וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בדרום קוריאה על העריקים מהצפון שהעריכו שקים מת

5.5.2020 / 20:20

שני בכירים שערקו לסיאול אמרו כי הרודן חולה במחלה קשה או שכבר אינו בין החיים, אך נאלצו להתנצל לאחר שהוא הופיע שוב. "אני מתנצל בפני כולם", אמר סגן השגריר לשעבר בלונדון, שערק ב-2016. במפלגת השלטון אומרים שהנזק שעשו משמעותי, והוגשה נגדם תלונה

צילום: רויטרס

שני עריקים צפון קוריאנים שהעריכו כי המנהיג קים ג'ונג און חולה במחלה קשה או אפילו מת התנצלו אתמול (שני) אחרי שהרודן הופיע מחדש בתום היעלמות מסתורית שנמשכה כ-20 יום.

ת'אה יונג-הו, שהיה סגן השגריר הצפון קוריאני בבריטניה, העריך כי קים כל כך חולה, עד שהוא לא יכול לעמוד, אך בתמונות שפורסמו ביום שבת על ידי התקשורת הרשמית במדינה הקומוניסטית נראה קים בעודו הולך ומעשן בשרשרת בעת חניכת מפעל דשנים. זאת אחרי שלא נראה קרוב לשלושה שבועות, מה שעורר גל שמועות וחששות לגבי חוסר יציבות במדינה הגרעינית במקרה של חילופי שלטון.

הופעתו המחודשת של קים הנחיתה מכה קשה לאמינותם של כמה עריקים בכירים מהצפון. "אני מודע לעבודה שאחת מהסיבות שבגללן הצביעו עבורי כחבר פרלמנט הייתה הציפייה לניתוח ולתחזיות מדויקות בנוגע לקוריאה הצפונית", אמר ת'אה, שנמלט מלונדון ב-2016. "אני חש באשמה ובאחריות כבדה. לא משנה מה הסיבות, אני מתנצל בפני כולם".

עריק בכיר נוסף אחר שנבחר לאחרונה לפרלמנט בסיאול, ג'י סונג-הו, אמר בשבוע שעבר בריאיון לתקשורת כי הוא משוכנע ב-99% שקים מת אחרי ניתוח שעבר וכי צפויה לצאת הכרזה רשמית על כך עד יום שבת. זאת בהמשך לדיווח של האתר Daily NK, שבסיסו בסיאול עם מקורות בתוך הצפון, שלפיו קים מחלים מניתוח שעבר בכלי דם ובלבו.

ת'אה יונג-הו, עריק צפון קוריאני שנבחר לפרלמנט של קוריאה הדרומית, 16 באפריל 2020. רויטרס
פגעו באמינותם של העריקים. ת'אה יונג-הו/רויטרס

ג'י, שהוזמן על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לכבוד נאום מצב האומה שלו ב-2018, לא הגיב לפניות אליו בנושא, אך מסר הודעת התנצלות. "בימים האחרונים עשיתי חשבון נפש והרגשתי את המשקל של המעמד שלי", אמר. "כדמות ציבורית, אתנהג בזהירות רבה יותר בעתיד". ביום שישי האחרון הוא אמר לרויטרס כי יש לו מידע ממקור שהוא אינו יכול לחשוף שלפיו קים אינו בין החיים.

המפלגה הדמוקרטית השלטת מתחה ביקורת על שני העריקים, ולדבריה "חוסר הזהירות" שבדבריהם יכולים לגרום לנזק משמעותי. אחד מחברי המפלגה אמר שיש לסלקם מוועדות המודיעין וההגנה בפרלמנט, ואחר אמר שהעריקים תורמים מעט מאוד לחברה הדרום קוריאנית.

בנוסף לכך, קבוצה של פעילים הגישה תלונה נגד שני העריקים ויו"ר מפלגת האופוזיציה העיקרית באשמת הפצת חדשות כוזבות. מפלגתו של ג'י הכירה בכך שהוא היה "פזיז וחסר אחריות" בדבריו, אך תקפה את מפלגת השלטון ואמרה שהיא "מסיתה לשנאה" נגד שני העריקים.

הפארסה מוכיחה עד כמה קשה להשיג מידע מהימן מקוריאה הצפונית, אחת המדינות המסוגרות והחשאיות ביותר בעולם. ת'אה כתב בספר זיכרונותיו שכשהמנהיג הקודם קים ג'ונג איל מת ב-2011, אפילו שר החוץ לא ידע על כך עד שצוות המשרד נקרא לצפות בהכרזה רשמית של כלי התקשורת.

אנשים צופים במנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און במהלך ביקורו במפעל דשנים, בתחנת הרכבת בסיאול. קוריאה הדרומית. 2 במאי, 2020. AP
"אין דבר כזה ודאות של 99%". תושבים בסיאול צופים בביקור של קים במפעל, שבת/AP

"זה נושא שאפילו סוכנויות הממשלה הבכירות ביותר לא יכולות לדעת עד שיש להן סוג של מקור 'גרון עמוק' בקרב אותם בכירים", אמר צ'ו טאה-יונג, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של קוריאה הדרומית, שלדבריו, מצבו הבריאותי ומקום הימצאותו של מנהיג קוריאה הצפונית הוא סוד כמוס הידוע למעטים.

קים הונג-קיון, שליח לשעבר של קוריאה הדרומית לענייני גרעין, אמר כי הממשלה בסיאול אוספת מידע מכמה מקורות, כולל משירותי הביון האמריקניים ומתמונות לוויין. "למעשה זה בלתי-אפשרי שעריקים יוכלו לדעת את האמת, אך הם עשויים להיות מועילים כשרוצים לוודא כיצד הארגון שבעבר הם השתייכו אליו יפעלו בתרחיש כזה", אמר. "בכל מקרה, אין סבירות של 99%, ואתה אף לא יכול לתת מספרים, לא משנה כמה אתה חושב שהמידע שלך מהימן".

(עדכון ראשון: 11:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully