וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקעקעים מתאגדים ודורשים את חזרתם לעבודה: "זו שערוריה ואפליה"

3.5.2020 / 21:36

בעלי המכונים לקעקועים ולפירסינג שנסגרו בשל משבר הקורונה לא קיבלו אישור לחזור לעבודה, לעומת מכוני הקוסמטיקה והמספרות שפועלים תחת אותו התחום. משרד הבריאות: "זו ההחלטה של הממשלה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: הפגנת העצמאים ברחבי הארץ: "זקוקים למכונות הנשמה")

בעלי המכונים לקעקועים ולפירסינג טרם קיבלו אישור לחזור לעבודה, וכעת הם מתאגדים תחת עמותה שתפעל מול משרד הבריאות והממשלה. לטענת אנשי המקצוע ששוחחו היום (ראשון) עם וואלה! NEWS, המדינה פועלת באופן מפלה בכך שהתירה למכוני קוסמטיקה ומספרות לחזור לפעול - חרף העובדה שגם הם פועלים תחת אותה הגדרת תחום - טיפול שאינו רפואי בגוף האדם.

לטענתם, דרישות המשרד לניקיון וסטריליות במכונים מיושמות בין כה, גם לא בתקופת הקורונה, באופן מחמיר. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS כי "משרד הבריאות לא קבע זאת, אלא הממשלה".

לדברי רון מליכסון, בעלי סטודיו "דובדבן קעקועים" בחיפה, הקושי בעסקים החל עוד לפני דרישת משרד הבריאות לסגור את המכונים - אלא עם פרוץ הקורונה בעולם. "אני, כמו רבים מהמקעקעים בארץ - עצמאי. אנחנו לא יכולים לעבוד. זה מצב לא נעים. אנחנו כמעט חודשיים וחצי בלי עבודה, ובזמן שכל מיני עסקים כאלה ואחרים חוזרים לפעילות, אותנו משאירים באוויר - בלי תשובות", הסביר.

רון מליכסון, סטודיו דובדבן בחיפה. רון מליכסון, סטודיו דובדבן בחיפה, אתר רשמי
"זו לא צרות עין או קנאה". רון מליכסון בסטודיו שלו בחיפה/אתר רשמי, רון מליכסון, סטודיו דובדבן בחיפה

"זו לא צרות עין או קנאה, אנחנו רק רוצים לדעת למה. יש תחומים קרובים לתחום שלנו, כמו הסרת שיער בלייזר, איפור קבוע, שהם מתבצעים עם מחטים וקרוב לפנים. אותם החזירו לעבודה ואותנו לא", פירט מליכסון. "כשאנחנו מתקשרים למשרד הבריאות אין להם תשובות והסברים לתת. הם אומרים לפנות לפיקוד העורף, ואלה אומרים לנו לחזור למשרד הבריאות. נוצר מעגל כזה ולנו בינתיים אין תשובות".

לדבריו, בעוד הם מוגדרים ברשות המסים כחלק מהתחום הקוסמטי, כעת הם מקבלים יחס שונה. "מצד אחד מחריגים אותנו, אבל כדי שנוכל לשלם מיסים מגדירים אותנו תחום קוסמטי. זה מצב לא נעים", תיאר מליכסון את המצב. "אתה לא מבין למה אתה לא עובד, למה לא מתייחסים אליך, למה אין תשובות. אני מניח שכמו בכל תחום יש כאלה שעובדים בבית, אני לא יודע מי ומאוד מקווה שאני טועה", סיפר. "אבל אני לא יכול להאשים אותם, הם רוצים להתפרנס. אי אפשר לא להביא כסף הביתה. אני רווק, אבל יש אנשים שצריכים לפרנס את המשפחות שלהם", הוסיף.

עוד בוואלה!

הרשויות הביעו אי אמון בממשלה: 75% מהתלמידים לא חזרו ללימודים

לכתבה המלאה

במקביל למלחמה הנוכחית מול המדינה, פועלים בעלי העסקים להקמת ארגון רשמי, שיטפל בבעיות דומות אם וכאשר יהיו בעתיד. "נחזור לעבוד מתישהו, אבל השאלה היא מה יהיה במשבר הבא. אנחנו רוצים להקים גוף שיאגד את כל המקעקעים ויבוא לקראתם ולזכותם", הסביר מליכסון. "אני מניח שבגלל שאין לנו ארגון רשמי קל יותר להתעלם מאתנו, אבל זה עדיין לא מסביר את התשובות המזלזלות והתמוהות שקיבלנו. אנחנו לא אומרים אכלו לי שתו לי, אבל אם החזירו את תחום האיפור הקבוע - שצמח מהקעקועים, זה פשוט לא ברור למה אותנו לא".

הילה חן, יו"ר עמותת "בודי מוד" המאגדת כ-250 מקעקעים, פירסרים ואמני תחום הבודי מודיפיקיישן, אמרה כי היא הקימה את הגוף כבר לפני שנה, אך בעקבות משבר הקורונה ואובדן התעסוקה - מצאה זמן להמשיך לבנות אותו. "אנחנו בין המקצועות המעטים שטרם הוגדרו", אמרה. "אנחנו כבר הרבה זמן מרגישים את הצורך הזה. נכון לעכשיו אף אחד לא הרים את הכפפה של המקעקעים והפירסינג, ובאמת הגיע הזמן שנתאחד כולנו לאיגוד חזק שיעמוד מאחורי האמנים אל מול משרדי הממשלה".

העמותה שלחה ביום חמישי האחרון מכתב למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ולכל משרדי הממשלה הרלוונטיים - אך טרם קיבלו התייחסות. "האג'נדה העיקרית שלנו היא שהכניסו אותנו תחת הגדרה של קוסמטיקה, אבל מצד שני החזירו את הקוסמטיקאיות לעבודה, ואותנו לא - באופן ספציפי", הסבירה הילה חן. "אנחנו עובדים נקי וממוגן, ככה תמיד עשינו. אנחנו עובדים תחת תנאים די מחמירים של משרד הבריאות, ככה שזו שערורייה שמקצועות שדומים לנו החזירו לעבוד ואותנו לא. אנחנו הרבה עצמאיים, הרבה משפחות שרוצות לאכול ולחיות".

לירון מור, הבעלים של סטודיו "קלין קאט" לפירסינג ותכשיטים בתל אביב. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"רופאים לא יכולים לעזור כמו שאנחנו יכולים". לירון מור בסטודיו שלו בתל אביב/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

לירון מור, הבעלים של סטודיו "קלין קאט" לפירסינג ותכשיטים בתל אביב, הצטרף גם הוא לעמותה. "אני מאמין שהיא יכולה להועיל", הסביר. "אחד הדברים שבולטים בחזרה לעבודה זה האיגודים של הספרים והקוסמטיקאיות. זה הוביל ליציאה שלהם לעבוד. כשפותחים את כל העסקים ואותנו לא - זו אפליה", טען מור. "הסטודיו שלי הוא נטו עבור פירסינג. יש אנשים שיש להם בעיות בפירסינג ואני לא יכול לעזור להם, רופאים לא יכולים לעזור כמו שאנחנו יכולים. יש אנשים שתקועים ואין להם מה לעשות".

בשלב הראשון, כשפתחו מעט עסקים, מור קיבל בהבנה את העובדה שבחרו לא לפתוח את המכונים. "אבל עכשיו, כשרואים מי פתח, נשאלת השאלה למה לא פתחו אותנו למרות שאצלנו רמת הניקיון והסטריליות הרבה יותר גבוהה", אמר.

"כשפותחים את כל העסקים ואותנו לא - זו אפליה"

הוא הסביר כי עדיין לא החליט מה לעשות. "אני מקבל עזרה כמה שאני יכול מהמשפחה, אבל אין לי כסף לשלם. הסיטואציה היא כזו שאם לא נפתח בקרוב המצב שלנו יהיה ממש גרוע", טען. "יש לי שכירות על החנות ושכירות על דירה, דברים שירדו מהאשראי עוד לפני הקורונה. לא קיבלתי משכורת כבר חודשיים. החיים שלי כמו העסק נפגעים בדיוק אותו דבר", הוסיף מור.

גם הוא מספר כי התשובות ממשרד הבריאות בנושא לא הגיעו. "המהות של פציעה בגוף, שזה מה שעושים גם במכוני קוסמטיקה וגם במכונים להסרת שיער, זה נמצא אצלנו באותה מידה. משך הזמן שבן אדם נמצא במכון הוא באותו אורך בכל המקומות", הסביר. "מכונים של קעקועים ושל פירסינג גם ככה עומדים בתקנים של משרד הבריאות, ועושים להם ביקורת קבועה על מנת לבדוק שהם משתמשים במסכות ובכלים חד פעמיים, ובכל זאת לנו אסור לפתוח עכשיו".

בהכנת הידיעה השתתפה חגית ברק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully