וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות שבמשבר: המגיפה הצמיחה אפשרות לעצור את שינויי האקלים

נועה שטיינר

9.5.2020 / 16:59

כשהעולם נאבק בהתפשטות הקורונה, מחקר חדש מראה כי הפתרונות היעילים להתמודדות עם השלכותיה - יסייעו גם לצמצום פליטות גזי החממה. יותר מ-200 מומחים מצאו כי המדיניות הכי פחות יעילה היא חילוץ חברות תעופה ללא תנאים. "בלי התערבות נזנק ממשבר הקורונה לאש האקלים"

צילום: רשות הטבע והגנים, עריכה: עמית שמחה

(בווידיאו: תיעוד מצפון הארץ של הטבע מתעורר לחיים, בחודש שעבר)

הצורך להתמודד עם הקשיים הכלכליים שנגרמו מהתפרצות נגיף הקורונה עשויים לייצר פתרונות שיועילו גם לכלכלה - וגם לצמצום פליטות גזי החממה. טענה זו מובאת במחקר שפורסם השבוע ב-Oxford Review of Economic Policy, ונכתב על ידי כלכלנים מובילים כמו חתן פרס נובל לכלכלה, יוסף סטיגליץ.

המחקר סקר 231 דעות של בכירים במשרדי אוצר, בנקים מרכזיים ומומחי כלכלה נוספים ממדינות ה-G20. נבחנו 25 דרכי התמודדות אפשריות המאגדות תמריצים שונים שיושמו בתקופה שלאחר המשבר הכלכלי - בין השנים 2008-2020. המדיניות שדורגה כהכי פחות יעילה הייתה חילוץ כלכלי של חברות תעופה ללא כל תנאים. הצעדים שנמצאו בדירוג הגבוה ביותר היו מחקר ופיתוח של טכנולוגיה וקלינטק, השקעות בחינוך, תשתיות אנרגיה נקייה, תשתיות תחבורה ציבורית נקייה, תשתיות אינטרנט, מוכנות לאסונות - וכן השקעה בשטחים ירוקים.

לפי הכלכלנים, הירידה בפליטות גזי החממה בזמן משבר הקורונה, ואלו החזויות לשנת 2020, יצטרכו לחזור על עצמן, שנה אחר שנה על מנת להגיע ליעדים של הסכם פריז - אפס פליטות נטו עד 2050. "ללא התערבות ממשלתית, פליטות גזי החממה יזנקו בחזרה ברגע שהכלכלה והצמיחה יתאוששו והסגרים יוסרו. לכן יש סיבות טובות לחשש שנמצא את עצמנו מזנקים ממצוקת הקורונה לתוך אש האקלים", נכתב במחקר.

החתימה על הסכם פריז למאבק בהתחממות הגלובלית, אפריל 2016. GettyImages
היעד - אפס פליטות עד 2050. החתימה על הסכם פריז, 2016/GettyImages

חשש זה נתמך בתוצאות מחקר נוסף שפורסם בתחילת החודש בכתב העת PNAS - Proceedings of the National Academy of Sciences, שקבע שהאזורים בהם בני האדם יוכלו לחיות על פני כדור הארץ יצטמצמו משמעותית לאור תנאי חום קיצוניים. המחקר בחן את אזורי המחייה האקלימיים, "נישת הטמפרטורה", היכן שבני האדם משגשגים על כדור הארץ במשך אלפי השנים האחרונות. לפי עיתון "הגרדיאן", החוקרים הופתעו מהממצאים מכיוון שלא העריכו שהמין האנושי הינו כל כך פגיע.

בתרחיש הטוב ביותר, המדענים חוזים שב-50 השנים הבאות כמיליארד וחצי בני אדם יהיו חשופים לתנאי חום קיצוניים - ממוצע שנתי של מעל ל-29 מעלות צלזיוס. בתרחיש הגרוע ביותר, המספר עולה ל-3.5 מיליארד בני אדם שיושפעו, וטמפרטורות הקיצון יכסו כשליש מכדור הארץ.

האזורים בסיכון הגבוה לעליית הטמפרטורות נמצאים בעיקר במדינות אפריקה ואסיה, שם צפוי גידול האוכלוסייה המשמעותי ביותר. אנשים אלו חיים כיום בתנאי עוני, אינם יכולים להשתמש במיזוג אוויר או להרשות לעצמם לייבא מוצרי מזון, ולכן ייתכן כי יצטרכו להגר ממקום מוצאם לאזורים אחרים על פני כדור הארץ. עם זאת, החוקרים טוענים כי עדיין קיים חלון הזדמנויות לשנות את התחזיות העגומות הללו - וזאת על ידי צמצום מסיבי של פליטות של גזי חממה, בנוסף להיערכות לשינויי האקלים הצפויים.

עוד בוואלה!

מדענים קובעים: הסיבה האמיתית להתפרצות הקורונה - אנחנו

לכתבה המלאה
קבוצת פינגווינים על גבי קרחון שהתנתק, אנטארקטיקה. 6 בפברואר 2020. רויטרס
החודש החם ביותר אי פעם. פינגווינים על גבי קרחון שהתנתק באנטרקטיקה/רויטרס

השנה, ינואר היה חודש ינואר החם ביותר שנמדד אי פעם, ואילו בפברואר נמדדו טמפרטורות של יותר מ-20 מעלות באנטרקטיקה. בנוסף לכך, הסוכנות האמריקנית National Oceanic and Atmospheric Administration מעריכה כי קיים סיכוי גבוה, של כ-75%, ששנת 2020 תהיה השנה החמה ביותר מאז שהחלו המדידות. על מנת שהעולם יעמוד ביעדי הסכם פריז, יש צורך לצמצם את הפליטות הגלובליות של גזי החממה במחצית עד ל-2030, ולהגיע לאפס פליטות נטו עד 2050.

בכתבה שפורסמה בגיליון מיוחד של כתב העת "אקולוגיה וסביבה", העוסק בהשפעות הסביבתיות של מגיפת הקרונה, גדעון בכר, שליח מיוחד לשינויי אקלים וקיימות מטעם משרד החוץ וטל רונן, שותף מייסד YKCenter ויזם SDG ישראל, העריכו כי הקורונה הינה הזדמנות להיערכות מחדש לסגירת פער פליטות גזי החממה גם בישראל. הם הדגישו שגם בהקשר הישראלי יש כאן "הזדמנות לבנייה מחדש של הכלכלה ולעיצוב נכון יותר של המציאות. המשק הישראלי מותאם לכך במיוחד, בהיותו משק המורכב מאנשים עם כישרון רב, שכבר עתה ממוקדים בחדשנות. אנו קוראים לממשלה ולאזרחים לפעול יחדיו כדי שלא נחמיץ את ההזדמנות הזו".

מטוס של חברת אייר פראנס. 27 בספטמבר 2019. רויטרס
תחוייב לצמצם ב-50% את פליטות גזי החממה בטיסותיה. אייר פראנס/רויטרס

למרות שלפי המחקר, המדיניות שדורגה כהכי פחות יעילה הייתה חילוץ כלכלי של חברות תעופה ללא כל תנאים, לאחרונה ממשלת צרפת קיבלה אור ירוק מהאיחוד האירופי להעניק חבילת סיוע כלכלי בסך שבעה מיליארד יורו לאייר פרנס, כך לפי דיווח של ה-BBC. חברת התעופה נפגעה בצורה קשה עקב משבר הקורונה, וכרגע מתפעלת בערך 5% ממספר הטיסות המתוכננות. הסיוע הכלכלי על חשבון משלם המיסים מגיע עם חזון ממשלת צרפת שאייר פרנס תהיה חברת התעופה המובילה ביחסה לסביבה.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מייר, התראיין לרדיו אינטר-פרנס והדגיש כי "משבר הקורונה העניק הזדמנות להמציא מחדש את המודל של פיתוח כלכלי על מנת לוודא שהוא ייעשה בצורה המכבדת את הסביבה". אייר פרנס תהיה מחוייבת לצמצם את פליטות גזי החממה ב-50% עד 2030 ופליטות גזי החממה מהטיסות הפנימיות יצטרכו להצטמצם ב-50% עד 2024.

אחת הדרכים לצמצם את הפליטות היא על ידי ביטול קווי טיסה. לה מייר הוסיף כי היכן שניתן יהיה להגיע ממקום למקום באמצעות רכבת בפחות משעתיים וחצי - אין הצדקה לקיום טיסות בין יעדים אלה. צמצום פליטות מסקטור התעופה יקדם את צרפת לעמידה ביעדי האקלים של הסכם פריז, ויתרום למאבק העולמי בשינויי האקלים על מנת למנוע את התחממות כדור הארץ ליותר משתי מעלות.

הכותבת היא בעלת תואר מוסמך במנהיגות לשמירת טבע מאוניברסיטת קיימברידג', ותואר מוסמך בלימודי מדבר מאוניברסיטת בן גוריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully