וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ': שגרת הקורונה בלתי אפשרית, השירות החלקי באוטובוסים יימשך זמן רב

בעקבות מאות תלונות על צפיפות ופעילות לא סדירה בחלק מהקווים לאחר ההקלות הנוספות שניתנו, הבהיר שר התחבורה כי נבחנות דרכים רבות להתמודדות עם "האתגר המורכב". בין היתר, ביטול קווים עם ביקוש נמוך או הוספת אוטובוסים מחברות היסעים

צילום: דוברות המשטרה

(בווידאו: אוטובוס אגד בכביש 1 מפונה מחולה קורונה שהיה עליו, אפריל)

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הבהיר היום (שישי) כי השירות החלקי באוטובוסים יימשך זמן רב. בהודעה שפרסם בעקבות מאות תלונות של נוסעים על פעילות לא סדורה בקווים, הסביר השר כי "החזרה לשגרת קורונה מציבה אתגר מורכב וכמעט בלתי אפשרי לניהול".

הוא הוסיף כי במשרד בוחנים כמה צעדים כדי להתמודד עם בעיות שעלו במהלך השימוש בתחבורה הציבורית. בין הצעדים שנבחנו: ביטול קווים שלהם ביקוש נמוך או הוספת אוטובוסים מחברות היסעים לצי התחבורה הכללי.

בין הפונים לשר הייתה גם מנכ"לית ארגון "15 דקות" של משתמשי התחבורה הציבורית, שמרית נוטמן, שאמרה לוואלה! NEWS כי "בשבועות הקרובים, עם חזרת המשק לשגרה, אנחנו עומדים לחוות עומסי תנועה קשים שכמותם עוד לא חווינו גם בימי שגרה". לדבריה, "זו תהיה תוצאה ישירה של מעבר נוסעים מהתחבורה הציבורית, שבוחרים להשאיר בדרך כלל את הרכב בבית ולהתנייד בתחבורה הציבורית, חזרה לרכב הפרטי". עם זאת, היא סיפרה כי "ביומיים האחרונים שוחחנו ארוכות עם השר וגילינו הבנה גדולה לצורכי השעה עבור נוסעי התחבורה הציבורית".

נוטמן סיפרה כי "יחד עם הארגונים 'תחבורה בדרך שלנו' ו-'לובי 99' ביקשנו מהשר לנהל שיח ישיר עם הציבור ולהציג לו מתווה של חזרה לשגרה. כצעד ראשון ונדרש לבניית אמון מחודש של הנוסעים בשימוש בתחבורה הציבורית וכדי שנוכל להבין מה האופציות שלנו לתנועה בתקופה הקרובה". היא הוסיפה כי "אנחנו שמחים לראות שהוא אכן פועל בדרך זו ומחכים לפרסום תכניות מפורטות בנוגע לחזרה ההדרגתית של הרכבת לשגרה".

חיטוי תחנת רכבת משה דיין ראשון לציון,מעל נתיבי איילון, 18 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אוטובוס בעת קורונה/ראובן קסטרו

"בנוגע לשירות האוטובוסים", המשיכה נוטמן. "אנחנו מודעים לקשיים הגדולים להחזרת השירות המלא וקוראים למשרד האוצר לקחת צעדים אמיצים כדי להגדיל את תדירות ושירות האוטובוסים בתקופה הקרובה". היא הוסיפה כי "אנחנו שמחים לשמוע שהשר קיבל את הצעתנו להעביר שירות בקווים לא יעילים לשירות גמיש (בדומה לבאבל), מה שיוכל להעניק שירות טוב יותר לתושבי אותם אזורים ולהפנות את האוטובוסים שנסעו ריקים עד כה למקומות בהם נדרש תגבור, כדי לוודא שנוסעים לא מחכים במשך שעות ארוכות בתחנות ועל צירי הדרכים בדרך לעבודה וללימודים".

גם ראשת עריית בית שמש, עליזה בלוך, פנתה במכתב דחוף לשר סמוטריץ', שבו כתבה כי "בעידן שגרת קורונה הנחיות משרד התחבורה לצמצום התחבורה הציבורית והשפעתן על בית שמש מהווים סכנה של ממש להתפרצות מחודשת של מחלת הקורונה". ראשת העירייה, בה יש אחוזי הידבקות גבוהים במיוחד בנגיף, הוסיפה כי "כדי למנוע פגיעה בבריאות הציבור דרושה תוספת מידית של קווי אוטובוסים לעיר". בבית שמש התגלו עד כה כ-513 חולים בקורונה, כששיעור הגידול של חולים מאומתים בשלושת הימים האחרונים בעיר הוא 3.2% - גבוה בהרבה מהממוצע הארצי.

עוד בוואלה!

יומיים לחזרה לגני הילדים: אין הסכמות בין האוצר לרשויות על הצהרונים

לכתבה המלאה
חיטוי תחנת אוטובוס בכפר חב"ד 18 במרץ 2020. -, פלאש 90
חיטוי תחנות אוטובוס בכפר חב"ד/פלאש 90, -

בהמשך לפניות אלו, ענה סמוטריץ' כי כדי לשמור על בריאות הנוסעים, הורה משרד הבריאות שלא לאפשר העלאה של יותר מעשרים נוסעים בכל אוטובוס. "זה בערך שליש מקיבולת של אוטובוס בשגרה. המשמעות הפשוטה היא שאנחנו צריכים להוציא שלושה אוטובוסים במקום כל אוטובוס שהוצאנו קודם לכן", הבהיר.

הוא פירט כי ברשות המשרד יש צי מוגבל של אוטובוסים ונהגים, כעשרת אלפים אוטובוסים וכ-16 אלף נהגים שעובדים עליהם במשמרות. הוא הסביר כי "כדי לתת לכם שירות באותה הרמה שנתנו לפני המשבר אנחנו צריכים 30 אלף אוטובוסים ו-45 אלף נהגים וזה כמובן דבר שאין לנו שום יכולת להעמיד".

השר ציין כי במשרד התחבורה בוחנים כמה צעדים בכדי למקסם את המשאבים הקיימים ברשותם. בין היתר, החזרה לעבודה של מאה אחוז מצי האוטובוסים כבר ביום שלישי, שינוי של קווים ומסלולים, וביטול או הורדת מינון של קווים שיש להם ביקוש נמוך. בנוסף לכך, סמוטריץ' אמר כי "כדי להתמודד עם מגבלות התשתית הפיזית אנחנו מוציאים חלק מהאוטובוסים מתחנות המוצא וחלק מתחנות הביניים כדי לאסוף נוסעים על הציר".

"צריכים להוציא 3 אוטובוסים במקום כל אחד שהוצאנו קודם"

לדברי סמוטריץ', "אנחנו מנסים להגיע לסיכום עם משרד האוצר על תוספת של אוטובוסים מחברות ההיסעים (שכרגע די פנויות מאחר ואין תיירות וטיולים)". והוסיף כי במשרד מקווים בימים הקרובים להעביר קווים רבים לשיטה של מסלול חכם בהזמנה מראש ביישומון (בדומה לשירות "באבל" בגוש דן). הוא הוסיף כי משרד התחבורה נמצא בשיח גם מול משרד הביטחון והאוצר, כדי שצה"ל יסדר לחיילים היסעים מסודרים מהבסיסים הביתה.

השר סמוטריץ' אף בא בדרישות לציבור, וכתב כי יש להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, גם בתוך האוטובוס וגם בהמתנה ברציפים ובתחנות, וכי יש לצאת מוקדם יותר ולהתאזר בסבלנות. הוא הוסיף כי אין לנסוע בתחבורה הציבורית, אלא אם באמת חייבים להשתמש בה.

באשר לחזרת הרכבת לפעילות, אמר סמוטריץ' כי היא תחזור לעבוד בשלבים החל מ-17 למאי. "אנחנו עדיין בדיונים עם משרד הבריאות על תנאי החזרה של הרכבת לפעילות ואני מקווה מאוד שנצליח להגיע להבנות", הסביר. "אני מקווה מאוד שגם תחבורה ציבורית בימי שישי תחזור בזמן הקרוב", הוסיף השר, אך לא ציין מתי זה צפוי לקרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully