וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את הבקשה לעיכוב: אחרי שנים - גלריית ברבור בירושלים תפונה

במבנה שנמצא בשכונת נחלאות בבירה, יופעל לאחר הפינוי גן ילדים. הגלריה פועלת במשך שנים, אך העירייה הגישה כנגדה תביעה לאחר שאירחה הרצאה של "שוברים שתיקה", ואף ניסתה למנוע אירועים משותפים לישראלים ופלסטינים במקום. "מייחלים לימים בהם יתקיים חופש הביטוי במדינה"

צילום: מתוןך דף הפייסבוק של מירי רגב, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון דחה היום (חמישי) את בקשת העמותה המפעילה את גלריית ברבור בשכונת נחלאות בירושלים לעכב את פינויה, ועליה להתפנות עד סוף היום. במקום הגלריה, מתכוונת העירייה להפעיל במבנה גן ילדים.

הגלריה פועלת במקום במשך שנים רבות במקום, אך לאחר שאירחה הרצאה של "שוברים שתיקה" הגישה העירייה בשנת 2017 תביעת פינוי נגדה. במשך כשנתיים וחצי התנהלו הליכים משפטיים בנושא, ובמהלך תקופה זו גם ניסתה העירייה למנוע אירועים שונים בגלריה כמו השקת ספר על הנכבה ומפגש על טקס הזיכרון המשותף לישראלים ופלסטינים.

גלריית ברבור, ירושלים. אמיל סלמן, הארץ', מערכת וואלה! NEWS
תיסגר בעקבות תביעת עיריית ירושלים. גלריית ברבור/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ'

חבר מועצת העיר ירושלים יוסי חביליו, המלווה את הגלריה במאבקה אמר כי "צר לי שמשה ליאון בחר להמשיך את הקו של ניר ברקת ולפנות את הגלריה. כולם יודעים שזה בגלל הרצאת שוברים שתיקה, אך העירייה מנסה להציג את זה כאילו מדובר בצורך בגן ילדים. לצערי בית המשפט קיבל לעת עתה את עמדתה, ולא דן בסוגית חופש הביטוי שהיא הסוגיה האמיתית. הערעור תלוי ועומד - הגלריה תבקש לקבוע מועד דיון קרוב, ואני מקווה שבסופו של דבר הצדק יצא לאור, אני ממשיך ללוות את הגלריה במאבקה". חברת מועצה נוספת, לורה ורטון, אמרה כי היא סבורה ש"מדובר בטעות חמורה. מקווה שהעירייה תמצא לגלריה מקום חלופי".

מנהל עמותת בר קיימא המפעילה את הגלריה, נועם כוזר, אמר כי נערכים חיפושים למקום חלופי להפעלת הגלריה בשכונת נחלאות. "אנו מצרים על החלטה הזו. כרגע הגלריה סגורה בגלל הקורונה וכן בגלל בית המשפט, ובוחנים את המשך הדרך", מסר. "הגלריה תמשיך לפעול אבל לא בנכס הזה. מניח שהעירייה תיתן לנו זמן נוסף ובינתיים אנחנו בוחנים מקומות חלופיים להמשיך את הפעילות בשכונה כמו מזה 15 שנה. לפני כשלוש שנים היא עלתה לכותרות בהקשר של חופש ביטוי, היום שלוש מערכות בחירות אחרי יש לציבור הישראלי אתגרים יותר גדולים, ואני מקווה שהמצב ישתפר. אנו מייחלים לימים שבהם חופש הביטוי יתקיים במדינה דמוקרטית".

עוד בוואלה!

המדינה ניצחה בתביעה, ועיריית ירושלים תיאלץ לפנות נכסים לדיור ציבורי

לכתבה המלאה
גלריית הברבור בירושלים. דף הפייסבוק של הגלריה, צילום מסך
"מייחלים לימים שבהם חופש הביטוי יתקיים במדינה דמוקרטית". גלריית ברבור/צילום מסך, דף הפייסבוק של הגלריה

עמותת בר קיימא טענה כי תביעת הפינוי הוגשה משיקולים זרים ופוליטיים, וביקשה במקרה של פינוי למצוא לה נכס חלופי. בחודש שעבר, דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את טענות העמותה וקבע כי עליה להתפנות עד לסוף אפריל, וזאת לאחר שבעירייה הבהירו כי לא פרסמו את המבנה להקצאה מחדש בשל הצורך בהפעלת גן ילדים במקום. "לא הוצבה תשתית לטענה כי ההחלטה התקבלה ללא שנשקלו השיקולים הרלוונטיים, תוך שקילת שיקולים זרים או תוך אפליה", כתבה השופטת תמר בזק רפפורט בהתייחס להחלטת העירייה לא לפרסם את המבנה להקצאה.

בעקבות כך, ערערה העמותה לבית המשפט העליון על ההחלטה וכן ביקשה צו לעיכוב הפינוי. הערעור טרם נידון אך הבקשה לעיכוב נדחתה. "איני מקל ראש בפגיעה העלולה להיגרם למיזמי התרבות המבקשים לפעול בתחומי הגלריה, ובהשלכות העברת מקום פעילותה על האוכלוסייה המקומית ועל צדדים שלישיים אשר הגלריה נחוצה לפרנסתם", כתב השופט יוסף אלרון בהחלטתו. "אולם, באיזון בין פגיעה זו לבין הפגיעה הנרחבת אשר עלולה להיגרם באינטרס הציבורי שבהפעלת גן ילדים במקום כבר בשנת הלימודים הבאה כתוצאה מעיכוב פינוי הנכס - אני סבור כי האינטרס הציבורי שבפינוי הנכס מטה את הכף, ועל כן אין להורות על עיכוב נוסף בפינויו".

ארגון בצלמו מסר בתגובה כי "אחרי חמש שנים של מאבקים ארגון בצלמו מנצח. גלריית ברבור שהפכה לבית חם של עוכרי ישראל וארגוני חרם תיסגר עד סוף היום . אחרי סגירת תיאטרון אל מידאן כעת מקום זה ייסגר. נמשיך לפעול במעשים לא בדיבורים נגד מי שפוגע בחיילי צה"ל וזכויות האדם של אזרחי ישראל".

חבר המועצה אריה קינג מסר כי "זהו עוד סימן לסיום הכיבוש השמאלני על מוסדות העירייה ומבנים עירוניים. מרגיש סיפוק רב בהצלחת המאבק שניהלתי בתוך העירייה כנגד הגלרייה שפתחו ניר ברקת ועופר ברקוביץ בקדנציה הקודמת, גלריה שנפתחה בנכס עירוני שעד אז היה בשימוש עירוני לרווחת תושבי מרכז העיר". לדבריו, "העירייה הנוכחית מציבה את האינטרס של תושבי העיר מעל אינטרסים של מקורבים שהתרגלו לקבל מהעירייה נכסים ותקציבים לקידום אג'נדות קיצוניות. בקדנציה הנוכחית מחזירים את העיר לתושבי העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully