וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לבג"ץ על תיקון ההסכם הקואליציוני: אין מקום לפסול אותו

5.5.2020 / 18:45

מנדלבליט הגיש את תגובתו במסגרת הדיון בעתירות המבקשות למנוע את הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו וכן לבטל את ההסכם בין הצדדים. לפי עמדתו, אין מקום לפסול אף לא סעיף אחד מההסכם לאחר שתוקן מוקדם יותר על ידי הצדדים. "אין מקום לקבוע כי דין ההסכם להיפסל"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ניר חן

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הגיש היום (שלישי) לבג"ץ את תגובתו לתיקון ההסכם הקואליצוני שהגישו הליכוד וכחול לבן לבית המשפט, וטען כי אין לפסול את ההסכם או את סעיפיו. "אין מקום לקבוע כי דין ההסכם, או איזה מסעיפיו, להיפסל. כל זאת, גם בשים לב להלכה הפסוקה השומרת את ההתערבות בית המשפט הנכבד בהסכמים קואליציוניים למקרים חריגים ונדירים", כתב היועץ במכתבו.

תגובת היועמ"ש מגיעה לאחר שמוקדם יותר הגישו הליכוד וכחול לבן את התיקונים שערכו בהכסם לבג"ץ, במסגרתם סיכמו כי לא תהיה הקפאה מלאה על חקיקה בחצי השנה הקרובה וכי הקפאת מינויי הבכירים תקוצר למאה ימים בלבד. כמו כן, תקופת החירום של הממשלה תוגבל לחצי שנה בלבד, ללא הארכות, בהתאם להערות של השופטים אתמול על האפשרות להאריך אותה ללא הגבלה.

היועץ המשפטי לממשלה נימק את עמדתו בכך ש"בהינתן ההבהרות האמורות שהוגשו מטעם הסיעות החתומות על ההסכם הקואליציוני, כמו גם האפשרות לתת להוראותיו הרלוונטיות פרשנות... ובהינתן ההלכה השגורה לפיה אין בכוחו של הסכם קואליציוני" לגבור על כללי המשפט הציבורי שנקבעו בחוק - דין העתירות להידחות.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"דין העתירות להידחות". היועמ"ש מנדלבליט/שלומי גבאי

שופטי בג"ץ ביקשו מהצדדים הבהרות בנוגע לסוגיית הקפאת המינויים והחקיקה לתקופת חירום של חצי שנה, עד היום ב-14:00 בצהריים. במהלך הבוקר, אנשי כחול לבן והליכוד ניהלו מגעים על השינויים לאור הביקורת שנמתחה בבג"ץ במסגרת הדיון בעתירות וסיכמו כי המינויים הבכירים מוקפאים למאה יום בלבד ולא לחצי שנה, כפי שהיה בהסכם המקורי.

מהתשובה שהוגשה לבג"ץ עולה כי אחרי ביקורת שנמתחה אתמול על ידי השופטים, המפלגות הבהירו שבתקופת החירום, שתוגבל לחצי שנה, לא תהיה הגבלה על חקיקה שאינה נוגעת למשבר הקורונה, אך תינתן קדימות לחקיקה בנושאי קורונה. כמו כן, קידום כל חקיקה יהיה מותנה בהסכמת שתי המפלגות ששולטות בוועדת שרים לחקיקה.

דיון בבג"ץ בנושא ההסכם הקואליציוני 4 במאי 2020. רויטרס
הדיון שנערך בבג"ץ. הרכב שופטי בית המשפט העליון, אתמול/רויטרס

בעניין המינויים, המפלגות יקפיאו מינויים בכירים לתקופה של מאה יום, שהוגדרו כ"מאה ימים של חסד מיום כניסת השר לתפקידו". עם זאת, המפלגות מבהירות שניתן יהיה להביא את המינוי לממשלה קודם לכן בהסכמה. באשר לסוגיות נוספות שהטרידו אתמול את שופטי בג"ץ, הליכוד וכחול לבן הבהירו כי הממשלה צפויה להודיע על קווי היסוד של מדיניותה ביחס לכל תקופת כהונתה, בהתאם לחוק יסוד הממשלה, ולא לדחות את הצגת קווי היסוד לסיום תקופת ממשלת החירום.

כמו כן, בנוגע לחוק הנורבגי המדלג, מתשובת הליכוד וכחול לבן לבית המשפט עולה שלא הוחלט סופית להקפיא את קידום החוק למרות הביקורת של בג"ץ. "שמענו את הערות בית המשפט וכידוע טרם הוגשה הצעת החוק הרלוונטית. בימים אלה אנחנו מגבשים את הצעת החוק", נכתב בהודעת העדכון של הליכוד וכחול לבן.

ראש הממשלה, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך חתימתם על ממשלת אחדות 20 באפריל 2020. -, אתר רשמי
הגישו את התיקונים לבג"ץ. נתניהו וגנץ בעת חתימת ההסכם/אתר רשמי, -

הקפאת החקיקה והמינויים הבכירים הם הנושאים המרכזיים שבג"ץ ביקש מהצדדים להבהיר, זאת בנוסף להכרח להעביר את החוקים להקמת הממשלה בחוקי יסוד קבועים ולא בהוראת שעה. הדיון התקיים אתמול בהרכב מורחב של 11 שופטים, שצפוי למסור את תשובתו לעתירות עד יום חמישי.

בין השאר, שופטי העליון מתחו ביקורת על המנגנון שנקבע בהסכם להקפאת מינויים בכירים וחקיקה לחצי שנה הקרובה ותהו מה הקשר בין הקורונה לאי מינוי בכירים, והעירו על הצורך בהגדרת "תקופת החירום" שבמהלכה תוחל ההקפאה. נושאים נוספים שעלו בדיון היו העובדה שלאופוזיציה הוקצתה רק ראשות ועדה אחת בכנסת בניגוד לנוהג בשנים האחרונות, הרוב הדרוש לשריון והשינוי בחוקי היסוד במקום בהוראת שעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully