וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מודה: רק 40% מהכלואים מקבלים את שטח המחייה שקבע בג"ץ

5.5.2020 / 12:41

ביהמ"ש קבע לפני שלוש שנים כי הצפיפות בבתי הכלא בישראל בלתי נסבלת, אך המדינה ביקשה לדחות פעם נוספת את יישום פסק הדין המחייב שטח של 4.5 מ"ר לאסיר. השופטים הודיעו שיסכימו לדחייה, אך ביקשו נתונים נוספים. האגודה לזכויות האזרח: "ניצול הקיפאון השלטוני והקורונה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: שאול אדם

המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות פעם נוספת את יישום פסק הדין של בג"ץ שקבע כי עליה לדאוג שלכל אסיר ועציר בישראל יהיה שטח מחייה של 4.5 מ"ר. המדינה כבר קיבלה דחייה של שנה וחצי, והייתה אמורה לעמוד ביעד בתחילת החודש - אך בשבוע שעבר הודיעה לבג"ץ שהיא עדיין רחוקה מכך. השופטים הודיעו כי יסכימו לדחייה, אך ביקשו נתונים נוספים כדי לקבוע את משכה.

ביוני 2017 קבע בג"ץ כי תנאי המחייה והצפיפות בבתי הכלא בישראל בלתי נסבלים, והורה למדינה לדאוג לכך שעד סוף 2018 יעמוד שטח המחייה של כל אסיר על לא פחות מ-4.5 מ"ר בתאים שכוללים שירותים ומקלחת, ו-4 מ"ר בתאים "יבשים" שאין בהם שירותים ומקלחת. פסק הדין ניתן בעקבות עתירות שהגישו האגודה לזכויות האזרח, המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן וארגון רופאים לזכויות אדם.

חלוקת שתייה לאסירים ביטחוניים בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
המדינה עדיין רחוקה מיישום פסק הדין. חלוקת שתייה לאסירים בכלא נפחא/ראובן קסטרו

במרץ 2018 הודיעה המדינה לבג"ץ שלא תצליח לעמוד ביעד שנקבע וביקשה לדחות אותו עד 2027. השופטים מתחו ביקורת חריפה על התנהלות המדינה, והאריכו את המועד רק בשנה וחצי, עד 1 במאי השנה.

באפריל 2019 הודיעה המדינה כי הצליחה לעמוד ב"פעימה הראשונה" שקבע פסק הדין, שלפיה לכל הכלואים בישראל יהיה שטח מחייה של לפחות 3 מ"ר. בשבוע שעבר עדכנה את השופטים חנן מלצר, ניל הנדל ומני מזוז כי היעד הסופי, 4.5 מ"ר לכל כלוא, עדיין רחוק. בפועל, לפי המדינה, רק 40% מהכלואים בישראל מקבלים כיום את שטח המחייה הזה.

ואז הגיעה הקורונה

אף שפסק הדין המקורי ניתן לפני כשלוש שנים, תגובת המדינה מהשבוע שעבר מפרטת באריכות את התמודדות שב"ס (שירות בתי הסוהר) עם משבר הקורונה, שפרץ בחודשיים האחרונים. לטענת המדינה, התפרצות הנגיף משפיעה "על יכולות המדינה ושירות בתי הסוהר בכלל זה להיערך לעת הזו לקידום מימוש הפעימה השנייה".

התפרצות הקורונה אכן חייבה את שב"ס לצעדים שונים, כמו הקצאת תאים שבהם ניתן יהיה לשכן אסיר אחד בלבד הזקוק לבידוד, אך מנגד הביאה את הממשלה לאשר "שחרורים מנהליים" של אסירים תקופת מאסרם כמעט הסתיימה. על פי נתוני המדינה, שוחררו תוך שימוש באפשרות הזו 462 כלואים, מתוך כ-14 אלף שהוחזקו בתחילת מרץ בבתי הסוהר בישראל. בנוסף לכך, בתי המשפט והמשטרה מונחים לבדוק עד כמה נחוץ המעצר, ולכן דיווחו בשב"ס כי בחודש מרץ נקלטו 45% פחות עצורים מהתקופה המקבילה אשתקד.

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
אסירים שתקופת מאסרם כמעט הסתיימה שוחררו. פינוי אסירים בצל הקורונה, במרץ/אתר רשמי, דוברות שב"ס

למעשה, לפי נתונים שמציגה המדינה בתגובתה, השפעת הקורונה על הצפיפות בבתי הסוהר היא מזערית: לפני 1 במרץ זכו כ-40% מהכלואים לשטח המחייה שקבע בג"ץ, והמדינה מעריכה כי לולא המגיפה היה שיעורם מגיע ל-45% לכל היותר. כך או אחרת, השופטים דחו בינתיים את תאריך היעד, מבלי שקבעו לו תאריך חלופי, והודיעו כי יחליטו על המשך הטיפול בסוגיה לאחר שיקבלו נתונים נוספים מנציגי המדינה.

רק אתמול פורסם דוח מבקר המדינה השנתי, שעסק בין היתר בתנאי המעצר במתקני הכליאה בישראל. המבקר ציין לשלילה כי עד תחילת החודש הנוכחי תעמוד המדינה רק ב-50% מהיעד שקבע בג"ץ, אך כעת מתברר כי בפועל הנתונים גרועים אך יותר. עוד ציין המבקר מתניהו אנגלמן "ביקור במתקני הכליאה העלה ממצאים המצביעים על תנאי מחיה ירודים". הוא הוסיף כי "על הממשלה לראות ביישום החלטת בג"ץ פרויקט לאומי שנועד להבטיח את כבודם הבסיסי של הכלואים".

עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח אמרה כי "במקום לנקוט בכל האמצעים האפשריים כדי להבטיח לאסירים שטח מחיה מינימאלי, כפי שקבע בג"ץ לפני שלוש שנים, ממשיכה המדינה לגרור רגליים ולנצל את הקיפאון השלטוני והקורונה כדי לבקש שוב דחיה של פסק הדין. ההתנהלות הזאת משקפת זלזול בזכויות היסוד של אלפי אסירים ועצורים לקיום מינימאלי בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully