וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחדרי הכושר מתרגלים לשגרה חדשה עם הוראות מעורפלות וירידה במנויים

7.5.2020 / 19:25

ההקלות החדשות עשויות לתת אוויר לנשימה למכוני הכושר, לאחר שנותרו סגורים בצל הקורונה. המנהלים עובדים במרץ כדי להתאים אותם למגבלות, אף כי ההנחיות אינן ברורות אפילו להם. הם מתריעים כי אינם יודעים מה יעלה בגורלם: "אם אנשים יחששו להגיע - לא ברור איך נמשיך"

צילום: שלומי גבאי, רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: ניר חן

בחודשיים שבהם הישראלים היו בבית, בין אם בעקבות חל"ת, פיטורים או עבודה מהבית, השרירים העיקריים שהם הפעילו היו שרירי הלסת. לפני כמה שבועות, נכתב במשרד הבריאות דוח שקבע כי כמחצית מהאוכלוסייה תעלה בין חמישה לשבעה קילוגרמים במהלך משבר הקורונה - וזאת לאור הבטלה הגדלה והזמן הפנוי לבשל ולאכול, לצד סגירתם של מכוני הכושר והאיסור להתאמן במרחקים גדולים ובקבוצות.

בטיילת בתל אביב, שאותה יש שיגדירו כ"בירת הכושר", שררה שממה במשך כמה שבועות. מלבד אזרחים אמיצים שהחליטו להפר את ההנחיות, לא נראו בטיילת הרצים נעדרי החולצה, שחקני הכדורעף בחופים וקבוצות המתאמנים במתחמי הכושר בשולי המדרכה. כעת, לא רק שהטיילת מלאה מקצה לקצה באנשים הנלחמים להוריד את הקילוגרמים העודפים שצברו בתקופה האחרונה, גם חדרי הכושר חוזרים לפעול - בשגרה חדשה, עם הרבה הגבלות, חששות בריאותיים וכלכליים ובעיקר חוסר ודאות.

סטודיו פיטנס. אביב אברג'יל, אתר רשמי
המכונים מדווחים על ירידה דרסטית בכמות המנויים. סטודיו פיטנס/אתר רשמי, אביב אברג'יל
"אנחנו ניזונים מהתקשורת. גם אחרי שההנחיות יצאו, הן עדיין לא ברורות ויש פה מקום לפרשנות שלנו"

אחד מהם הוא "בית חנה", מרכז קהילתי ובו חוגי כושר, אותו מנהל בשנים האחרונות יואב קדמון. בכניסה למתחם, שניצב במרכז שדרות בן גוריון, ניתן לראות את גננים ועובדים עמלים במרץ להכין את השטח לפעולה, בהתאם להנחיות החדשות. לדברי קדמון, שמנהל גם את בית הכושר "קולנוע פאר", עד שעות הבוקר הן כלל לא היו ברורות, בעוד השיעור הראשון במתכונת החדשה יתקיים עוד הערב. "רק היום קיבלנו הנחיות נוספות. אף אחד לא היה אתנו בקשר, היינו צריכים להבין הכול מקבוצות וואטספ של הענף. אנחנו ניזונים מהתקשורת. גם אחרי שההנחיות יצאו, הן עדיין לא ברורות ויש פה מקום לפרשנות שלנו", אמר קדמון לוואלה! NEWS.

על פי ההתאמות שביצע, המתאמנים המגיעים לשיעורים נרשמים באפליקציה מבעוד מועד. טרם האימון הם מגיעים לחצר המתחם, שם הם מחכים. לפני תחילת השיעור הם נקראים למדידת חום, ולאחר שהעבירו את השבב בכניסה הם חותמים על הצהרת בריאות ונכנסים לשיעור. "בשיעור המאמן מקבל אותם, אומר איזה ציוד אתה צריך לקחת, והם הולכים למקום הקבוע שלהם - שקבענו אותו לפי ההנחיות. אין יותר מעבר בין תחנות. בינינו, זה לא נורא וזה יהיה אפילו די נוח למתאמנים", הסביר קדמון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התקופה הקרובה מבחינתנו היא פיילוט". המרכז הקהילתי "בית חנה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם בתקופת השגרה היו יכולים להתאמן בכל חדר 18 עד 24 אנשים, כעת על פי הנחיות משרד הבריאות לכל מתאמן בסטודיו צריכים להיות שבעה מטרים רבועים, ובחדר כושר עשרה מטרים רבועים. "זה אומר שיש פחות מתאמנים בשיעורים, ושאנחנו צריכים לתגבר את כל נושא השיעורים. בחדר של 18 איש יהיו עכשיו עשרה אנשים, ובחדר של 24 יהיו 12. זה קשה, כי המספר מצומצם, ויש לנו ביקוש גבוה של מתאמנים שרוצים לבוא ואין להם מקום. אנחנו נוסיף עוד שיעורים לכל אורך התקופה".

והתוספת הזו, לדברי קדמון, היא גזירה לא פשוטה. בחודשיים האחרונים הוכנסו מנויי המקום להקפאה, ולמעשה הוא נותר ללא הכנסה. "המון אנשים נשארו בינתיים בהקפאה ולא מפעילים את המנוי שלהם. הייתה ירידה דרסטית בכמות המנויים. עכשיו אנחנו חוזרים לפעילות, ועובדים אפילו עם עודף כוח אדם - גם מבחינת שירות לקוחות, גם מבחינת הניקיונות וההיגיינה, ההנהלה, ובמיוחד מדריכי הסטודיו. אנחנו עדיין מחויבים להם ומשלמים להם. אנחנו חוזרים להוצאות הרגילות של העסק, לצד הכנסות של 50% פחות, וזו קטסטרופה".

לדבריו, "אם המצב לא ישתנה ואם אנשים יחששו ויישארו בבית - אז אני לא יודע איך נמשיך במתכונת הזו. כרגע אנחנו מנסים. התקופה הקרובה מבחינתנו היא פיילוט. אנחנו לא יודעים מה יהיה. יש לנו ביקוש מאוד גבוה, יש הרבה אנשים שרוצים לחזור, אבל לצד זה, בסוף לפעמים זה מטעה. זה נראה כאילו יש המון אנשים שרוצים לחזור, אבל אנחנו נמדדים בדוחות ובמספרים. זה פשוט נראה לא טוב".

לא בונה על סיוע

"התקופה הקרובה מבחינתנו היא פיילוט. אנחנו לא יודעים מה יהיה"

קדמון נחשב שכיר בעל שליטה, ולמעשה לא קיבל סיוע כלכלי מהמדינה בתקופה האחרונה. הוא גם לא בונה על התקופה הקרובה כזו שתניב לו הכנסה משמעותית. "מבחינת הרווחים של העסקים, אם זה בית חנה או קולנוע פאר, רווחים זה לא משהו שאנחנו מתכננים כרגע. ברור לנו שאנחנו לא הולכים להרוויח בטווח הנראה לעין. כרגע אנחנו בהישרדות, וצריך להתחיל מאיפשהו", הסביר. "יש את כל חדרי הכושר הגדולים שהם ישר פותחים, ואני לא יכול עכשיו להמתין. חייבים לפתוח. פשוט צריך להיות מאוד יצירתי וזהיר. מצד שני, לעשות את האיזון הנכון בין שירות טוב ולעודד אנשים להגיע לבין להיות זהיר עם העלויות".

כמו הרבה מכוני כושר ומדריכים, גם בבית חנה קיימו אימוני אונליין בזום. "זה עבד ממש טוב", אמר קדמון. "הפידבקים שקיבלנו אמרו שהיה לאנשים כיף לראות את המאמנים שהם רגילים אליהם. מבחינה נפשית זה מאוד עזר. אבל אנחנו ראינו ששיעורי הנטישה של האונליין הוא מאוד גבוה. אנחנו יודעים שזה היה פתרון טוב לתקופה, אבל אני לא רואה איך זה יימשך בשגרה בכמות שהיא באמת תועיל לנו כלכלית. אנשים לא מצליחים להתמיד בבית כמו במסגרת פיזית - וזה נתון ודאי".

מועדון הולמס פלייס ראשון לציון.. צילום: שי גרינברג, אתר רשמי
כמות המתאמנים תוגבל. מועדון הולמס פלייס בראשון לציון/אתר רשמי, צילום: שי גרינברג

"עוד לפני שהבחורצ'יק מסין אכל את העטלף, כבר תכננו שיפוץ מאוד גדול פה. שדרגנו את הסטודיואים, הוספנו ציוד, החלפנו ריהוט לכל החצר, הוספנו אפילו קמין שאנשים יוכלו לשבת סביבו", שיתף קדמון, ומסביבו הצוות ממשיך בגימורים האחרונים של החצר. "עשינו המון שדרוגים, ואת הכול תכננו ותקצבנו עוד לפני המשבר. לא רק זה, כבר הזמנו הכול לפני ושילמנו על רוב העבודות לפני. ואז הגיע המשבר והחלטנו להמשיך עם זה, דבר ראשון כי התחייבנו לספקים ולא נשאיר אותם עם עבודות שהם כבר ביצעו, והחלטנו שנמשיך לספוג את זה. לקחנו הלוואה בשביל זה. היה לנו מאוד חשוב, עוד לפני הקורונה, לשדרג את החוויה החברתית, והמצב רק חידד לנו את זה. רואים איך אנשים צמאים להתקהלות, לחברה. בבית חנה זה יקרה הרבה יותר ממה שהיה לפני כן. היתרון בתקופה הזו הוא שלא עצרנו לרגע. מלבד הסגר שהיה כל הזמן עבדנו פה. כשאנשים יגיעו לפה הם ממש יופתעו".

80 מתאמנים במכון של 3,500 מנויים

גם ברשת המכונים "הולמס פלייס" לא חיכו לרגע האחרון, ובשבועות האחרונים עבדו במרץ להתאים את חדרי הכושר ברחבי הארץ למצב הנוכחי. "התכוננו במשך הרבה זמן, כמעט שבועיים שאנחנו מתכוננים ליום הפתיחה. לא ידענו מתי זה בדיוק יקרה, אבל אנחנו עשינו הכל כדי להיות מוכנים מראש", אמר אביב בר, מנהל המועדון בדיזנגוף סנטר. "אפשר לראות שיש הרבה מאוד רווחים בין מכשיר למכשיר כדי שלא יהיה מצב שאנשים יהיו קרובים מדי. יש מחיצות קרטון בין מכשירים, וזה גם מפריד בין אנשים וגם גורם לנו 'להרוויח' מכשירים שיישארו בשימוש. מכשירי האירובי, כמו ההליכונים, פועלים אחד כן-אחד לא, אין פה משחקים בכלל. יש גם מכשירים שהם פשוט סגורים כי אין ברירה. אנחנו לא לוקחים סיכון או צ'אנס".

בכניסה למכון, אליו מנויים כ-3,500 חברים על פי בר, יש אלכוג'ל ומגבונים לניקוי, כמו גם ברחבי חדר הכושר. "העברנו מכשירים ממקום למקום כדי ליצור מצב שבו אנחנו לא מתפשרים על הבטיחות בשום צורה ובשום פנים, אבל גם באמת יוצרים מצב שחברי המועדון יכולים להמשיך ולהתאמן וכמה שפחות לאבד מהסדר שהיה להם לפני. שטח חדר הכושר הוא בערך אלף מטרים רבועים ויכול להיות מתאמן אחד בכל עשרה מטרים רבועים, אבל אנחנו מחמירים ומכניסים עד 80 איש".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בוצעו התאמות בתקופת הסגר, המתאמנים ישמרו על מרחק. המרכז הקהילתי "בית חנה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אני מרגיש מהבוקר שכל מי שהגיע אלינו התגעגע בטירוף. אנשים ראו את החדר כושר ופשוט רצו להיכנס"

גם חברי הרשת הגדולה לא חויבו בתקופה בה חדרי הכושר היו סגורים, והחזירו ללקוחות את הכסף באופן יחסי. "היום פתחנו את המועדונים ועדיין לא חייבנו את החברים. אנחנו עובדים בצורה הכי שקופה ונקייה. אני מרגיש מהבוקר שכל מי שהגיע אלינו התגעגע בטירוף. אנשים ראו את החדר כושר ופשוט רצו להיכנס, ואם היה אפשר להתחבק הם היו אפילו מתחבקים".

במהלך התקופה האחרונה הפעילה הרשת מערך שיערים באינטרנט על בסיס יומי, ובחינם, אולם לפי בר - המנויים רוצים כבר את "הדבר האמתי". "אנחנו מרגישים מהבוקר שיש הרבה תנועה ערה ואנשים רוצים לחזור לכושר ולהתאמן", אמר. "אליי באופן אישי פנו המון אנשים בזמן שהיינו בבית ואמרו שהם מחכים שנפתח כדי להצטרף. בחודשיים שלא פעלנו הייתי רוב הזמן בבית, עשיתי כושר מהבית והשתתפתי בשיעורי הלייב שלנו. שמרתי על קשר עם חברי המועדון דרך כל הפלטפורמות. מאוד התרגשתי בבוקר. פתאום לראות פה אנשים זה מאוד ריגש אותי. זה היה מצד אחד מוזר, ומצד שני מאוד כיף ומרגש. אני רואה את הכרת התודה הזו מהחברים. כיף להם לחזור. בסופו של דבר אנחנו רוצים לחזור לשגרה ולהרגיש קצת אנושיים בתקופה הקשה הזו, ולחזור להתאמן זה הדבר הכי טוב".

חודשיים של הפסקה לא שוברים בעל עסק

ישראל אלמוג, הבעלים של סטודיו פיטנס האוס בנתיבות, אמנם רגיל לתקופות שבהן הוא נאלץ לסגור את העסק בעקבות הסלמה ביטחונית בדרום, אך משבר הקורונה היה ארוך יותר - וגבה ממנו את החובה לבצע שינויים בסיומו. "בזמן של ההפסקה יצרנו ערכת כושר שדאגנו למכור ללקוחות שלנו במחיר עלות, לא בשביל להרוויח - משקולות, מזרון, גומיות, ומדי פעם שלחנו להם סרטונים עם תרגילים", אמר. "זו היתה הדרך שלנו לשמר אותם שלא ייעלמו, כי בכל זאת מדובר בחודשיים. בדרך חזרה אנחנו עובדים על פי 'התו הסגול' ומחטאים. אנחנו מנקים את הסטודיו בין שעה לשעה, שומרים על מרחק בית מתאמנים וגם בין המאמנים. עדיין לא הוציאו הסבר מדויק - אם המדריך צריך לחבוש מסיכה או לא. אז אנחנו פעלנו על פי הכללים שלנו".

כך, אלמוג דאג להדפיס מדבקות אותן ידביק על רצפת הסטודיו על מנת לשמור על מרחק קבוע בין המתאמנים. "אנחנו מנסים לחזור בהדרגה. הפחד שזה יחזור עוד פעם ושוב נהיה האחרונים שחוזרים לעבוד. יש אי-ודאות. גם כשהלקוח נכנס לתוך הסטודיו הוא מפחד. חוץ מהילדים שלי, לא ראיתי אף אחד בתקופה הזו. עברנו תקופה די קשוחה - כמוני כך כולם. אנחנו בוחנים את המצב החדש, וצריכים להיות יצירתיים כדי לייצר הכנסה חדשה".

סטודיו פיטנס. אביב אברג'יל, אתר רשמי
"הולכים לעבוד חינם, אבל הכול לטובה". סטודיו פיטנס/אתר רשמי, אביב אברג'יל

גם בסטודיו פיטנס הקפיאו את המנויים בתקופה הזו ונאלצו לספוג מחיר כלכלי כבד. "אנחנו הולכים לעבוד תקופה שהיא כביכול חינם, אבל הכל לטובה", הצהיר. "אצלנו אף אחד לא עזב - אבל יש היענות יפה של אנשים שרוצים לחזור לכושר. זה לא כמו בסבבים בעזה, שמפסיקים לעבוד למשך יומיים ואז חוזרים ליומיים. אנשים רק נשארו בבית ובישלו, ניסו להיות מאסטר שף. עכשיו הם רוצים לחזור להתאמן, אבל יש חשש מאוד גדול כי אמרו שיש הרבה מקרי הידבקות בחדרי כושר".

לדבריו, "אנשים חושבים אולי לעבור לאימונים אישיים. אני מבין אותם, אני מבין מה זה הפחד הזה להדביק את המשפחה והילדים. יש המון נשים אחרי לידה שנמצאות בשיעורי פילאטיס, והן לא רוצות לפגוע בילדים הקטנים. אבל אנחנו נצטרך לחזור ולהתרגל למצב, אני ועשרות אלפי האנשים שעובדים בתחום הזה. כשאתה מקבל החלטה להיות בעל עסק, חודש או חודשיים לא שוברים אותך. אני מקווה שלא הרבה אנשים נשארו בעמדה הזו ובוכים. צאו לדרך, תעבדו, תהיו יצירתיים. הכל יהיה בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully