וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מפרוץ הקורונה, משפחות יורשו לבקר קרובים במוסדות לבריאות הנפש

28.4.2020 / 21:21

לפי האגף לבריאות הנפש, המשפחות יורשו לבקר בהתאם להנחיות שיבטיחו שמירה על בריאות המטופלים. במסמך צוין כי על מנת לקבל את ההיתר נדרש עדכון שוטף על מצב המטופל ולמנות לכל מסגרת אשפוז רכז שיעסוק בנושא. "חייבים להיות זהירים", נכתב

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: דוח של רח"ל: משרד הבריאות לא ערוך למגיפה)

לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה, משרד הבריאות יאפשר לבני משפחות לבקר את קרוביהם המאושפזים במערך בריאות הנפש. על פי המסמך של האגף לבריאות הנפש במשרד, המתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS, הביקורים ייערכו בהתאם להנחיות שיבטיחו שמירה על בריאותם של המטופלים במוסדות השונים - שרבים מהם סובלים ממחלות רקע ועומדים בסיכון.

"האירוע של התפרצות וירוס הקורונה אותו אנו חווים כעת איננו משבר רגיל", נכתב במסמך שנחתם על ידי ראש האגף, ד"ר טל ברגמן-לוי. "מדובר במשבר שכמותו לא קרה מקום המדינה וכולנו מצויים בהתמודדות עמו כאשר רבה אי הוודאות. במערך בריאות הנפש אנו נדרשים לזהירות יתרה, שאם לא כן קיים תרחיש של הדבקות המונית ופגיעה שלא ניתן יהיה לשלוט בה בציבור מטופלים רחב. עידוד הקשר בין המטופלים או הדיירים במסגרות השונות לבין בני משפחותיהם ובין הצוותים במסגרות ומשפחות המטופלים/דיירים נמצא בליבת העשייה של האגף לבריאות הנפש בימים שבשגרה, כמו גם בימים אלו. כל זאת מתוך הבנה מקצועית כי זו היא טובתם של המטופלים או הדיירים".

על פי האגף, הניסיון המצטבר מעיד על כך ששותפות עם משפחות מהווה חלק משמעותי בניהול מחלה והחלמה, ושימור התקווה בקרב המטופלים והמשפחות. "המשפחות משמשות כמטפלות עיקריות ולאפיקי תקשורת יעילים בין המשפחה לצוות המטפל יכולה להיות השפעה חיובית על הטיפול במטופל/דייר, לרבות החלטות הנוגעות לתכנית הטיפולית והשיקומית. משפחות של מתמודדים עם מחלה פסיכיאטרית חוות תחושות קשות של מצוקה, נטל וחוסר אונים בימים של שגרה".

"בימים אלו של מגיפת הקורונה בהם קיימת חוסר ודאות גבוהה וחרדה, עלולה להיות החרפה של תחושות אלו במיוחד לאור העובדה שחלקם גדול של בני המשפחה הינם בקבוצת סיכון", נכתב במסמך. "כמו כן, חלק מהמטופלים/דיירים הנם גם בקבוצת סיכון של גיל ומחלות רקע ובסיכון מהשלכות המגיפה. לכך מצטרפת תחושת הקושי מכך שלא ניתן לפגוש את בן המשפחה המטופל במערך בריאות הנפש".

בית החולים לבריאות הנפש גהה, מאי 2015. ראובן קסטרו
בית החולים לבריאות הנפש גהה/ראובן קסטרו

במסמך הודגש כי על מנת שמשפחות יוכלו לממש את הזכות הנתונה להן להופיע בפני ועדות פסיכיאטריות, לקבל את המטופלים לביתן, או לסייע באופן אחר בשמירתו של רצף טיפולי, נדרש עדכון שוטף שלהן אודות מצבו של המטופל. "יש לצמצם את מספר האנשים שנכנסים ויוצאים למסגרות ולשירותי דיור קהילתיים למינימום ההכרחי. הזכות העליונה, ונראה שעל כך אין חולק, היא הזכות לחיים", נכתב. לדבריהם, "במערך בתי החולים כלל האוכלוסיות מורכבות - לחולים מחלות רקע רבות, רבים מהם מתאשפזים במצבי הזנחה ועקב השלכות המחלה יכולה להיות פגיעה במערכת החיסונית שמגבירה מסוכנות הדבקה במחלה. מכאן, האגף לבריאות הנפש במסגרת ניהול סיכונים, מותיר מקום לשיקול דעתו של מנהל בית החולים לגבי תאום ביקורים, ובאישורו של האגף".

על פי התכנית, על כל מסגרת אשפוז למנות רכזת מרכז משפחות. במסגרות אחרות הומלץ למנות עובדת סוציאלית. בשירותי הדיור השיקומי הומלץ להיעזר בצוותים של מרכזי הייעוץ למשפחות בקהילה. האחראי על התכנית יכין בעזרת הצוות לתוכנית ביקורים סדורה, הכוללת את המטופלים/הדיירים תדירות, ימי ביקורים, תאום עם המשפחה והתייחסות להבאת פריטים אישיים ודברי מאכל. האחראי על הביקורים יוודא שנציג המשפחה קיבל את עיקרי הנוהל בשיחה טלפונית.

בכל ביקור ישתתף מבקר אחד בלבד, והוא יהיה בן משפחה, אפוטרופוס, או מטפל עיקרי. יש לתאם את הביקור על פי בקשת המטופל בהתאם לצרכיו, מצבו הקליני ובהפעלת שיקול דעת ובהתייעצות עם הגורם המקצועי במסגרת. כמו כן, יש לעשות מאמץ לברר את רצונו של המטופל לגבי זהות המבקר, תוך שימוש באמצעי ההנגשה הנדרשים, כולל הנגשה שפתית והנגשה לאנשים עם מוגבלויות שונות. על פי הנהלים, אם המטופל אינו יכול להביע בצורה מפורשת את רצונות לגבי זהות הגורם המבקר, ולאחר שננקטו כל אמצעי ההנגשה הדרושים, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי המתחשב בצרכיו של המטופל, ובהחלטת אפוטרופוס או מי שמוכר לגורמי הטיפול כמטפל העיקרי.

עוד בוואלה!

כמו במלחמה: התכנית של משרד הבריאות לסיוע נפשי במשבר הקורונה נחשפת

לכתבה המלאה
הקלטה - בני משפחתה של לוקה בנפשה לצוות הרפואי באברבנאל: "ביצעתם בה ניסוי שלא בידיעתנו". ברני ארדוב
המרכז הרפואי לבריאות הנפש אברבנאל/ברני ארדוב

המבקרים יתבקשו להקפיד על הנחיות המיגון, ולא יתאפשר ביקור של אדם שהוא או בן משפחתו המתגורר עמו שוהה בבידוד או שהינו מאומת קורונה. הכניסה למוסדות תותנה במדידת חום, היעדר תסמינים נשימתיים וחתימה על הצהרת בריאות בהתייחס לתסמיני קורונה. כמו כן, תידרש עטיית מסכה לאורך כל המפגש.

המבקר יוכל בזמן ביקור או לאחריו להביא למטופל דברי מאכל מהבית בכלים חד פעמיים או באריזות סגורות לפי שיקול דעת הצוות המטפל. יהיה ניתן להביא חפצים אישיים או דברי מאכל בתיאום עם המסגרת.

באגף הדגישו כי ייתכן שבעקבות החמרה בהתפשטות מגיפת הקורונה, יוחמרו נהלי הביקורים. עם זאת, הודגש כי כאשר יוגבלו ביקורי המשפחות במוסדות, יש לשמור על קשר זמין בין המשפחות למטופלים. זאת, בעדיפות לשיחה פנים אל פנים באמצעות שיחות וידאו. "על הצוות למצוא דרך לאפשר לבני המשפחה יצירת קשר עם המטופלים/דיירים ביוזמת המשפחה ולעודד את המטופלים/דיירים ליצור קשר עם בני המשפחה", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully