וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מתמקד בבייס גם בזמן הקורונה, ודרכו לכהונה שנייה מסתבכת

29.4.2020 / 22:49

בניגוד לרבים מקודמיו, הנשיא האמריקני מעדיף בעיצומו של מצב החירום להשקיע ברתימת תומכיו האדוקים ביותר במקום בניסיון להרחיב את האהדה כלפיו לקראת הבחירות בנובמבר. כשמולו ניצב ביידן המציע ניסיון ופרגמטיות, עלולה להיות לכך השפעה מכרעת על מדינות המפתח המתנדנדות

צילום: רויטרס

בימים של מלחמה ועימות, לעתים קרובות שואפים מנהיגים לאומיים לאחד מדינה במשבר, ועל הדרך להרחיב את השפעתם והאהדה לה הם זוכים אל מעבר לתומכיהם הנאמנים ביותר. זה אינו המקרה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

כשהוא ניצב מול מגיפה שדוחקת את נשיאותו אל הקצה ומאיימת על סיכוייו לכהונה שנייה, טראמפ התמקד כמעט לחלוטין בפנייה לבייס שלו.

בעוד שנגיף הקורונה גבה את חייהם של יותר מ-54 אלף אמריקנים, מחק יותר מ-20 מיליון עבודות ושיבש את חיי היומיום של כולם, טראמפ כיוון את התקפותיו לעבר הדמוקרטים. הוא האשים את צוותו של הנשיא לשעבר ברק אובמה בכשלונות הממשל שלו, נכנס לקטטות עם עיתונאים והטיל פצצות רטוריות שנועדו לעורר את התומכים האדוקים ביותר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן, וושינגטון, 28 באפריל 2020. רויטרס
אסטרטגיה רבת סיכונים. טראמפ/רויטרס

במהלך רצף של כמה ימים קשים בשבוע שעבר, טראמפ הבטיח למנוע כניסה של מהגרים לתוך ארצות הברית. ההוראה שעליה הוא חתם בסופו של דבר הייתה חמורה פחות ממה שהציע קודם, אך עדיין הקנתה לו הזמנות להדגיש פעולה בנושא מרכזי למצע הפוליטי שלו.

ארבע שנים לאחר שטראמפ כבש את הבית הלבן תוך שהוא משיג באופן מושלם ניצחונות דחוקים במדינות מתנדנדות, הוא מהמר שהתמקדות בלתי פוסקת בבייס שלו תניב ניצחון נוסף. זו אסטרטגיה רבת סיכונים משום שטראמפ מראה סימנים של היחלשות בכמה מאותן מדינות, וישנן מעט ראיות שמצביעות על הרחבה של בסיס התמיכה בו במקומות אחרים כדי לקזז זאת.

המגיפה לא שינתה זאת.

"בחירות 2020 הן בחירות בייס"

"זה משגע אותי, בכנות, משום שחלק מלהיות הנשיא זה להתעלות, להתעלם מדברים מסוימים", אומר ארי פליישר, ששירות כמזכיר העיתונות בבית הלבן תחת ג'ורג' בוש הבן, שאחוזי התמיכה הפושרים שלו זינקו לאחר מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. "ואני חושב שבזמן כזה הוא צריך להשאיר הרבה מהכפפות על הארץ ולהתעלות. אבל זה לא הוא".

פליישר אמר עוד כי בעוד הווירוס מגביל גם את יכולתו של הנשיא לנוע והאווירה הפוליטית הרבה יותר מקוטבת כיום מזו שהייתה בתחילת שנות ה-2000, ממשל טראמפ יכול לפנות לאומה כולה באמצעות אירועי הוקרה לרופאים, לאחיות ולכוחות החירות שבחזית המאבק, אשר "ישלחו סימנים מועילים ומשמעותיים שאנחנו אומה אחת ושאנחנו יכולים לשחק תפקיד משמעותי".

נשיאים אחרים בני זמננו ניסו לחצות את הגבולות המפלגתיים בזמן משבר או טרגדיה, כמו קלינטון לאחר הפיגוע באוקלהומה סיני, רונלד רייגן בפיצוץ הצ'לנג'ר ולינדון ג'ונסון לאחר ההתנקשות בג'ון קנדי. "אני מופתע שהממשל הזה לא נהוג כך גם כן", אמר פליישר.

סטיב באנון באירוע בחירות למען המועמד הרפובליקני רוי מור, מידלנד סיטי, אלבמה, 11 בדצמבר 2017. רויטרס
"טראמפ הוא נשיא בזמן מלחמה". באנון/רויטרס

רפובליקנים אחרים, על כל פנים, מאמינים שטראמפ משחק נכון. סטיב באנון, האסטרטג הראשי לשעבר של הנשיא, מאמין שההתמודדות ב-2020 הן "בחירות בייס", וסבור שטראמפ יכול להרחיב את התמיכה בו לאחר ש"לאומיות חדשה" נולדה עם פרוץ המגיפה, לטענתו. הוא צפה שהאמריקנים יתכנסו סביב הנשיא שלהם במהלך תקופת משבר. "טראמפ הוא נשיא בזמן מלחמה", אמר באנון.

שיעורי התמיכה בטראמפ נותרו יציבים באופן ראוי לציון לאורך תקופת נשיאותו, כשבערך 42% מהמשיבים לסקרים הביעו תמיכה בעבודתו כנשיא, לפי מחקר של סוכנות אי-פי. זה נותר כך אף שרבים מפקפקים באמיתות ההצהרות שלו וסבורים שהוא אינו מקשיב מספיק למומחים במהלך המשבר.

אולם, נגיף הקורונה מאיים לכתוב מחדש את המפה האלקטורלית, והקמפיין של טראמפ נעשה מודאג בנוגע לאיבוד תמיכה בכמה מדינות מפתח מתנדנדות, ובמיוחד בויסקונסין ופלורידה. הוא הסתכסך גם עם המושל הדמוקרטי של מישיגן, שבה הוא ניצח ב-2016 בפער של פחות מ-11 אלף קולות.

"אנשים יחפשו יציבות, ביידן יכול לנצל את זה"

בהתמודדות הצפויה עם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, טראמפ פוגש מועמד שיומרתו לתמיכה משני צדי המתרס הפוליטי ולניהול פרגמטי ומבוסס ניסיון עשויה לפעול היטב לטובתו בכמה מדינות מפתח. זאת לרבות אריזונה, בה יש אוכלוסיית פרברים נרחבת שחשה אי נוחות עם הדרמה המתמשכת, הציוצים ומשחקי הבייס של ממשל טראמפ. "אנשים יחפשו יציבות", אומר דאג קול, פעיל רפובליקני ותיק באריזונה שעבד בקמפיין הנשיאותי של ג'ון מקיין ב-2008. "ביידן יכול לנצל את זה".

גורמים בקמפיין של טראמפ, שביקשו לדבר בעילום שם, הדגישו כי הבחירות נמצאות עדיין במרחק של שישה חודשים מעכשיו, זמן נצח במונחים פוליטיים. הם ציינו שסקרים עשויים להיות שגויים ולהשתנות, במיוחד אם המגיפה תדעך או שהכלכלה תתחזק בחזרה. הם אמרו גם כי הקמפיין מאמין שהמצביעים יקחו בחשבון לזכותו של טראמפ את החוזק של הכלכלה האמריקנית לפני המגיפה, אף כי הם גם הביעו דאגה שהוא דוחף לפתיחה מוקדמת מדי ושכל מוות שייגרם כתוצאה מכך לא ייסלח על ידי המצביעים בנובמבר.

אך יש סימני אזהרה. כמה רפובליקנים שחיקו את האסטרטגיה של טראמפ מבחירות 2016 על ידי התמקדות בהגירה נכשלו בהתמודדויות לקונגרס או למושלות של מדינות.

ג'ו ביידן נושא דברים בעניין הקורונה בווילמינגטון, ארצות הברית, 9 אפריל 2020. רויטרס
מבטיח ניהול מבוסס ניסיון ותמיכה משני צדי המתרס. ביידן/רויטרס

לא משנה כמה השפעה יש לזה על תומכי הליבה, זה דוחף לתגובת נגד חזקה אפילו יותר", אומר פרנק שרי, מנהל "America's Voice", ארגון ליברלי התומך ברפורמות הגירה. הוא הזכיר את ההתמודדות למושלות של וירג'יניה ב-2017, שבהן המועמד הרפובליקני אד גילספי ניסה לנצח את המועמד הדמוקרטי רלף נורת'אם באמצעות התמקדות בהגירה. האסטרטגיה הובילה לתגובת נגד, בדומה למירוצים רבים אחרים בבחירות אמצע הכהונה ב-2018.

ג'ייסון מילר, מנהל תקשורת בקמפיין הנשיאותי של טראמפ ב-2016, התנגד לקביעה כי צו ההגירה של טראמפ פונה לבייס הפוליטי שלו. אולם, הוא אמר, הצעד נועד לעזור לאפרו-אמריקנים, היספאנים, נשים ומהגרים שכבר נמצאים בארצות הברית באופן חוקי שובדים לרוב בעבודות עם שכר נמוך בשיעור גבוה יותר מאלו שנתפסים בדרך כלל כבייס של הנשיא. הקמפיין של טראמפ מנסה לצמצם את היתרון הדמוקרטי בקרב קבוצות אלו.

מילר גם הגן על סירובו של הנשיא להניח את הויכוח הפוליטי בצד בימי משבר לאומי, וטען כי יש קרבות שראוי לבחור בהם וכי טראמפ יישפט לא על התדרוכים היומיים שלו, אלא על איך המדינה תשתקם בסופו של דבר מהמשבר. "הוא מחבר את המדינה יחד עם פעולה מכרעת ותוצאות", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully