וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעזה עד איראן: צמרת צה"ל מתכנסת לדיון חריג עם השלכות מרחיקות לכת

4.5.2020 / 7:14

פורום מטכ"ל יערוך היום דיון מחודש בתכנית האסטרטגית של הצבא לאחר שנה וחצי בלבד, לאור השינויים האחרונים במזה"ת. על הפרק: השפעות הקורונה, חיסול סולימאני ופרויקט הגרעין, סוריה והדיווחים על עסקת שבויים. המדיניות החדשה תקבע כיצד ייראה צה"ל במלחמה העתידית

צילום: דובר צה"ל, עריכה: אסף דרורי

כשנה וחצי מאז הציב הרמטכ"ל אביב כוכבי את יעדיו לצה"ל, יכנס היום (שני) ראש המטה הכללי את צמרת הצבא לדיון מחודש במסגרת האסטרטגית שהניח עם כניסתו לתפקיד בינואר 2019. הפורום הרחב, שכולל את אלופי צה"ל ואת כלל תתי-האלופים בצבא, יתכנס ליומיים עמוסים שבהם ידונו הקצינים בין היתר בהשפעת משבר הקורונה על מדינות האזור ממגוון זוויות.

הפורום, בהובלתם של ראש אגף מבצעים, האלוף אהרון חליוה, וראש אגף התכנון, האלוף אמיר אבולעפיה, יקבל סקירות מגורמי מודיעין על הנעשה בקרב מדינות סוניות, מדינות אויב, ארגוני טרור ותהליכים שמשפיעים בצורה ישירה ועקיפה על ביטחון ישראל, בהם נוכחות רוסית ואיראנית בסוריה או שינויים פוליטיים ומדיניים סביב ירדן, טורקיה, קפריסין ויוון.

לפי הערכות של גורמי אמ"ן בעניין התפרצות הקורונה, ובדגש על הציר הרדיקלי, למשבר תהיה השפעה ישירה על תהליך מימון והתחמשות של ארגוני טרור באיראן, עיראק, סוריה, לבנון ורצועת עזה. כמו כן, באמ"ן מעריכים כי גבר הרצון של מדינות במערב ומדיניות ערביות לתרום לייצוב האזור באמצעות מימון פרויקטים בעזה, יהודה ושומרון ושיקום סוריה.

טנקים בגבול עזה, 26 במרץ 2019. ראובן קסטרו
כוחות נעריכם בגבול עזה/ראובן קסטרו

"מדינה כמו איראן, ש-70% מהכלכלה שלה מבוססת על נפט וגז, בידיעה שמחיר חבית התרסק לסכום של 18$ - לא יכולה להרשות לעצמה לממן באותו היקף את חיזבאללה, פעילות טרור בסוריה, בעיראק ובמקומות נוספים", הסביר גורם ביטחוני בכיר. לדבריו, הנזק שגרם המשבר השפיע גם על פרויקט הגרעין של איראן.

הגורם אמר כי "גם המצב בלבנון חסר יציבות. לפני הקורונה לבנון היתה חדלת פירעון והמצב כרגע רק מחריף. לא ברור האם ההידרדרות הזו מחזקת את חיזבאללה או מחלישה, מקרבת לעימות או מרחיקה. גם רצועת עזה עוברת שינויים משמעותיים ומתנהלת תחת לחץ גדול מאוד".

עוד בוואלה!

צה"ל עצר חמישה חשודים שניסו לחצות את הגבול מלבנון לשטח ישראל

לכתבה המלאה

ברקע הפגישה עומדים הדיווחים הפלסטיניים בנוגע לעסקות חילופי שבויים בין ישראל לחמאס. בעזה, חמאס מעוניין לנצל את המצב הנוכחי כדי להציג הישגים לרחוב העזתי והפלסטיני. בישראל כינס לפני שבועיים ראש הממשלה בנימין נתניהו את ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים כדי לדון במגעים לעסקה, שתביא לשחרורם של אזרחי ישראל שנמצאים בשבי חמאס, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, ושני חללי צה"ל המוחזקים על ידי הזרוע הצבאית של הארגון ברצועת עזה, הדר גולדין ואורון שאול.

סוריה היא נושא נוסף הנמצא במוקד השיח, ולא ברור מה יחולל העיכוב בתהליך השיקום של המדינה ממלחמת האזרחים העקובה מדם שטרם דעכה. לפחות לפי פרסומים זרים, היקף התקיפות של צה"ל ברחבי סוריה וביעדים נוספים במזרח התיכון במגמת עלייה, על רקע תהליך התבססות האיראנים באזור והרצון של חיזבאללה להתחמש בנשק מדויק. אם אכן מדובר בתקיפות ישראליות, ציר המערכה שבין המלחמות עשוי לשאוב נתח משמעותי מתקציב הביטחון.

לא להשתמש. צילום מסך, צילום מסך
היקף התקיפות במגמת עליה. תקיפת מחסן חיזבאללה בחומס, שבוע שעבר/צילום מסך, צילום מסך

בשלב השני ישתתפו בכנס הבכיר ארבעה מומחים אזרחיים מעולם הכלכלה והבריאות, בעלי גישה מנוגדת, כדי לנתח בפני הפורום את המגמות העולמיות. בין הנושאים שידונו: כיצד האטה בכלכלות מערביות או במזרח התיכון ישפיעו על קצב הצמיחה וההשקעה בביטחון, האם יהיה גל התפרצות קורונה נוסף, מתי הוא יתרחש ובאיזה היקף, והאם תהיה לו השפעה כלכלית קשה יותר מהגל הראשון. כבר בשלב הזה מעריכים גורמים במשרד הביטחון כי הממשלה הבאה עשויה לקצץ בתקציב הביטחון או לפחות לשנות סדרי עדיפויות ולהשקיע בתחומים אזרחיים על רקע התפרצות הקורונה.

הרמטכ"ל כוכבי ביקש להתייחס בהרצאות גם למגמות בישראל בתחום הבריאות, הכלכלה, האוצר, והביטחון באופן שיאפשר לצה"ל להיערך טוב יותר לאתגרים בתחומים השונים. זאת, כשברקע העובדה שמראשית השנה אין תקציב מדינה, ולפיכך צה"ל מתנהל על בסיס דומה לשנת 2019 והתשלום ניתן כל חודש בנפרד באופן שמקשה להתחייב לעסקאות ארוכות טווח. כבר בשלב הזה מלינים ראשי התעשיות הביטחוניות כי הם ממתינים לתשלומים ממשרד הביטחון עבור פרויקטים גדולים ואין להם בהכרח תשובות בנושא.

בתום היום הראשון של הכנס יתחלקו הקצינים הבכירים לקבוצות, לפי אזור גיאוגרפי, ויעבירו לרמטכ"ל המלצות על דרכי פעולה וכיצד נכון להיערך ולהתכונן בעתיד הנראה לעין בתחומים שונים. הרמטכ"ל אמור לסכם כבר בשבוע הבא מסגרת אסטרטגית חדשה לצה"ל על רקע השינויים בעולם, במזרח התיכון ובישראל ומיד לאחר מכן יתחילו בצה"ל לשנות נהלי הקרב בזירות השונות ולבצע התאמות בדרכי הפעולה, כמו גם סדר עדיפויות חדש ליוזמות בתחום הדיגיטל, אימונים ותשתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully