וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סקייפ צבאי" וחמ"ל רפואי ברשת: כך האיצה הקורונה את המהפכה הדיגיטלית בצה"ל

2.5.2020 / 12:00

מאמצי הרמטכ"ל ואגף התקשוב להטמיע תהליכים דיגיטליים נתקלו תחילה בגרירת רגליים ובחשש, אך בחודשיים האחרונים קיבלו דחיפה משמעותית בחסות הריחוק החברתי. המהלך מהווה שינוי תרבותי משמעותי בצה"ל שמפקדיו התנגדו למעבר המהיר מהנייר למסך. "התקופה מייצרת לנו הזדמנויות"

אתר רשמי

(בווידאו: חיילים מסייעים באכיפת ההגבלות)

כבר עם כניסתו לתפקיד, הרמטכ"ל אביב כוכבי החל במאמצים להטמיע בצה"ל מושגים גבוהים על מהפכה דיגיטלית, ותוך זמן קצר פעל לשלבם בתכנית הרב-שנתית של צה"ל. למרות זאת, בצבא נרתעו משינויים ביסודות העבודה ובלמו חלק מהתהליכים או לפחות עיכבו אותם. דמותו הנוחה מאוד ומסבירת הפנים של ראש אגף התקשוב, אלוף ליאור כרמלי, פירקה הרבה חסמי ביורוקרטיה שנבעו בעיקר מחששות של הזרועות, האגפים והפיקודים. נגיף הקורונה שבא לאחר מכן, האיץ עוד יותר את התהליכים.

החששות שבהם נתקל אלוף כרמלי, באו גם מדרגי השטח: מפקדי החטיבות והגדודים שהעדיפו את המפה ביד והשיחות פנים-אל-פנים על פני פעילות ברשת. לכן כדי לתמוך את המעבר של צה"ל לעולם הדיגיטל ולאפשר שינוי מהיר יותר הוחלט להקים באגף התקשוב מנהלת שתעסוק בהטמעה, דיוק תהליכי עבודה, כתיבת השיטה והפקת לקחים.

כתבת מגזין על אגף התקשוב בעידן הקורונה, 1 במאי 2020. דובר צה"ל
עליה בפעילות בכלים לעבודה מרחוק/דובר צה"ל

בשנה האחרונה ניתן היה לראות עליה בפעילות בכלים לעבודה מרחוק, בפיתוחן של יחידות אגף התקשוב. כך למשל, הוטמעו דיונים ושיחות מאובטחות בווידאו ב'שיחות סקייפ צבאי', דיווחים למערכות תקשוב וניתוח נתונים, ואפילו מילוי והעברת טפסים בתחום תנאי השירות ובלוגיסטיקה. מש"קית תנאי שירות (ת"ש) כבר לא צריכה לנוע ברחבי ישראל מקצה לקצה כדי לאסוף טופס או להחתים חייל על מסמך, ובחיל הלוגיסטיקה יודעים לזכות חייל בחתימה מרחוק. ראש אגף התקשוב הסביר בפורומים סגורים כי מדובר במהפכה של ממש שתייעל את פעילות צה"ל בשגרה ובמלחמה במיוחד, כשהמשאב היקר ביותר שלו הוא הזמן.

למרות הרחבת השימוש בכלים הדיגיטליים, בצמרת אגף התקשוב לא היו שבעי רצון מקצב ההטמעה עד להגעת משבר. "עוד הרבה לפני הקורונה ראינו בכלים הללו מכפילי כוח", הסביר קצין בכיר באגף התקשוב. "במיוחד בתחום המבצעי: ה'אינטרנט המבצעי' ו'מעגל האש' (העברת מידע מודיעיני ופקודות, וסגירת מעגלים לתקיפת מטרות אויב בזמן אמת - א"ב). מהר מאוד הבנו שהתקופה הזו מייצרת לנו הזדמנויות גדולות בעיקר בהיבט של התרבות הדיגיטלית בצה"ל".

עוד בוואלה!

ירידה בעבירות מין, זינוק באלימות בין בני זוג: הקורונה משנה גם את הפשיעה

לכתבה המלאה
ראש אגף התקשוב, אלוף ליאור כרמלי. 2 במאי 2020. דובר צה"ל
פירק הרבה חסמי ביורוקרטיה. אלוף כרמלי/דובר צה"ל

כך, הריחוק החברתי שכפתה מגיפת הקורונה חייבה את הצבא לעבוד מרחוק. הפעם, גם דרגי השטח והפיקוד הבכיר דרשו לשלב במערכות יותר אפשרויות לשיחות וידאו, מערכות מידע ושימוש באפליקציות קיימות. "יש דברים שהדיגיטל לא פותר כמו הצורך של מג"דים להביט לקצינים וללוחמים בעיניים", הסביר הבכיר באגף התקשוב. "אבל יש המון דיונים רבים בצבא שהיינו מביאים אליהם גורמים מכל רחבי הארץ והיום אתה עושה אותם בשיחת וידאו. באופן הזה אתה חוסך את הנסיעה בפקקים של המשתתפים, החיפוש אחר החניה וזמן ההמתנה לפני הדיון כי אף אחד לא רוצה לאחר לאלוף". גם הרמטכ"ל החליט בשל תנאי הבידוד ושמירה על ריחוק לקיים דיונים עם כלל אלופי המטה הכללי באמצעות שיחות וידאו ברמת סיווג 'סודי ביותר'.

כרמלי מצדו, הנחה להרחיב את מעגלי התמיכה הטכניים במאה חיילים על רקע הדרישה לפעילות העבודה מרחוק. תוך כמה שבועות קפצה הפעילות באלפי אחוזים. מ-1,500 שיחות וידאו ב'סקייפ צבאי' ביממה לפני התפשטות הקורונה, עבר צה"ל לממוצע של 7,000 שיחות וידאו ביום.

"בהתחלה הסתכלו על זה כאילוץ", הסביר הקצין הבכיר. "אבל ככל שעובר הזמן גילו שהשיחה בווידאו היא פתרון מצוין. השיחה אפקטיבית, לא מתנתקת, אפשר לבטא את עצמך ואפילו להעלות מצגות". קצינים בכירים בצה"ל מהללים את היעילות ומיצוי משאב הזמן היקר, ואפילו מדברים על החיסכון בכיבוד בעקבות העברת הדיונים למרחב הווירטואלי.

כתבת מגזין על אגף התקשוב בעידן הקורונה, 1 במאי 2020. דובר צה"ל
"בהתחלה הסתכלו על זה בצבא כאילוץ", קצין תקשוב לצד איש רפואה במהלך הטיפול במשבר/דובר צה"ל

גם באגף כוח האדם ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה נרשמה קפיצה של אלפי אחוזים במספר המשתמשים. תהליכים של משאבי אנוש, תנאי שירות, לוגיסטיקה מרחוק הפכו לאטרקטיביות עבור המשרתים בזכות האפליקציות המשמשות למילוי דוחות, העברת חתימות על ציוד מרחוק וניהולו. אפילו פיתוח אפליקציות לנסיעות משותפות, וחלוקת מזון.

במסגרת אחרת תמך אגף התקשוב בחיל הרפואה באמצעות הקמת מרכז המידע והידע הצה"לי בבית החולים שיבא, ניהול תהליכי קבלת החלטות מהירים בענייני הקורונה, טבילת אש ראשונה למערכת 'תנופה' שמאפשרת בניית תמונת מצב על כוח אדם ואמצעים רפואיים בתקופת הקורונה כדי לזהות מחסור ועמידה בתקנים, אפליקציית מידע בזמן אמת על הקורונה למשרתי הקבע, הקמת חמ"לים ייעודיים, וסיוע לבתי החולים וקופות החולים.

זהו שינוי תרבותי משמעותי עבור צה"ל שמפקדיו התנגדו למעבר המהיר מהנייר למסך. פתאום הם רואים בו תשתית טבעית לעבודה רציפה. אתגרי אגף התקשוב לא הסתיימו מאחר שצה"ל נדרש עדיין לחבר באופן סופי את כלל מערכות האגפים, הזרועות והחילות ביניהם, לאפשר עבודה מרחוק גם לבעלי דרגת סרן בצבא כמו מפקדי הפלוגות. אגף התקשוב סיפק מענה מהיר לגידול בדרישה שהביאה עמה הקורונה. רק הזמן יעיד אם ביום שאחרי הצבא יחזור לאחור והמפכה תתפוגג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully