וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה: עובדי המגזר הציבורי ובני 67 ומעלה ישובו הבוקר לעבודתם

3.5.2020 / 5:25

כחלק מהצעדים בדרך לחזרה לשגרה אושרה החלת ה"תו הסגול" על משרדי הממשלה, בהתאם להקפדה על כללי התקהלות. בנוסף לכך, בוטלה המגבלה האוסרת על בני 67 ומעלה להגיע לעבודתם. בהמשך היום - דיון על השווקים והקניונים. הסוחרים מאיימים: "אם לא יוחלט על פתיחה - נפתח עצמאית"

עריכה: שאול אדם

במסגרת אסטרטגיית החזרה לשגרה בצל הקורונה, הממשלה אישרה אתמול (שבת) את החלת "התו הסגול" גם על המגזר הציבורי ובביטול המגבלה האוסרת על בני 67 ומעלה להגיע למקומות העבודה. החל מהיום המגזר הציבורי יעבור לעבוד תחת תקנות מעודכנות, וזאת במטרה להגדיל את היקף העבודה של עובדי המדינה והמגזר הציבורי.

על פי תקנות "התו הסגול", על כל משרד למנות ממונה קורונה ולהקפיד על הכללים הבאים: שמירה על כללי היגיינה; איסור התקהלות בפינת הקפה ומטבחונים; אכילה בחדרו של העובד ככל שאפשר; שמירה על מרחק של שני מטרים; בדיקת חום בכניסה; שיבוץ באותה קבוצת הסעה ואותה משמרת, ככל האפשר.

עוד מגדירות התקנות כי בחדר שגודלו עד שני מטרים רבועים יוצבו שני עובדים, או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה שתמנע העברת רסס; בחדר שגודלו מעל 20 מ"ר- עד חמישה עובדים או מספר גדול יותר של עובדים אם בין עובד לעובד ישנה מחיצה; קיום פגישות ודיונים יתאפשר עד שמונה אנשים בחדר.

בדיקות חום גוף בכניסה לעיריית ראשון ציון, 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בדיקת חום גוף בכניסה לעיריית ראשון לציון/ראובן קסטרו

מנכ"לי המשרדים הונחו לעשות את כל ההתאמות הנדרשות על מנת לעמוד ב"תו הסגול" ולדווח על עמידתם בעניין. גם יתר גופי המגזר הציבורי יתבקשו לנקוט באמצעים סבירים על מנת לפעול בהתאם להוראות. בנוסף לכך, נקבעה הוראת מעבר הקובעת כי משרד ממשלתי שלא השלים את ההיערכות לכללי ה"תו הסגול" עד היום, יוכל לעשות זאת עד יום שלישי בבוקר.

במקביל, ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי חדש לעובדי המגזר הציבורי. על פי ההסכם שנחתם בין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לממונה על השכר באוצר, קובי בר נתן, בתיאום עם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, המעסיקים במגזר הציבורי יפעלו להשיב למתכונת עבודה מלאה מספר גבוה ככל הניתן של עובדים המועסקים על ידם, תוך הקפדה על תנאי "התו הסגול". עובדים שלא ניתן יהיה להעסיקם עקב המגבלות השונות, ישהו ב"חלף חל"ת" בחסות המעסיק ותשולם להם קצבת "חלף אבטלה" על ידו. המעסיק יבצע הפרשות בגין הקצבה לקרנות הפנסיה וההשתלמות לטובת המשך רציפות הזכויות של העובדים.

שוק מחנה יהודה בירושלים במהלך משבר הקורונה, 17 באפריל 2020. נתי שוחט/פלאש 90, פלאש 90
הדיון בפתיחת שווקים וקניונים - היום. שוק מחנה יהודה/פלאש 90, נתי שוחט/פלאש 90

הממשלה צפויה להתכנס שוב היום בערב כדי לדון בפתיחת השווקים והקניונים ובביטול מגבלת איסור היציאה למרחק של יותר ממאה מטרים ממקום המגורים שלא לצורך חיוני. על פי המתווה שהוצע על ידי שר הכלכלה אלי כהן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, השווקים ייפתחו בכפוף למגבלות. מסתמן כי כלל הכניסות והיציאות יתוחמו, רק מחצית מהדוכנים יפעלו על פי בחירת הרשות המקומית, תוגדר מגבלה של מספר מבקרים במתחם כך שעל כל עשרה מטרים רבועים יוכל לשהות אדם אחד ודוכנים צמודים יופרדו במחיצות. כמו כן, הקונים והמוכרים יחויבו בעטיית מסיכות ובמדידת חום.

אמש, איים ועד סוחרי השווקים בתל אביב כי "במידה שממשלת ישראל לא תחליט מחר על פתיחת השווקים לאלתר בכל רחבי הארץ, אזי אנחנו נפתח אותם באופן עצמאי כבר ביום שלישי הקרוב, תחת כל המגבלות וההנחיות של משרד הבריאות". לדברי הסוחרים, "אנחנו רק מבקשים להתפרנס בכבוד ולא להגיע למצב של פת לחם. בסוף הקורונה הכלכלית תהרוג אותנו לפני הנגיף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשים מסתובבים בטיילת בתל אביב אחרי ההקלות, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדומה למתווה השווקים, גם חזרת הקניונים לפעילות תלויה בחלוקה למתחמים. במשרד האוצר הודיעו לקניונים להיערך עם אפליקציה לרישום הקונים הנכנסים, אולם משרד המשפטים הביע התנגדות.

על פי המתווה המסתמן, בכל עת לא ישהו בתוך הקניון מספר אנשים ביחס הגדול מאדם לכל 15 מ"ר בשטח הקניון, ובכניסות לקניון יוצב שלט לעניין מספר האנשים המירבי המותר בתוך הקניון ובתוך כל חנות.בנוסף לכך, לא תתאפשר אכילה של מבקרים בשטח הקניון ולא יוצבו שולחנות וכיסאות לאכילה בשטח הקניון.

במשרדי הממשלה חלוקים בדעותיהם לגבי סעיפי המתווה הנוגעים ברישום הבאים לקניונים. כך, "באחריות מפעיל הקניון לנהל, ככל שניתן בדרך ממוחשבת, רישום של המבקרים בקניון הכולל שם מלא, מספר טלפון, שעות הביקור והאזורים בקניון בהם שהה המבקר". סעיף נוסף קובע כי "הודיע ראש שירותי בריאות הציבור או רופא מחוזי לקניון כי חולה קורונה ביקר בקניון ומסר לקניון את שמו, המועד שבו התרחש הביקור ואת האזורים... ככל שהם ידועים שבהם שהה החולה ימסור מפעיל הקניון למשרד הבריאות את המועד שבו שהה החולה בקניון על פי רישומי הקניין פרטיהם של האנשים ששהו בקניון באותו פרק זמן ובאותם אזורים".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר כי שוחח במהלך סוף השבוע עם מנכ"ל משרד האוצר ובכירי משרדי הממשלה הרלוונטיים, לקראת ישיבות הממשלה המתוכננות בדבר הצעדים הבאים לפתיחת המשק. "אם זו הייתה מלחמה, הובסנו. אנחנו בתוך המשבר כבר כמה שבועות ואין תכנית פעולה. במקום שהממשלה תשב ותכין תכנית מתכללת, היא יוצרת במו ידיה חוסר וודאות במדיניות מתפתלת שמוציאה את האצבע ובודקת לאן נושבת הרוח", אמר אמיתי.

החזרה ללימודים

כחלק מההקלות, תלמידי כיתות א'-ג', וכן כיתות י"א-י"ב יחזרו היום ללימודים. כמו כן, ישובו לפעילות כל מוסדות החינוך המיוחד. שאר התלמידים ישובו למערכת החינוך עד ל-1 ביוני. ההחלטה גררה ביקורת קשה מצד רשויות מקומיות רבות, שהודיעו כי לא יפתחו את הלימודים ביום ראשון. בעקבות הביקורת, משרד החינוך הודיע כי המערכת תפתח את שעריה כבר ביום ראשון, אך תהליך ההכנה של הרשויות וצוותי החינוך ובכלל זה קליטת התלמידים יסתיים לכל המאוחר עד ליום שלישי.

(עדכון ראשון: 18:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully