וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבוה ביותר מאז השפל הגדול: 14.7% אבטלה בארה"ב בשל הקורונה

9.5.2020 / 1:34

המגיפה מרסקת את הכלכלה האמריקנית, כש-20.5 מיליון משרות נמחקו באפריל, בחודש הגרוע ביותר אי-פעם. כמעט כל הצמיחה שהושגה בשנים שחלפו מאז המשבר העולמי ב-2008 נעלמה, מה שמסכן את טראמפ לקראת נובמבר

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שיעור האבטלה בארצות הברית הגיע ל-14.7% בחודש החולף, הנתון הגבוה ביותר מאז השפל הגדול. זאת אחרי ש-20.5 מיליון משרות נמחקו בחודש הגרוע ביותר אי-פעם, והמספרים מעידים על הנזק שגרמה מגיפת הקורונה לכלכלה האמריקנית בתקופה זו.

אובדן המשרות הוא חלק ממיתון כבד שנגרם בשל השבתה פתאומית של הפעילות העסקים כמעט בכל המגזרים. כמעט כל הצמיחה במשרות שהושגו מאז תקופת ההתאוששות מהמשבר הפיננסי העולמי של 2008 נמחקה בחודש אחד בלבד.

גבר עובר בארקייד לצד מבחר חנויות שנסגרו במהלך מגפת הקורונה בקליבלנד, ארצות הברית. 08 במאי 2020. AP
חניות רבות ברחוב ראשי בקליבלנד סגורים בשל הקורונה/AP

הזינוק באבטלה קרה במהירות מסחררת. רק בפברואר היה השיעור 3.5% בלבד, הנמוך ביותר זה חמישה עשורים, והמעסיקים הגדילו את מספר המשרות לשיא של 113 חודשים ברציפות. במרץ, שיעור האבטלה היה רק 4.4%.

נתוני הממשלה לא כוללים את מי שאיבד את מקום עבודתו בחודש שעבר אך לא חיפש את משרה חלופית. ההשלכות של אובדן המשרות השתקפו בשיעור האזרחים שמחזיקים במשרה כיום: רק 51.3%, הנמוך ביותר אי-פעם.

עוד בוואלה!

הקורונה הפחיתה את המתיחות עם איראן, וארה"ב מדללת כוחות במזרח התיכון

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באנדרטה לזכר אברהם לינקולן, קורונה, 4 מאי 2020. רויטרס
מודאג מהמשבר הכלכלי לפני הבחירות. הנשיא טראמפ/רויטרס

המשבר הכלכלי החריף מדאיג את הנשיא דונלד טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר, כשטרם מגיפת הקורונה הוא נהנה מנתונים כלכליים איתנים שאותם הציג כאחד מהישגיו הגדולים ביותר בכהונתו הראשונה. טראמפ קורא לחדש את הפעילות הכלכלית, על אף שמומחי הבריאות מזהירים כי ביטול המגבלות שהוטלו לבלימת הקורונה עלולה להוביל לזינוק במספר הנדבקים והמתים בארצות הברית, שכבר כיום הם הגבוהים ביותר בעולם.

בנוסף למיליוני המובטלים, כ-5.1 מיליון עובדים נוספים ראו את משרותיהם מצטמצמות באפריל. ביחד, שיעורים מגיע ל-22.8%, גם כן הגבוה ביותר אי-פעם.

אף שחלק מהעסקים החלו להיפתח בכמה מדינות בארצות הברית, מפעלים, בתי מלון, מסעדות, אתרי נופש, אולמות ספורט, בתי קולנוע ועסקים קטנים רבים נותרו ברובם סגורים וחייהם של עשרות מיליונים השתנו מן הקצה.

"זה לא מפתיע", אמר היום טראמפ בתגובה לנתונים. "מה שאעשה זה להחזיר את זה בחזרה. המשרות האלו יחזרו, והן יחזרו בקרוב מאוד. השנה הבאה תהיה שנה יוצאת מהכלל". עם זאת, כלכלנים חוששים שייקח שנים להתאושש. לשכת התקציב של הקונגרס, גוף א-פוליטי, מעריכה ששיעור האבטלה יהיה 9.5% בסוף השנה הבאה.

מחאה נגד הסגר הקורונה בוושינגטון, ארצות הברית, 1 במאי 2020. רויטרס
מאחה נגד הסגר הקורונה בוושינגטון, בתחילת החודש/רויטרס

מי שספגו את הפגיעה הכלכלית הקשה ביותר הן אוכלוסיות המיעוטים בארצות הברית. שיעור האבטלה בקרב הלטינים זינק ל-18.9%, זאת לעומת 6% במרץ האחרון.

שרה ברנרד, בת 24 מסנט לואיס, איבדה את שלוש המשרות שהחזיקה בהן. עד למשבר הקורונה היא הועסקה כמנהלת פלור, ברמנית בפאב במרכז העיר וקומיקאית. העבודה העיקרית שלה הייתה התפקיד העיקרי שלה ניהול בפאב-מסעדה אירי סמוך לעיר התחתית, שנסגר ימים לפני יום פטריק הקדוש. היא עבדה שם ברציפות, עוד מאז שלמדה בתיכון.

ברנרד סיפרה כי ניסתה למכור מזון על שפת המדרכה, אך ההוצאות עבור שמירת המקום פתוח היו גבוהות מההכנסות. בערך באותה התקופה, הבר בו עבדה נסגר, ועבודתה כקומיקאית הופסקה בשל כללי הריחוק החברתיים שאילצו את מועדוני הסטנדאפ לסגור את שעריהם.

פתיחת מכוני יופי, מספרות ומכוני קעקועים, בעקבות החלטה לבטל את הסגר. ג'ורג'יה. 25 באפריל 2020. רויטרס
מספר דורשי העבודה בארה"ב ירד. מכוני יופי ומספרות נפתחו בכמה מדינות/רויטרס

העלייה במספר המובטלים וקיצוצי השכר נרשמים בכל רחבי העולם. שיעור האבטלה באירופה צפוי לעלות ל-10% בחודשים הקרובים, כשמספר העובדים המפוטרים הולך וגדל. ככל הנראה, הנתון באירופה יישאר נמוך משיעור האבטלה בארצות הברית, אך רבים מאלו שקיצצו בשכרם או בהיקף המשרה שלהם אינם נספרים.

עבור ארצות הברית, שאלת המפתח היא לאן צופים פני שוק העבודה מנקודה זו. מספר הבקשות לדמי אבטלה מהממשלה, אף על פי שהוא גבוה מאוד, פחת בחמישה השבועות האחרונים. ניתן לומר שזהו סימן לכך שגל הפיטורים הקשה ביותר נגמר. עם זאת, ישנם כלכלנים שצופים שינוי דרסטי במגמה.

(עדכון ראשון: 8 במאי, 16:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully