הרצח בדלית אל-כרמל התקבלה בזעזוע בכפרים הדרוזים שעל רכס הכרמל, אף על פי שרבים טוענים כי הכתובת זה מכבר על הקיר. סמוך לשעה 23:30 נפתחה אש לעבר כלי הרכב שבו שהו קרלוס אבו תמימי בן ה-39 ועופר אבו סעדה בן ה-27, בסמוך לחנות נוחות בדלית אל-כרמל.

חובשים ופרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום מצאו את השניים, תושבי עוספיה, ללא סימני חיים, ונאלצו לקבוע את מותם. היורים נמלטו מהזירה, ושוטרים פתחו במצוד אחר החשודים, בין היתר תוך שימוש במסוק. מהמשטרה נמסר כי נפתחה חקירה, וכי הרקע והנסיבות לירי נמצאים בבדיקה. החקירה הוטלה על היחידה המרכזית מחוז חוף.

סלמאן אבו סעדה, אביו של עופר שנורה למוות, סיפר טרם הלוויית בנו כי "קרלוס, ספר במקצועו, הגיע לבקר בכפר מתל אביב", שבה הוא מתגורר. הוא אמר כי שוחח עם בנו בסביבות השעה 22:30 כשהשניים סעדו יחד, כשעה וחצי לפני אירוע הירי. "הוא קם והלך להסתובב בשכונה. הוא תמיד בסביבת השכונה", סיפר האב. אבו סעדה מתח ביקורת על התנהלותה של המשטרה על כך שאינה פועלת לאכיפה במעוצה, ולדבריו "בכל בית יש 20 כלי נשק".

קרלוס אבו תמימי בן ה-39 ועופר אבו סעדה בן ה-27 נורו למוות  סמוך לכיכר השוטר בדלית אל-כרמל. ללא, עיבוד תמונה
נורו מטווח קצר. אבו תמימי ואבו סעדה/עיבוד תמונה, ללא

זו לא הפעם הראשונה שעופר נורה כך. לפני כמה שנים, הוא נורה בבטנו ובידו בנסיבות דומות, הובהל לבית החולים רמב"ם בחיפה במצב בינוני, והחלים בתום האשפוז.

אירועי ירי, השלכת מטענים והצתות הפכו לעניין יומיומי כמעט בכפרי הדרוזים בכרמל על רקע סחיטה באיומים וחיסולי חשבונות בסכסוכים מקומיים. המשטרה כבר לא מדווחת עליהם בשגרה, כך לדוגמה מספרים התושבים שבשכונה הקרובה למקום האירוע כי בלילה קודם איים אלמוני על מוכר בתחנת דלק ושדד אותו. לא היה כל דיווח רשמי על המקרה.

"אין יותר קשה מאשר להיות כבוש על ידי תרבות לא שלך", ביאר פוליטיקאי מקומי, "כל התרבות הזו שעל המצע שלה מתרחש אירוע כזה אינה שלנו. היא זרה לנו. היא הפוכה משלנו. אירוע זר כזה מצביע על חולשת המנהיגות הדתית והמנגנון המוניציפלי. פעם היו השייחים יושבים ומוציאים החלטה וכולם היו יראים ממנה ונשמעים לה. היום יש פה גורמים שאפילו לא במעגלים הדתיים של ההורים שלהם". הוא ביקש להזכיר כי "בשנה שעברה נרצחו מעל 100 איש בחברה הערבית-דרוזית" והוסיף: "זה היה צריך להיות הנושא הראשון שמטפלים בו בחברה שלנו. הביטחון האישי זה דבר חשוב ביותר ברמת המיקרו אז כמובן חשובים החיים השלווים בכפר, אבל גם ברמת המאקרו, לתפקודה של המדינה שלנו".

עוד בוואלה!

"נטפל בכם": ארגון הפשיעה שמסכל מיזמי בנייה ביישובים הדרוזיים

לכתבה המלאה
סלמאן אבו סעדה, אביו של עופר אבו סעדה שנרצח בדלית אל-כרמל, 9 מאי 2020. צלום, צילום מסך
סעדו יחד שעה וחצי לפני הרצח. סלמאן אבו סעדה, היום/צילום מסך, צלום

"מספיק ודי", קראה הבוקר נילי זאהר, מנהלת מחלקת המאבק באלימות בסמים ואלכוהול במועצה המקומית עוספיה, בעקבות מה שהגדירה "מקרה מצער, מפחיד ומאיים בכפר". היא שלחה את תנחומיה לשתי המשפחות אבל הוסיפה, כי "עם כל הצער שבצער", היא מביעה את דעתה "ללא שום קשר לשני המנוחים, הסיבות, והנסיבות". זאת, "כפנייה מהירה ודחופה לשני ראשי המועצות עוספיה ודליית אל-כרמל המכובדים, לפקוח להם את העיניים עוד ועוד ולמקד אותם בנוסף לעבודתם הקשה כראשי רשויות שלוקחים אחריות".

היא הביעה תקווה כי את דבריה ייקחו הפעם בכובד ראש: "היום אני", והזכירה כי היא עצמה היתה קורבן לאירוע ירי בלתי מפוענח אך לפני שבוע, "כשירו ברכבי בחצר ביתי. מחר אתה, מחרתיים הוא", הוסיפה, "אנחנו נתעורר יום אחד ושלא נגיד להיכן הכפר הובל ונתחרט וייהרס כל מה שהשקענו".

זאהר הוסיפה כי "הפגנות לא יעזרו כי הפגנו מול המשטרה רק בשבוע שעבר ותקפנו אותה חזק מול התחנה כשעמדו והסתכלו עלינו, דיבורים לא יעזרו, חייבים מרגע זה לעשות מלחמה מול כל הגורמים בממשלה להשיג תקציבים לביטחון פני הכפר". היא קראה בין היתר לתגבר סיורי משטרה בכפרים, להחזרת פעילות המשמר האזרחי ושיתוף של אנשי דת במניעת האלימות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"הפגנות לא יעזרו". רכבה של נילי זאהר שנפגע מירי בשבוע שעבר/מערכת וואלה, צילום מסך

נזיה אבו סעדה, קרוב משפחה של שני הקורבנות, תושב עוספיה ששירת במשטרה כ-32 שנה, הצטרף לביקורת שנמתחה על המשטרה בטיפול בפשיעה בכפרים הדרוזים והערבים. "לצערי הרב המשטרה לא עושה מאמצים בכפרים ובמגזרים. כל מה שמעניין אותה הוא רק להתעסק במתן דוחות לחלשים", אמר אבו סעדה. "תתעסקו בפלילי ובעברייני, אני לא רואה אף ניידת בכפרים של אזור הכרמל".

אבו סעדה הוסיף ואמר כי בעבר המשטרה עבדה בצורה מצוינת אך לפני כמה שנים חלה תפנית. "יש הרבה בעיות במגזר העברי והדרוזי, וצריך להיכנס לכפרים. התושבים שלנו מסייעים למשטרה למען האזרח, והמשטרה עושה את ההפך", אמר. אנשים מגיעים מבחוץ ובמקום לבדוק אותם, אף אחד לא יודע מה קורה".

מתכנסים לאבל בבית העם בעוספיה, רצח כפול בדלית אל כרמל, 9 מאי 2020. יואב איתיאל, יואב איתיאל
קרוביהם ובני משפחתם של הנרצחים מתאספים לאבל בבית העם בעוספיה, היום/יואב איתיאל, יואב איתיאל

ראש המועצה המקומית דליית אל כרמל, רפיק חלבי, אמר לוואלה! NEWS: "צר לי שזה קרה ועצוב לי שזה קרה במקום כמו דלית אל כרמל, הבטוח ביישובי ישראל. המשטרה חוקרת ואני סומך עליה. נדרוש להפוך את נקודת המשטרה המקומית לתחנה גדולה ופעילה כי הכוח המשטרתי אצלנו דליל. מזכיר שאוכלוסיית רכס הכרמל מונה למעלה מ-30 אלף תושבים. בדלית אל כרמל מעודדים ומאמצים שיתוף פעולה עם המשטרה". חלבי מכנס בצהריים את מליאת המועצה המקומית דלית אל-כרמל לדיון דחוף בעקבות האירוע החריג.

ראש מועצת עוספיה, בהיג' מנסור, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "זו קפיצת מדרגה שלא ציפינו לה. עד כה משטרת ישראל גילתה אזלת יד מוחלטת וחוסר פענוח של מקרה אחד. אני מבין שיש לה מצוקה של נקודת משטרה שבלילה יש בה שוטר אחד ומתנדב אחד ליישובים עם 30 אלף תושבים, אבל האם יעלה על הדעת שאנחנו נמשיך לחיות בפחד מול פשיעה שמתרחבת?". מנסור הוסיף כי "כנראה שיש למשטרה מדיניות ברורה לא להשקיע ביישובים שלנו, ולתת לאספסוף ולבריונות להימשך. עובדה שביישובים אחרים זה לא קורה, למשטרת ישראל יש את כל היכולות להגיע לאחראים ולמבצעים".

ראש מועצת עוספיה, בהיג' מנסור, מתראיין בעקבות הרצח הכפול של תושבי הכפר בדליית אל כרמל. 9 במאי 2020. יואב איתיאל
"האם יעלה על הדעת שנמשיך לחיות בפחד מול פשיעה שמתרחבת?". מנסור/יואב איתיאל

מהמשטרה נמסר בתגובה לדברים: "אנו דוחים את הטענות הממוחזרת, חסרות כל אחיזה במציאות ומצרים על התבטאויותיו של ראש המועצה. שיח שאינו ראוי ואינו מכבד נושא משרה ציבורית. בניגוד גמור לדברים, הרי הנתונים הרשמיים מצביעים דווקא על ירידה במגמות הפשיעה בישוב עוספיה והסביבה, הודות לפעילותם הנחושה והמקצועית של עשרות שוטרים בנקודת המשטרה המקומית.

"לצערנו, אירועי הירי בישוב התרחשו על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות ולפיכך משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאורך כל ימות השנה, באופן סמוי וגלוי, עם מיטב יחידות המשטרה מרמת התחנה, המרחב ועד יחידות מיוחדות במחוז, נגד אחזקה, סחר ושימוש באמל"ח, תוך ניהול חקירות יסודיות של כל אירוע, לשם חשיפת מבצעי העבירה והעמדתם לדין".

(עדכון ראשון: 14:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully