וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרטה ביום כדור הארץ: "משבר הקורונה הוא הזדמנות לצאת לדרך חדשה"

23.4.2020 / 6:55

הפעילה הסביבתית קראה לאיחוד המאבק נגד הנגיף עם משבר האקלים, שנותנים את אותותיהם ברחבי העולם. האפיפיור חיזק את דבריה: "זה הזמן לחדש את ההתחייבות לשמור על הבית המשותף שלנו". בעקבות ההסגרים, צריכת הפחמן השנתית היא הנמוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: בארה"ב מזהירים מפני התפרצות קורונה קשה יותר בחורף)

גרטה תונברג, הפעילה הסביבתית השבדית, הצטרפה לקריאות למאבק משותף בהתמודדות עם משבר האקלים ונגיף הקורונה, ואמרה כי יום כדור הארץ ה-50 שצוין אתמול (רביעי) היה הזמן "לצאת לדרך חדשה". השיפור המשמעותי באיכות האוויר והמים בתקופת הסגרי הקורונה הוביל לקריאות לעתיד פחות מזוהם, אולם הצורך בחזרתם של מיליוני בני אדם לעבודה מעיב על התמונה האופטימית.

במהלך אירוע מקוון לציון יום כדור הארץ, תונברג בת ה-17 אמרה כי הצעדים יוצאי הדופן למניעת התפשטות נגיף הקורונה לא מעידים על כך שמשבר האקלים נעלם. "אנחנו נדרשים לטפל בשני משברים בו זמנית", הדגישה. "בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא, העולם השתנה, ונראה שונה לגמרי בהשוואה לכמה חודשים קודם לכן. כנראה שגם לא יראה שוב אותו הדבר ושנאלץ לבחור דרך חדשה להמשך".

גרטה תונברג בצעדת האקלים בבריסל, בלגיה, 6 במרץ 2020. רויטרס
לצאת לדרך חדשה. גרטה תונברג/רויטרס

בזמן שכלכלות העולם משותקות, בעלי החיים חזרו לרחובות, זאבים, צבאים וקנגורואים נצפו בדרכים ראשיות וסואנות. דגים נראו בתעלות ונציה, בהן פסק זיהום סירות המנוע. תושבי כמה מערי הודו דיווחו כי ראו את הרי ההימלאיה לראשונה מזה עשורים. תמונות לוויין הראו שיפור משמעותי באיכות האוויר ברחבי אירופה ואסיה, כולל סין, בה פרץ נגיף הקורונה בסוף השנה שעברה. תושבי הערים המזוהמות ביותר בסין אמרו כי הם פוחדים שהשמיים לא יישארו כחולים כשהכלכלה השנייה בגודלה בעולם תחזור לעבוד.

"במחצית השנייה של השנה, כשהמגיפה תירגע, מזג האוויר יידרדר באיטיות לאחר שהמפעלים יפתחו מחדש", אמר תאנג זיוואי, תושב שנגחאי בן 27. "תעשו את המירב כדי ליהנות מהשמיים הכחולים כל עוד הם כאן". פליטת הפחמן של שנגחאי צנחה כמעט ב-20% ברבעון הראשון של השנה, והצמיחה הכלכלית בסין הצטמצמה לראשונה מאז תחילת רישום הסטטיסטיקה.

עוד בוואלה!

בעקבות השריפות בצ'רנוביל: קייב הפכה לעיר עם זיהום האוויר הגבוה בעולם

לכתבה המלאה
ילד מעיף עפיפון ביום כדור הארץ בריו דה ז'ניירו, ברזיל, 23 באפריל 2020. רויטרס
ילד מעיף עפיפון ביום האקלים בריו דה ז'ניירו, ברזיל/רויטרס

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, חיזק את תונברג והפציר בממשלות העולם לתעל את הסיוע הכלכלי במשבר הקורונה גם אל "מצב החירום המעמיק" של משבר האקלים. גוטרש קרא לממשלות שלא להניח לתעשיות מזהמות במיוחד להמשיך לפעול. "ביום כדור הארץ הזה, הפוקוס על נגיף הקורונה", אמר גוטרש, "אבל יש עוד מצב חירום, אפילו חמור יותר, והוא משבר האקלים העולמי".

השנה שעברה הייתה החמה ביותר שנמדדה באירופה, והאריכה את רצף השנים החמות בצורה יוצאת דופן. שירות שינוי האקלים "קופרניקוס", השייך לאיחוד האירופי, פרסם כי מתוך 12 השנים החמות ביותר שנמדדו באירופה, 11 היו מאז שנת 2000. "מגמת ההתחממות היא עתה חד משמעית בכל רחבי העולם. וכתוצאה מכך, תדירות שבירת השיאים הולכת לעלות", ציין מנכ"ל קופרניקוס, קרלו בואונטמפו.

גל חום בהודו, 14 ביולי 2016. AP
עוד שיאים ישברו. גל חום בהודו/AP

לדברי ראש השירות המטאורולוגי העולמי, מגיפת הקורונה צפויה להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-6% השנה - הירידה השנתית הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. אך זה לא מספיק בשביל לעצור את שינוי האקלים, הוסיף. "נגיף הקורונה יכול לגרום לירידה זמנית בפליטת גזי החממה, אבל זה אינו תחליף לפעולה אקטיבית".

בדרשה שנשא באופן וירטואלי, האפיפיור פרנציסקוס התפלל למען השמירה על כדור הארץ. "זה זמן לחדש את ההתחייבות שלנו לשמור ולאהוב את הבית המשותף שלנו", אמר פרנציסקוס, והפציר בילדים "לקחת את זה לרחובות בשביל ללמד אותנו את המובן מאליו: אין לנו עתיד אם נהרוס את הסביבה שמקיימת אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully