וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזרה המדורגת ללימודים: כיתות א'-ג', י"א-י"ב ייפתחו בראשון, הגנים ב-10 במאי

1.5.2020 / 13:16

השרים סיכמו על מתווה החזרה ללימודים כשבין היתר הוסכם כי התיכונים, הכיתות הנמוכות והחינוך המיוחד ישובו לבתי הספר בתחילת השבוע. שאר התלמידים יחזרו ללמוד רק בתחילת החודש הבא. הגנים והפעוטונים ייפתחו בעוד שבוע וחצי. מלבד החומר לבגרות, הלימודים לא יוגדרו כחובה

צילום: ניב אהרונסון

ועדת השרים לענייני קורונה הגיעה לסיכום הבוקר (שישי) על המתווה לחזרה ללימודים בצל מגיפת הקורונה. השרים הסכימו כי תלמידי כיתות א'-ג', וכן כיתות י"א-י"ב יחזרו ללימודים ביום ראשון הקרוב. כמו כן, ישובו לפעילות כל מוסדות החינוך המיוחד. על מוסדות הלימודים לנוער בסיכון יסוכם בנפרד. שאר התלמידים ישובו למערכת החינוך עד לתחילת החודש הבא, כשהיעד לגבי כיתות ד'-י' הוא לחזור ללימודים במהלך חודש מאי, לא יאוחר מ-1 ביוני. הפעוטונים וגני הילדים ייפתחו מחדש ב-10 למאי. בחינוך החרדי ייפתחו כיתות ז' עד י"א, ולא ייפתחו הכיתות הנמוכות. בשלב זה, הלימודים לא יוגדרו כחובה, מלבד הכנה לבגרויות.

לפי המתווה שהציעו במשרד הבריאות, החזרה ללימודים תיעשה באופן מדורג, בקבוצות קטנות וקבועות ועם צוות קבוע, זאת תוך שמירה על כללי היגיינה ומרחק. בפתח הדיון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ביום ראשון יחזרו ללימודים תלמידי כיתות א'-ג', וכיתות י"א ו-י"ב, וכי כל השאר ישובו לבתי הספר בחודש הבא, בכפוף לנתוני ההדבקה. שר החינוך רפי פרץ אמר כי ניתן לסמוך על משרד החינוך שיעמוד בהיערכות כפי שסוכם בתחילת השבוע. "פתחנו את החינוך המיוחד לכ-60 אלף תלמידים, עמדנו בכל תנאי משרד הבריאות ולא היו הדבקויות", אמר השר פרץ.

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר כי המשרד מתמקד בפתיחה ב-4 קבוצות: גנים, א'-ג', חינוך מיוחד ואוכלוסיות ייחודיות בתיכון,כמו תגבורים לבגרויות. מנגד, ביקש שר הפנים אריה דרעי להחזיר את כיתות ז'-י"ב ללימודים בשלב הראשון. "אנחנו לא צריכים בייביסטר, ערך לימוד התורה חשוב. גילאים בוגרים הם עם מודעות גבוהה יותר להיגיינה", הסביר דרעי.

שר החינוך רפי פרץ אמר לאחר ההחלטה בוועדת השרים כי "מערכת החינוך הייתה ערוכה לפתיחה ביום ראשון בהתאם למתווה שאושר בועדת השרים וכך גם הצגתי זאת בישיבה היום. אני שמח שועדת השרים אישרה היום את פתיחתם של כיתות א-ג, הרחבת החינוך המיוחד, וכן את חזרתם של תלמידי יא'-יב - יש בכך בשורה משמעותית מאוד לתלמידים, למורים ולמדינה כולה". לדבריו, "לגבי גני הילדים, ההחלטה היתה לדחות את הפתיחה בשבוע. אנחנו נמשיך לקיים בשבוע הקרוב דיונים קדחתניים עם משרד הבריאות על מנת לפתוח בצורה המיטבית, אנחנו מבינים את המשמעות הקריטית של הנחיות הבריאות ולכן נמשיך לפעול במלוא המרץ כדי לעמוד בהן".

בניגוד להחלטת השרים, הודיעו עיריות שונוות בהן עיריית תל אביב-יפו כי היא לא ייפתחו את הלימודים. "לא נפתח כיתות א'-ג' בתחילת השבוע, להוציא החינוך המיוחד שהלימודים בו יימשכו כפי שהיה עד כה", אמרו בעיריית תל אביב. בעירייה מתחו ביקורת על ההחלטה שהתקבלה, וציינו כי היא אינה אחראית. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר כי "לא ניתן לפתוח את כיתות א'-ג' ביום ראשון על סמך הנחיות הניתנות ביום שישי. מתוך אחריות לשלומם ובריאותם של הילדים ושל הצוותים החינוכיים, לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך אלא לאחר שנלמד, נבין וניערך על פי ההנחיות שיינתנו בהמשך". הוא הוסיף כי "הגנים ובתי הספר נקיים, הצוותים ממתינים בהתרגשות אבל אנחנו לא נשחק לפי כללים של אנשים שלא לוקחים אחריות". הוא קרא לראש הממשלה לבצע עבודת מטה מסודרת, שקופה ויסודית כדי להחזיר את האמון להורים.

לקראת הדיון, במל"ל המליצו לדחות בשבוע פתיחת גני הילדים וכיתות א'-ג'. ובמקומם לפתוח את כיתות י"א י"ב. במשרד הבריאות ממליצים מנגד חזרה ללימודים בבתי הספר מכיתות א'-ג' ולא לגנים. שר החינוך רפי פרץ יציג בדיון את עמדתו כי משרד החינוך ערוך לפתיחת הגנים וכיתות א'-ג' כבר ביום ראשון הקרוב לפי המתווה שהוצג והוחלט בוועדת השרים ביום שני. ראש המל"ל מאיר בן שבת נתן סקירה בינלאומית, נתן כדוגמה את המודל האוסטרי, שבו פתחו קודם כל את התיכונים. מנגד, טען מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי יותר נכון יהיה להחזיר קודם את כיתות א'-ג'.

אמש קיים המל"ל דיון עם משרד החינוך ומשרד הבריאות, שבו נבדקה מוכנות של מערכת החינוך לפתיחה. לגבי הגנים נמצא כי המוכנות אינה מספקת ולכן המל"ל ימליץ לדחות את פתיחתם. לגבי כיתות א'-ג' המל"ל דרש ממשרדי החינוך והבריאות לבצע מיידית השלמות ונאמר בדיון שניתן יהיה לפתוח רק אם ינתן מענה לצרכים שטרם הוסדרו. עם זאת, גורמים במשרד החינוך טענו אתמול שמשרד הבריאות מנהל את ההתנגדות שלו בתקשורת והם לא קיבלו הודעה רשמית על שינוי במתווה לחזרה של מערכת החינוך כפי שסוכמה בתחילת השבוע על ידי הממשלה.

כיתה ריקה בעקבות שביתת מרצים במכללת עמק יזרעאל , 12 במרץ 2017. אגודת הסטודנטים, מערכת וואלה! NEWS
המל"ל ממליץ לפתוח את הכיתות הגבוהות במקום את גני הילדים והכיתות הנמוכות/מערכת וואלה! NEWS, אגודת הסטודנטים

לטענת המל"ל, מהנתונים בארץ ובעולם נראה כי מדובר בסיכון נמוך מאד לילדים מחד, ומהלך להשבת ההורים למעגל העבודה והילדים לשגרת החיים לצד הקורונה מאידך. "אנו מאמינים כי מדובר בסיכון מחושב", הבהירו. "בבסיס אמירתנו נכון יהיה לפתוח את מערכת החינוך באופן מדורג בהינתן התנאים לפתיחתה. יש לאפשר פעילות של גננות משלימות (דילוג בין מוסדות קבועים) ולאפשר חלוקה לשתי קפסולות בלבד". עם זאת, טענו במל"ל כי "נכון לדיון זה, משרד הבריאות לא פרס צו בריאות המאפשר למשרד החינוך לגבש את הנוהל השלם להיערכות. משכך בולטת אי הסכמה בין הצדדים".

הם הסבירו כי "מדיניות הניקיון והחיטוי שמבקש משרד הבריאות אינו ישים, אלא אם יועמקו צוותי ניקיון קבועים. מודל הקפסולות ומערכי ההסעות (ההגדרות השתנו מספר פעמים) לא עומד מול המציאות המתבקשת בשטח. היעדר הנחיות ברורות של משרד הבריאות לרשויות בסטטוס אזור מוגבל". הם הוסיפו כי "קיים היעדר הנחיות של משרד הבריאות לסגל ההוראה והילדים בנושא מחלות רקע, ומערכת ללא צהרונים היא מענה חלקי".

פקח בפתח תקווה מסביר לשווקים את הנחיות משרד הביראות 26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
פקח מסביר את הנחיות משרד הבריאות/ראובן קסטרו

במל"ל הסבירו אמנם כי "משרד החינוך עשה פעולות רבות על מנת להיות ערוך לחזרה ללימודים, אולם ביממה האחרונה פרסם משרד הבריאות התניות והגבלות נוספות, המחייבות את משרד החינוך בתכנון מחדש".

מנגד, גורמים במשרד החינוך תקפו את המלצת המל"ל ואת משרד הבריאות, וטענו כי "התנהלות משרד הבריאות שערורייתית". לדבריהם, "יש תחושה שמתנהלים פה כמו במלחמת לבנון השנייה, בכל דקה משנים את ההחלטה. במשרד הבריאות לא מבינים שזאת מערכת לאומית ולא קייטנה". הם הסבירו כי "המערכת ערוכה לפי מה שהוצג ואושר בועדת השרים ביום שני. מאז ועד עכשיו משרד הבריאות הערים קשיים ודרישות בלתי הגיוניות שלא מאפשרות פתיחה. לא שלח צו בריאות עד הדיון עצמו, העלה דרישה של חיטוי כל שעה, כאשר אפילו בקופות החולים אין דרישה כזו".

"למה לשגע את ההורים והגננות ולהטריף את כל המערכת?"

הגורמים במשרד החינוך הסבירו כי "המל"ל לא רוצים להיות אלו שהורסים את 'החגיגה' אז הם ומנסים להפיל את זה בטענה של חוסר הערכות של משרד החינוך. אם לא רוצים לפתוח - אז שיגידו". אותם גורמים הוסיפו כי "הייתה ישיבה ביום שני והמתווה אושר, אמרו שיעשו הערכת מצב בשישי כדי לבדוק את מצב התחלואה שלא עלתה, אז פתאום מתדרכים את כל הכתבים שהמל"ל ומשרד רה"מ רוצה לדחות הכל בשבוע? אז מה עשינו עד עכשיו? למה לשגע את ההורים והגננות ולהטריף את כל המערכת", תהו במשרד החינוך.

בתוך כך, מהנהגת ההורים הארצית נמסר כי ממשלת ישראל חייבת לפעול להחזרה מיידית של ההורים לשוק העבודה, על מנת למנוע קריסה כלכלית של מאות אלפי משפחות, כמו גם של המשק כולו. "כתנאי ראשון לכך יש להשיב את מערכת החינוך לפעילות סדירה, ואת תלמידי הגנים ובתי הספר למסגרות הלימוד, כל זאת בכפוף לשמירה על בריאותם שלהם, של צוותי ההוראה ושל ההורים ובכפוף להנחיות משרד הבריאות".

"לא ניתן לממשלה לגלגל את האחריות לבריאות ילדינו, רק על כתפי ההורים - משרדי הממשלה ובראשם משרדי הבריאות והחינוך, חייבים לגבש ולפרסם יחדיו מתווה מוסכם שיאפשר לימודים בטוחים לילדינו", המשיכו בהנהגת ההורים. "הדעת איננה יכולה להמשיך ולסבול את כיפופי הידיים של משרדי הממשלה אחד מול השני, על חשבון חינוכם ובריאותם של ילדי ישראל".

חיטוי בית ספר לחינוך מיוחד "צעד קדימה" בראשון לציון 18 באפריל 2020. ראובן קסטרו
"מדיניות הניקיון והחיטוי שמבקש משרד הבריאות אינו ישים". עבודות חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד/ראובן קסטרו

לטענת ההורים, "בשלב הראשון והמידי, יש לגבש תכנית ישימה להשבת תלמידי כיתות א'-ג' ללימודים סדירים ובמקביל לגבש תכנית ישימה להשבתם ללימודים של תלמידי כיתות י"א ו-י"ב במתכונת של מרתונים מרוכזים כהכנה לבגרות, כדי למנוע פגיעה בלתי הפיכה בעתידם, הכול בכפוף להנחיות משרד הבריאות. כמו כן, יש להחזיר מידית גם את תלמידי החינוך המיוחד, בכל שכבות הגיל, ללימודים סדירים".

"במידה והמדינה סבורה כי איננה יכולה לערוב לבריאות ילדינו ברמה מניחה את הדעת, היא מחויבת להודיע על כך לציבור - ויפה שעה אחת קודם", הוסיפו. "יש להשיב את הילדים למסגרות החינוך רק לאחר השלמת היערכות מקיפה מלאה וישימה מבחינה בריאות, רגשית ופדגוגית".

במקביל, מפקחות גני הילדים פרסמו היום הודעה לגננות ובה הבהירו כי המתווה לחזרה ללימודים כפי שפורסם לא אושר עד כה על ידי משרד הבריאות. "אנו ממתינות להחלטות על מתווה שיאושר סופית על ידי כל הגורמים. לפיכך, אנו ממשיכים את הלמידה מרחוק עד להחלטה אחרת". הן הוסיפו כי הן יעדכנו על כל התפתחות בהמשך וכי "במידה ותאושר החזרה ללימודים בשבוע הבא, יהיו יום- יומיים להתנעת המהלך".

(עדכון ראשון 09:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully