וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מניע כלכלי": גם לאחר הקלות הקורונה, המדינה מונעת טיפולי פוריות מנשים

5.5.2020 / 18:02

משרד הבריאות הודיע כי בעקבות ההתייצבות בהתפשטות הנגיף, טיפולי הפריה חוץ-גופית יחודשו חלקית, אך נשים רבות עדיין נותרו מחוץ לתהליך. "הפורום הנשי לקידום הפוריות בישראל" עתר לבג"ץ נגד המגבלות: "שוביניזם רפואי". משרד הבריאות: "הטיפולים יוחזרו בהדרגה"

צילום: רוני נכפו, עריכה: אביחי ברוך

נשים שמבקשות להיכנס להריון באמצעות הפריה חוץ-גופית דורשות מהמדינה להסיר את המגבלות על הטיפולים. זאת, ברקע ההתייצבות בהתפשטות נגיף הקורונה, הסרת מגבלות וחזרה חלקית לשגרה.

לפני שבוע עתר "הפורום הנשי לקידום הפוריות בישראל" לבג"ץ נגד החלטות משרד הבריאות בנושא טיפולי פוריות תחת מגבלות הקורונה. המדינה ביקשה לדחות את העתירה ובית המשפט ביקש מנציגת העותרים, עו"ד רוני אלוני-סדובניק, להגיב לבקשת משרד הבריאות. להערכתה, יש כ-15 אלף נשים שנמצאות ברצף של טיפולי הפריה חוץ-גופית.

בשבוע שעבר, הודיע משרד הבריאות כי בעקבות מגמת ההתייצבות, טיפולי ההפריה שהופסקו לפני חמישה שבועות, יתחדשו חלקית. בשלב זה יינתנו טיפולים רק לנשים בנות 39 ומעלה, למעט שימור פוריות לחולות וחולי סרטן לנשים צעירות יותר. בנוסף לכך, נמסר כי נשים עם מחלות רקע כגון יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת ריאות כרונית או עודף משקל, לא יטופלו.

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
נשים עם מחלות לא יטופלו. הפריה חוץ-גופית/ShutterStock

עם זאת, בהנחיות נכתב כי הטיפולים יכללו רק שאיבת ביציות והקפאת עוברים ללא החזרת עוברים טריים. רק במקרים יוצאי דופן ניתן יהיה לשקול להחזיר עוברים טריים, לבקשת בני הזוג ולאחר שחתמו על הסכמה מדעת נפרדת.

בנוסף לכך, עדויות שהגיעו ל"פורום הנשי לקידום פוריות" העלו כי בכמה מקרים, המוסדות הרפואיים טענו כי לא הונחו לשוב ולבצע את טיפולי ההפריה. במקרים אלו חלף המועד שבו הנשים היו צריכות להתחיל את הטיפולים. כעת, הן יצטרכו להמתין חודש נוסף.

עוד טוענות הפעילות בפורום, כי היו מקרים שבהם לא הונפקו טפסי התחייבות כספית (טופס 17) מטעם קופות החולים. עו"ד אלוני-סדובניק הגדירה את מדיניות משרד הבריאות, שלא לשוב באופן מלא למתן טיפולי הפריה חוץ-גופית לנשים שמבקשות להיכנס להריון, ואינן יכולות להרות בדרך טבעית, כ"שוביניזם רפואי".

ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין (הרשימה המשותפת) הביעה את מורת רוחה נוכח הדברים וצייצה בטוויטר:‏ "ישראל 2020. פתיחת מספרות כן, מכוני קוסמטיקה והסרת שיער כן, אבל טיפולי פוריות יחודשו (אולי) בשבוע הבא, ועם הגבלת גיל".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה גוזל מאלפים את החלום להקים למשפחה: "זמננו אוזל"

לכתבה המלאה
מעבדת הפריה חוץ גופית בבית החולים פוריה. דוברות בית חולים פוריה, אתר רשמי
מעבדות הפריה חוץ-גופית בבית החולים פוריה/אתר רשמי, דוברות בית חולים פוריה

הציוץ של ח"כ ח'טיב-יאסין

בסוף חודש מרץ, הוציא משרד הבריאות הנחיה להפסקת טיפולי הפריה חוץ-גופית. ההחלטה התקבלה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה והחשש כי הנשים והעוברים שייקלטו בגופן, עלולים להיפגע בעיקר בתחילת ההריון.

פרופ' משה בן עמי, מנהל מערך הגניקולוגיה והמיילדות בבית החולים פורייה ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, אמר אז כי לא היה מנוס מקבלת ההחלטה. הוא הסביר כי "כרגע אנחנו לא יודעים מספיק על הקורונה והשלכותיה אבל בהריון, ובעיקר בתחילת הריון, קיימים יותר סיכונים. אנחנו יודעים משתי המגיפות הקודמות של הקורונה - סארס ומרס - שהייתה עליה בשכיחות של מומים אצל נשים שהיה להן חום גבוה בשליש ראשון של ההריון, והייתה שכיחות גבוהה יותר של הפלות מוקדמות ומות עובר ברחם. לא הגיוני לעשות טיפולים לאשה כשאנחנו אפילו לא בשיא המגיפה עדיין, ונגרום לנשים להרות באופן יזום ובסוף לגרום להן לנזק".

ההחלטה עוררה כעס ותסכול בקרב נשים וזוגות רבים שנמצאו באותה עת בשלבים שונים של טיפולי הפריה. דגנית יפתח, יו"ר הפורום, אמרה כי "מדיניות משרד הבריאות פוגעת בזכויות בסיסיות. מי שמם להחליט עבורנו? אם הריון בתקופה זו הוא מסוכן לאשה ולעובר, מדוע לא הנחו את כלל הציבור לא להיכנס להריון?". מיכל, שביקשה לא להיחשף בשמה האמיתי, אמרה כי "המדינה מונעת ממני להגשים את החלום להיות אמא. אני עוד מעט אהיה בת 44 והתקופה הזאת היא תקופה קריטית, אני עלולה לאבד את ההזדמנות האחרונה שלי להרות. אני לא מבינה למה בטיפולים רפואיים אחרים לא הוטלו מגבלות קשות כל כך".

פרופ משה בן עמי, מנהל האגף לאם וליילוד , מרכז רפואי פדה-פוריה. דוברות בית חולים פוריה, אתר רשמי
"בהריון, בעיקר בתחילתו, קיימים יותר סיכונים". פרופסור בן עמי/אתר רשמי, דוברות בית חולים פוריה

כעת, כשהטיפולים עדיין לא ניתנים לכלל הנשים שהיו בתוך התהליך הטיפולי, טוענת סדובניק-אלוני כי "אין כל סיבה לנהוג כך. לדוגמה, כל רופאי השיניים שבו לעבודה מלאה. מדוע מונעים גם מטיפולי ההפריה לפעות בצורה מלאה? ההחלטה נובעת ממניעים כלכליים; טיפולי שיניים מכניסים כסף לקופות החולים, טיפולי הפריה עולים כסף לקופות החולים". היא הצביעה גם על עיוות בהרכב הפורום שקיבל את ההחלטה, גוף שבו ישבו רק גברים.

משרד הבריאות: ישראל - מהמדינות הראשונות שיחזרו לטיפולים

ממשרד הבריאות נמסר כי "נשים בהריון שייכות לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון מוגבר בעת מגפה נגיפית, בפרט במגפה של נגיף כמו הקורונה כשהבלתי נודע רב מן מהגלוי. יתר על כן, מהמעט שידוע, הפגיעה מתרחשת במערכות שמלכתחילה הינן פגיעות בהריון כמו מערכת הנשימה מערכת הקרישה מערכת החיסון ועוד. הדבקה בנגיפים בהריון עלולה להיות סיבה לפגיעות במערכות העובר, בעיקר בשליש הראשון, אבל לא רק. ולכן, תקופה של מגפה נגיפית אינה התקופה המומלצת כבחירה לכניסה יזומה להריון".

עם זאת, "לאחר מספר שבועות של חוסר התקדמות של המגיפה, הצטברות מידע רפואי מסוים (אם כי לא מלא), למרות שהמגפה עדיין כאן ולא ברור מתי ניפטר ממנה לחלוטין, ולאחר דיונים משותפים למועצה הלאומית לרפואת נשים, האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה והאגודה הישראלית לפיריון, הוחלט לאשר בהדרגה את החזרה לטיפולי הפיריון". במשרד הוסיפו, כי "יש לציין שרוב הגופים בעולם כולל השניים המובילים באירופה ובארצות הברית עדיין לא חזרו לטיפולי פיריון. ישראל תהיה אחת מהמדינות הראשונות שיחזרו לטיפולים אלו. בעקבות המלצות הועדה, החזרה לטיפולים נעשית בצורה מדודה ובטוחה, בקבוצות שהזמן הוא קריטי עבורן, כאשר המגמה היא להחזיר באופן שקול ומהיר את הפעילות לשגרה תוך מעקב אחר סיבוכים והתפתחויות בנושא בזמן קצר. מטרת המהלך היא שמירה מירבית של בטיחות המטופלים והקטנת הסיכונים לנזק כולל לעוברים שכן המטרה היא יילוד ואם בריאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully