וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות הביעו אי אמון בממשלה: 75% מהתלמידים לא חזרו ללימודים

800 אלף תלמידי כיתות א'-ג' וי"א-י"ב היו צריכים לשוב היום למוסדות החינוך, אך התערבות הרשויות המקומיות הובילה להגעת 180 אלף בלבד. באוצר לא הופתעו מהמספרים והאשימו את משרד הבריאות בהתנהלות רשלנית ללא מתווה סדור. ממחר - 35 יישובים נוספים חוזרים ללימודים

צילום: רוני כנפו וניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מתוך 300 אלף תלמידי כיתות א'-ג' וי"א-י"ב והמגזר החרדי בישראל, שנכללו במתווה החזרה ללימודים, רק 180 אלף הגיעו היום (ראשון) לבתי הספר. החלטת הממשלה, הייתה צפויה להחזיר לספסל הלימודים כ-800 אלף תלמידים, למעט ישובים בהם נמצא שיעור תחלואה גבוה בקורונה. אלא שאירועי סוף השבוע האחרון טרפו את הקלפים והובילו עשרות רשויות מקומיות להכריז כי לא ייפתחו את בתי הספר בשל חוסר היערכות מספקת לשינויים הפתאומיים שדרש משרד הבריאות.

המספר הנמוך נרשם גם בעקבות חשש ההורים מהשתתפות ב"ניסוי חברתי" של מקבלי ההחלטות על חשבון ילדיהם. בכיתות י"א-י"ב תלמידים מעטים בחרו לשוב הבוקר לבתי הספר. זאת, בין היתר, בשל פרסום המתווה שעתיים אחרי פתיחת הלימודים.

חזרה ללימודים בבית הספר בר לב בפתח תקווה, 3 במאי 2020. ראובן קסטרו
הורים חששו לשלוח את ילדיהם. חזרה ללימודים בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

הורים רבים התלבטו הבוקר עד הרגע האחרון אם לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, החל מהורים שהגיעו עד סף השער או אחרים שנשארו בבית. את חלק מהכיתות פקדו 12 תלמידים ובחלק אחר הגיעו שניים בלבד, כאשר המגבלה המותרת בכל כיתה היא 17 תלמידים.

חני פרנקל, מורה ואם לשלושה ילדים, החליטה שלא לשלוח את ילדיה ללימודים. זאת, בין היתר, מחשש שהצוותים החינוכיים יידבקו בקורונה. "אני מחנכת כיתה ד' ואני צריכה להגיע לבית ספר - זה בלתי מתקבל על הדעת ללמד בקפסולה של תלמידי כיתה ג' ובמקביל אמורה ללמד את התלמידים שלי מרחוק", סיפרה. "זה ידרוש ממני עוד משאבים ושעות. עדיין לא ערוכים והסיכוי שתלמידים ישבו חמש שעות עם מסיכות הוא אפסי. מספיק שילד אחד נשא, הוא יכול להדביק אותנו ולסכן אותנו", הוסיפה פרנקל.

חזרה ללימודים בבתי הספר באשדוד, 3 במאי 2020. ניב אהרונסון
חזרה ללימודים באשדוד, היום/ניב אהרונסון

בין העיריות שפתחו היום את הלימודים היו ירושלים, אשדוד, מודיעין, פתח תקווה וראשון לציון. ברחובות הודיעו גם כן על חזרה לשגרה, אולם רק במוצאי השבת נודע על מחסור בכוח הוראה והלימודים בוטלו. הורים רבים התאכזבו אחרי שהתארגנו לשלוח את ילדיהם בחזרה למוסדות החינוך.

מחר יצטרפו למתווה 35 רשויות מקומיות נוספות, בהן תל אביב-יפו, אשקלון, ראש העין, משגב ועמק חפר. עם זאת, בכרמיאל הודיעו כי לא ייפתחו את בתי הספר מחר. ראש העיר, משה קונינסקי, אמר כי "בפנינו ניצבת אחריות גדולה ומחוייבות לכך שסביבת הלימודים תהייה מוגנת גם לצוותי החינוך וגם לתלמידים. כל עוד לא אדע בוודאות שכך הדבר לא נפתח את מערכת החינוך".

בחיפה ישובו ללימודים ביום שלישי, אך הורי תלמידים בבתי הספר הממלכתיים-ערביים לא מתכוונים לשלוח את ילדיהם ללימודים.

בארגוני ההורים במזרח ירושלים אומרים כי התלמידים לא יחזרו מחר לבתי הספר. "הילדים לא שפני ניסיון", אמר עאמר אבו ניע, חבר בארגון ההורים בירושלים. הוא הסביר כי יש הבדל ממערב העיר, בין היתר בשל הסעות והגעת של תלמידים ומורים משכונות שמעבר לגדר ההפרדה. "האוכלוסייה עוברת ומתערבבת במחסומים עם אנשים מהשטחים. אין דבר בטוח - לא נסיעות, לא מעברים, לא כיתות".

לדבריו, "הכלכלה לא חשובה מהבריאות של הילדים שלנו, לא נשלח את הילדים שלנו לבהלה. צריך לחכות עוד קצת, ולראות מה קורה. וזה למרות שקשה לנו עם הלמידה מרחוק. לא רגילים, ויש חוסר במחשבים, יש משפחות שאין להם מכשיר אחד בבית, ויש משפחות עם שמונה ילדים ומכשיר אחד בבית, והם מתקשים ללמוד ולשלוח את שיעורי הבית".

גם בהתאחדות ועדי ההורים במזרח ירושלים הקשורה לרשות הפלסטינית אמרו כי הילדים לא יחזרו בינתיים לבתי הספר. "זו אפילו לא החלטה של הארגונים, ההורים לא רוצים. אני שומע מהורים והם מפחדים", אומר עומאר עטיה, יו"ר ועד ההורים בעיסאוויה. "יש לי בת אחת שמוכנה ללכת לבית ספר, והשנייה מפחדת ואומרת 'אני לא רוצה למות'. אני לא יודע אם זה פחד או לא רוצה לבית הספר. אבל ממה שאני רואה הילדים גם חוששים מאוד, רק שומעים מספרים כל הזמן". עטיה סבור כי ייתכן והסברה בנושא תסייע, אך אומר כי בשלב זה "לא רואה אופק שיחזרו השנה".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון בכניסה לבית הספר פולה בן גוריון בירושלים, 3 במאי 2020. רוני כנפו
ראש עיריית ירושלים משה ליאון בכניסה לבית הספר פולה בן גוריון, הבוקר/רוני כנפו

במשרד החינוך טענו כי "הנתונים נגזרים רק מתוך הרשויות שהצהירו שייפתחו את בתי הספר, מדובר בשיעור סביר". עוד הוסיפו כי "היינו רוצים לראות יותר תלמידים. עם זאת, אנחנו מבינים שזהו היום הראשון ואנו מניחים שהמספר ילך ויגדל בימים הקרובים. לאט לאט יצטרפו יותר רשויות".

מנגד, במשרד האוצר לא הופתעו מהמספרים הנמוכים של התלמידים שחזרו לספסל הלימודים, והאשימו את משרד הבריאות בהתנהלות רשלנית במהלך סוף השבוע האחרון. במשרד טענו כי למרות ההסכמות בין הצדדים ביום שני שעבר, רק בחמישי בערב העביר משרד הבריאות את הנחיותיו לחזרה ללימודים ולא ככל את הגנים. "במשרד החינוך אכלו הרבה בוץ, שלא באשמתם, בגלל התנהלות משרד הבריאות", מסרו.

במקביל, במשרד האוצר פרסמו היום מתווה חזרה לשגרה, הכולל גם לוח זמנים לשורת הקלות במערכת החינוך. נייר העמדה יוצג מחר בישיבת הממשלה. על פי הלו"ז, ב-10 במאי יחזרו ללימודים המעונות וגני הילדים, ב-17 במאי כיתות ד'-ו' וב-31 במאי יושלם המענה לכיתות ז'-י'.

בנוסף לכך, באוצר דורשים להקים צוות בין-משרדי שיחליט איזו קבוצה חוזרת, מתי ובאיזה תנאים. הצוות יפרסם את החלטותיו שבוע מראש. כמו כן, ביקשו במשרד גם מסד נתונים שקוף על נתוני התחלואה בערים השונות, שקיים כיום רק במשרד הבריאות אך איננו שקוף לכולם. לדבריהם, "אם רוצים לפתוח את המשק ולקבל החלטות חכמות המידע צריך להיות פתוח ונגיש לכולם".

הסתדרות המורים: "לא נאפשר לסכן את בריאותנו"

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, שלחה היום מכתב למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בטענה כי המשרד נמנע מפרסום הגדרות מדויקות לקבוצות סיכון. "לא נאפשר לסכן את בריאותם של עובדי ההוראה", מחתה.

מורים רבים שנמצאים באוכלוסיית סיכון נאלצו להגיע היום לעבודה, מאחר שכדי להחסיר יום עבודה היו צריכים להנפיק אישור מחלה מרופא תעסוקתי. ואולם האישור לא ניתן באופן מידי ונדרשת המתנה ארוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully