וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לטראמפ: בוטל האישום נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר פלין

7.5.2020 / 22:06

משרד המשפטים הודיע בצעד דרמטי על סגירת התיק נגד היועץ לביטחון לאומי הראשון בממשל, אחרי "מידע חדש" שהתקבל. היה זה תיק דגל בחקירת התובע המיוחד מולר, ופלין כבר הודה ששיקר ל-FBI על שיחות עם שגריר רוסיה בטרם חזר בו מהודאתו. טראמפ: "אני שמח מאוד"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

משרד המשפטים בארצות הברית הודיע היום (חמישי) על ביטול כתב האישום נגד היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. התיק נגד היועץ הראשון בממשל טראמפ שימש את הנשיא ואת תומכיו למתקפות תכופות נגד חקירת ה-FBI את המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016 ואת קשריה לכאורה לקמפיין של טראמפ.

המהלך מהווה תפנית של ממש באחד מתיקי הדגל של התובע המיוחד רוברט מולר, והוא קרה על אף שבשלוש השנים האחרונות התעקשו התובעים כי פלין שיקר בעדותו ל-FBI בינואר 2017 בנוגע לשיחותיו עם שגריר רוסיה. פלין הודה בעצמו בכך והפך לעד מפתח בחקירה של מולר, בטרם חזר בו וביקש לבטל את הודאתו.

על פי ההחלטה של משרד המשפטים, שהוגשה לבית המשפט היום, התיק נסגר אחרי "בחינה שקולה של כל העובדות והנסיבות במקרה הזה, כולל מידע חדש שהתגלה". המסמכים הגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי.

טראמפ, ששקל להעניק לו חנינה, אמר כי הוא "שמח מאוד" לאחר ביטול כתב האישום נגד פלין. בשבוע שעבר הוא אמר שהוא לא פוסל את האפשרות להשיב את הגנרל לשעבר לממשלו.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר מייקל פלין מגיע לדיון בבית המשפט בוושינגטון, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
טראמפ שקל להעניק לו חנינה. פלין בדיון בבית המשפט, בדצמבר 2018/רויטרס

משרד המשפטים אמר כי הוא הגיע למסקנה שהחקירה של פלין בידי ה-FBI הייתה "לא קשורה לחקירת הריגול הנגדי של ה-FBI נגד פלין ולא מוצדקת על ידיה" וכי התחקור נעשה "ללא שום בסיס חקירה לגיטימי".

התובע שבחן את התיק של פלין, ג'ף ג'נסן, המליץ על ביטול כתב האישום בפני התובע הכללי וויליאם בר בשבוע שעבר והשבוע הפך את ההמלצה לרשמית במסמך. "במהלך בחינת התיק של גנרל פלין הגעתי למסקנה שההחלטה הראויה והצודקת היא לסגור את התיק", מסר. "תדרכתי את התובע הכללי באר על הממצאים שלי, יעצתי לו על המסקנות האלו והוא הסכים".

בעוד שטראמפ ותומכיו צפויים לאמץ בחום את סגירת ההליך הפלילי נגד פלין ולהשתמש בכך נגד הגורמים שהיו אחראים לחקירות של הנשיא, היא תצטרף לביקורת של הדמוקרטים על התובע הכללי. הם רואים בו דמות נאמנה מדי לנשיא, וסגירת התיק עשויה להסיט את תשומת הלב של משרד המשפטים מהתמקדותו בחודשים האחרונים בפשעים הקשורים למגיפת הקורונה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפגישה עם מושל טקסס בנושא הקורונה, הבית הלבן, 7 במאי 2020. רויטרס
"שמח מאוד". טראמפ/רויטרס

החלטת משרד המשפטים הגיעה אחרי בחינה פנימית של הטיפול בתיק ומאמצים אגרסיביים של עורכי דינו של פלין, שחיפשו לערער על הבסיס להעמדתו לדין. הם ציטטו מיילים ותזכירים של ה-FBI שנחשפו לאחרונה כדי לטעון שהחוקרים טמנו לפלין מלכודת ימים אחרי כניסתו לתפקיד. על אף שלא נראה שהמסמכים פוגעים בטענה המרכזית ולפיה פלין שיקר לבולשת, טראמפ הכריז בשבוע שעבר שהוא "זוכה" מכל אשמה.

מתקפה על חקירת המעורבות הרוסית

הפרשה הייתה מלאה בתפניות ובתהפוכות דרמטיות. עורכי דינו של פלין העלו שורת טענות נגד פעולות ה-FBI וביקשו לבטל את ההודאה שלו. בית משפט דחה את רוב הטענות שלהם ולא פסק לגבי אחרות, כולל זו שביקשה לבטל את הסכם הטיעון.

ההתפתחות האחרונה קרתה במקביל לכך שהתובע הכללי מגביר את מאמציו לערער על הלגיטימיות של חקירות המעורבות הרוסית, אחרי שאמר בריאיון בחודש שעבר כי היא נפתחה "ללא שום ביסוס". בפברואר הוא עקף החלטה של התובעים בתיק של רוג'ר סטון, יועץ עבר אחר של טראמפ, לטובת עונש מקל יותר.

רוברט מולר בעת שימועו בבית הנבחרים בארצות הברית. רויטרס
התובע הכללי מערער את הלגיטימיות של החקירה. מולר/רויטרס

מוקדם יותר השנה, הוא מינה את ג'נסן לתפקיד התובע האחראי על התיק, וכחלק מהתהליך משרד המשפטים נתן לעורכי הדין של פלין מיילים ומזכרים, כולל אחד שנכתב בכתב יד של בכיר ב-FBI שמיפה את השיחות הפנימיות על התכלית שבחקירת פלין. "מה המטרה שלנו? אמת/הודאה או לגרום לו לשקר, כך שנוכל להעמיד אותו לדין או לגרום לפיטוריו?", כתב הבכיר.

מסמכים אחראים הראו שה-FBI נערך לסגור את החקירה סביב השאלה אם פלין פעל בהוראת רוסיה, שבועות לפני החקירה שלו. עם זאת, בהמשך אותו החודש, בזמן שהבית הלבן התעקש שפלין מעולם לא שוחח עם שגריר רוסיה דאז סרגיי קיסליאק על הסנקציות האמריקניות על מוסקבה, ב-FBI גבר החשש לגבי ההתקשרות ביניהם והמידע שהעביר פלין לבית הלבן. החקירה נותרה פתוחה, וסוכנים ביקרו אותו בבית הלבן ב-24 בינואר 2017.

התובע הכללי של ארצות הברית וויליאם בר בנאום בוושינגטון ב-6 במרץ 2020. רויטרס
אמר כי החקירה נפתחה "ללא שום ביסוס". בר/רויטרס

יומיים לאחר מכן, נציגי משרד המשפטים ביקרו בבית הלבן והזהירו כי הם חוששים שפלין נחשף ושהוא נתון לסכנת סחיטה מצד רוסיה בשל תיאורו את השיחה עם השגריר. כמה שבועות לאחר מכן, הודח פלין מתפקידו אחרי שהממשל אמר שהוא שיקר לו.

בדצמבר אותה שנה הוא הודה באשמה, והיה אחד מיועציו הראשונים של הנשיא שעשו זאת במסגרת החקירה של מולר. הוא הודה ששיקר על השיחות עם השגריר, שבהן הוא עודד את רוסיה שלא להגיב על הסנקציות שהטיל ממשל אובמה בשל התערבותה בבחירות שנה קודם לכן.

הוא שיתף פעולה רבה עד כדי כך שהתובעים בתיק שלו אמרו שמגיע לו להישלח לעונש מאסר על תנאי. בהמשך התברר שאותו דיון הופסק במהירות אחרי שפלין, שספג ביקורת חריפה מצד השופט אמט סליבאן, ביקש רשות להמשיך לשתף פעולה ולקבל נקודות זכות עבור עונש קל יותר.

ההשגות של פלין לגבי התיק כבר בלטו כשעורכי דינו הקודמים ציינו בתזכיר שלהם כי ה-FBI לא הזהיר אותו שאסור לו על פי חוק לשקר בזמן החקירה שלו בבית הלבן בינואר 2017 מאז הוא שכר עורכי דין חדשים, בהם סידני פאוול, פרשן שמרני ומבקר חריף של חקירת מולר. הם נקטו עמדה תקיפה יותר נגד התובעים והאשימו אותם בכך שהסתירו מסמכים וראיות שהיו מסייעים לפלין. הם הזכירו שוב ושוב את העובדה שאחד משני הסוכנים שחקרו את פלין שלח מסרונים פוגעניים נגד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully