וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על עטלפים ומגיפות: המעבדה שבלב המאבק בין סין לארה"ב

ב-2018 נפתחה בווהאן מעבדה שמורה בעלות של 300 מיליון יואן, שנועדה לחקור את הנגיפים המסוכנים ביותר. בממשל טראמפ מפנים לעברה אצבע מאשימה, אך בקרב הקהילה המדעית יש קונצנזוס: הווירוס עבר מבעלי חיים. זה מה שידוע על "תיאוריית המעבדה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המעבדה בעיר ווהאן שבסין, שאותה ארצות הברית מאשימה כמקור להתפרצות נגיף הקורונה, עורכת מחקרים על המחלות המסוכנות ביותר בעולם. בעוד שממשל טראמפ אומר שיש הוכחות לכך שהווירוס יצא מהמעבדה בעיר, המקום שבו הוא זוהה לראשונה, ארגון הבריאות העולמי כינה זאת "ספקולציות" ואמר שוושינגטון לא גיבתה את טענותיה.

מרבית המדענים המובלים, בהם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר של ארצות הברית למחלות, סבורים שהנגיף עבר מבעלי חיים לבני אדם וכי הוא נוצר בטבעיות. "יש אינדיקציות מוצקות לכך", אמר פאוצ'י, שסתר כמה פעמים לאורך התקופה האחרונה את הצהרותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

היום תקף משרד החוץ של סין את שר החוץ מייק פומפאו, ואמר כי יש להשאיר את המחקר למדענים, "ולא לפוליטיקאים המשקרים עבור צרכים פוליטיים מבית".

חוקרים במעבדה בעיר ווהאן, סין, חוקרים דגימות של נגיף הקורונה, 6 בפברואר 2020. רויטרס
שפכו אור על הגנום של הנגיף. חוקרים במעבדה בווהאן/רויטרס

מה עושה המעבדה?

החוקרים במעבדה בווהאן עזרו לשפוך אור על התנהגות הנגיף במהלך הימים הראשונים להתפרצותו. בפברואר הם פרסמו מחקר שקבע כי הנגיף זהה ב-79.6% לסארס, וכי הוא זהה ב-96% לגנום של נגיפי קורונה שמקורם בעטלפים. החוקרים כבר הבליטו אז את הצורך של סין להיערך להתפשטות של נגיפים מהטבע אל אזורים שבהם חיים בני אדם.

עוד בוואלה!

הסגר הוסר, אך תושבי ווהאן חוששים לחזור לשווקים

לכתבה המלאה

המכון לווירוסים בווהאן מחזיק במאגר הנגיפים הגדול ביותר באסיה, עם יותר מ-1,500 זנים. במתחם נמצאת המעבדה הראשונה באסיה עם בטיחות מקסימלית שיכולה להתמודד עם נגיפים ברמה 4, כמו אבולה. המעבדה נפתחה ב-2018 אחרי שהוקמה בעלות של 300 מיליון יואן, כ-42 מיליון דולר. מעבדה לטיפול בנגיפים ברמת מסוכנות 3 פועלת מאז 2012.

בעוד שקהילת המודיעין האמריקנית אמרה כי היא סבורה שנגיף הקורונה לא נוצר בידי בני אדם, היא הוסיפה כי היא תמשיך לחקור אם ההתפרצות המחלה נבעה ממגע עם בעלי חיים נגועים או מ"תאונה" במעבדה בווהאן.

האם יכולה להיות דליפה?

לפי תכתובות דיפלומטיות של גורמים אמריקניים, והגיעו לוושינגטון פוסט, נכתב כי גורמים רשמיים מודאגים מתקנות הבטיחות בטיפול בנגיפי הקורונה שנחקרים במעבדה המאובטחת. המכון אמר כי הוא קיבל את הדגימות מהנגיף החדש ב-30 דצמבר, כשעוד לא היה מוכר, קבע את רצף הגנום שלו ב-2 בינואר והעביר מידע עליו לארגון הבריאות העולמי ב-11 בינואר.

חוקרים במעבדה בעיר ווהאן, סין, חוקרים דגימות של נגיף הקורונה, 6 בפברואר 2020. רויטרס
עוד ב-2018, גורמים אמריקניים הביעו חשש מנהלי הבטיחות במעבדה/רויטרס

שי ז'נגלי, אחת המומחיות הבכירות לנגיפי קורונה בסין וסגנית מנהלת מעבדת ה-P4 בווהאן, אמרה שהיא "מוכנה להמר על חייה שהוא (הנגיף החדש) לא קשור למעבדה", על פי התקשורת הסינית.

בנוסף לכך, בריאיון עם המגזין "סיינטיפיק אמריקן", היא אמרה שהגנום של SARS-CoV-2 לא תאם לאף אחד מאלו של העטלפים הנגועים שנחקרו על ידי המעבדה שלה.

מה יודעים המדענים על הנגיף?

חוקרים מציינים שאף שאין הוכחות לתיאוריית תאונת המעבדה, אין גם הוכחות ברורות לכך שהנגיף הגיע מהשוק בווהאן.

מחקר של קבוצת מדענים סינים שפורסם ב-The Lancet בינואר מצא כי לחולה הידוע הראשון לא היה קשר לשוק, וגם לא ל-13 מתוך 41 המקרים הראשונים שאומתו.

עובדי ממשל רפואיים בסין בעיר ווהאן, קורונה, 15 אפריל 2020. AP
עובדי ממשל רפואיים בווהאן, בחודש שעבר/AP

פרופסור ליאו פון מאוניברסיטת הונג קונג אמר כי יש הסכמה בקרב הקהילה המדעית ולפיה הנגיף לא נוצר על ידי בני אדם. "עלינו לבחון את מקורו של הנגיף הזה. זה חשוב מכיוון שמבחינת בריאות הציבור אנחנו רוצים לדעת איך זה קרה ו(אם נוכל) ללמוד מכך", אמר.

דיוויד היימן, פרופסור לאפידמיולוגיה של מחלות זיהומיות בבית הספר ללונדון ל היגיינה ורפואה טרופית, הוסיף: "יש לנו השערה כי זה הגיע משוק של בעלי חיים חיים, ולא ראיתי שאף אחד הביא הוכחות שמוכיחות את ההפך.

ארגון הבריאות העולמי אמר בשבוע שעבר שהוא מקווה שסין תזמין אותו להשתתף בחקירת מקורותיו של הנגיף בבעלי חיים. ואולם, שגריר סין באו"ם אמר היום כי בייג'ינג לא תשים בעדיפות עליונה את הזמנתם של חוקרים בינלאומיים עד להבסת המגיפה, והוסיף שיש צורך ב"אווירה נכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully