וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדיונים בבג"ץ, נתניהו נערך לקרבות הפוליטיים בדרך להרכבת הממשלה

המערכת הפוליטית נערכת לקראת השלב הבא - השבעת הממשלה והמלצת הח"כים על נתניהו להרכבתה. זאת במקביל לדיונים בבג"ץ על חוקיות ההסכם הקואליציוני. לאחר סיכומי חלוקת התיקים עם כחול לבן, לרה"מ שני מכשולים פוליטיים לפתור: ימינה ושרי הליכוד

בווידאו: לפיד אומר שיתמוך בביטול חוק הרוטציה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

בעוד הכנסת מחוקקת את חוק ממשלת החילופים ובג"ץ דן בהסכם הקואליציוני, המערכת הפוליטית נערכת לקראת השבעת ממשלה החל מהשבוע הבא. לפי לוח הזמנים המתוכנן, עד מחר בבוקר תושלם בכנסת החקיקה שמסדירה את הרוטציה, ולאחר מכן ייאספו 61 חתימות שימליצו לנשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

אחרי קבלת המנדט יהיה פרק זמן של שבועיים כדי להשביע ממשלה, במקביל לדיונים נוספים שצפויים להתקיים בבג"ץ בעתירות שיוגשו נגד החוקים עצמם. בעוד בכחול לבן מעוניינים להשביע את הממשלה בהקדם האפשרי כבר בשבוע הבא, בליכוד נשמעים נחרצים פחות ועשויים להעדיף להמתין להכרעה סופית של בג"ץ.

בינתיים, גם חלוקת התיקים טרם סוכמה סופית, וההסכם הקואליציוני אף עשוי להיפתח מחדש. לאחר שיו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, הודיע כי יוותר על תיק הבריאות, כחול לבן ביקשה להעביר לידיה את התיק, ומאז מתנהל משא ומתן בינה ובין הליכוד מה תהיה התמורה.

לפי ההסכם המקורי, כחול לבן צפויה לקבל את תיק הביטחון, אליו ימונה גנץ, את תיק החוץ, אליו ימונה ח"כ גבי אשכנזי, תיק המשפטים, אליו ימונה ח"כ אבי ניסנקורן, תיק הכלכלה שאליו ימונה יו"ר העבודה עמיר פרץ ותיק העבודה והרווחה שיימסר לידי איציק שמולי. התיקים הנוספים שנמסרו לכחול לבן לפי ההסכם הם התקשורת, התרבות והספורט, עליה וקליטה, מדע וחלל, תיירות, חקלאות, שוויון חברתי, נושאים אסטרטגיים, תפוצות ומיעוטים.

טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
ההסכם הקואליציוני עשוי להיפתח מחדש. נתניהו וגנץ בכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

בכחול לבן מעוניינים למנות לתפקיד שר הבריאות מינוי מקצועי חיצוני, ושוקלים את אחד מראשי בתי החולים בארץ, כששמותיהם של מנכ"ל שיבא יצחק קרייס, מנכ"ל איכילוב רוני גמזו, ומנכ"ל בית החולים נהריה מסעד ברהום הוזכרו בימים האחרונים. בליכוד דורשים בתמורה שלושה תיקים, ושלפחות אחד מהם יהיה במשרד שנחשב "בינוני", כלומר בעל סמכויות והשפעה כלשהי. ואולם, בכחול לבן מסרבים בשלב זה לוותר על תיק הכלכלה, התקשורת או התרבות והספורט, כפי שדרשו בליכוד, ואומרים שמוכנים לוותר על שני תיקים בלבד, דוגמת החקלאות או התיירות.

אם המפלגות יגיעו להסכמה על החלפת התיקים, כחול לבן תוותר למעשה על החלוקה השוויונית סביב שולחן הממשלה, שכן צפוי להיות לה מספר קטן יותר של תיקים; במקרה כזה ייקבע מנגנון הצבעה כלשהו שישמור על הפריטטיות ועל הכוח השוויוני של כחול לבן. תוספת תיקים ומשרדים יכולה לסייע מאוד לנתניהו בשלב הבא של הרכבת הממשלה - חלוקת התיקים בבלוק הימין ובליכוד, אך בה בעת - יו"ר ימינה, נפתלי בנט, הודיע אתמול כי הוא בעצמו מבקש להתמנות לשר הבריאות, מה שמסבך את כל העסקה.

נתניהו טרם הכניס להילוך גבוה את ההתייעצויות הנוגעות לחלוקת התיקים בבלוק הימין, וצפוי להתחיל במגעים הפוליטיים בנושא רק בסוף השבוע, אחרי שיקבל רשמית את המנדט להרכבת הממשלה. שני מוקדים מרכזיים עשויים לייצר עבורו כאב ראש פוליטי: ימינה ושרי הליכוד. בימינה דורשים לפחות שלושה תיקים, שניים מהם תיקים בכירים כמו בריאות וחינוך, בעוד מפתח החלוקה של התיקים בבלוק מקצה להם רק שניים ובליכוד מוכנים לתת להם רק תיק גדול אחד.

עוד בוואלה!

בנט מבקש את משרד הבריאות: "משימה לאומית של ממש"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט בדיון מליאת הכנסת, 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
לקראת חלוקת התיקים. נתניהו בכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

אם נתניהו יסכים לדרישת בנט וחבריו לקבל שלושה תיקים, זה יבוא על חשבון הליכוד, שם כבר יש תסיסה לנוכח מספר התיקים המצומצם שנותר לחלק למפלגה הגדולה בכנסת. לתפקיד יו"ר הכנסת צפוי להתמנות יריב לוין, בהתאם לדרישת כחול לבן שסירבו שיולי אדלשטיין יחזור לתפקידו, וישראל כץ צפוי להתמנות לתיק האוצר. שאר בכירי הליכוד מתחרים ביניהם על המשרד לביטחון פנים ומשרד התחבורה כתיקים הבכירים הבאים בתור. נתניהו מתכוון להזיז מתפקידו את גלעד ארדן, ולמנות לתיק לביטחון פנים את אחד ממקורביו אמיר אוחנה או מירי רגב, ולא ברור איזה תפקיד הוא מתכוון להציע לארדן בתמורה, וגם לא לאדלשטיין, שכבר איים שאם לא יקבל את תפקיד היו"ר בחזרה יישאר ח"כ בכנסת.

אחרי חלוקת התיקים לשותפות בבלוק הימין-חרדים וליו"ר גשר אורלי לוי, שגם קיבלה התחייבות להתמנות לשרה, יישארו כ-9-10 תפקידי שר לליכוד, וחלק מהשרים המכהנים כיום בליכוד ייאלצו לוותר על מקומם. לפי ההערכה בליכוד, יובל שטייניץ ימשיך לכהן במשרד האנרגיה וזאב אלקין ימשיך לכהן במשרד להגנת הסביבה. תיקים נוספים שיישארו במפלגה כנראה הם מודיעין, שת"פ אזורי, ירושלים ומורשת, ונתניהו מתכוון להציע גם לחלק מהשרים מינויים דיפלומטיים ביעדים אטרקטיביים כמו האו"ם, לונדון ופריז.

נפתלי בנט מלחמה בלי שם. כאן 11, צילום מסך
חותר לתיק הבריאות. בנט/צילום מסך, כאן 11

סוגיה נוספת שעדיין נותרה פתוחה נוגעת לסיעות החרדיות: נתניהו כבר סיכם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי שיישאר במשרד הפנים, ושהמפלגה תקבל גם את משרדי הדתות ונגב-גליל, ועם ליצמן סיכם על מעבר לתיק השיכון במקום הבריאות ועל שובו של משה גפני לראשות ועדת הכספים. עם זאת, ליצמן דרש לקבל לידיו במשרד השיכון גם את האחריות על מינהל התכנון, שאמור היה לעבור לידי ש"ס במשרד הפנים, ובליכוד טרם השיגו הסכמות בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully