וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח השכול עלה לקבר אחיו למרות האיסור: "לא יכולתי לשבת בבית"

אף שהכניסות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה נסגרו במהלך יום הזיכרון, גטנט מטקיי סיפר כי הוא לא היה יכול לוותר על העלייה לקבר אחיו שנהרג בדרך לפעילות מבצעית: "זה יום מיוחד, היו צריכים לאפשר לנציג מכל משפחה להגיע". במשטרה אמרו כי לא יהיו עימותים עם המשפחות

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה/--

בתי העלמין נסגרו לכניסת מבקרים במהלך יום הזיכרון, אך חלק מבני המשפחות שכולות החליטו היום (שלישי) להגיע אליהם למרות הכול כדי לעלות לקברי החללים. אחד מהם הוא גטנט מטקיי, שהגיע בשעה 7:00 לבית העלמין סגולה כדי לשבת לצד קברו של אחיו, שטו טספו, שנהרג בתאונת דרכים בדרך לפעילות מבצעית בפברואר 2018.

"זה יום מיוחד, לא יכולתי לשבת בבית", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. הוא סיפר כי הוא יצא מהבית כבר בשעה 6:00 בוקר כדי להספיק לבית העלמין שבפתח תקווה. "לא היו שוטרים או מחסומים כשהגעתי", אמר גטנט ומתח ביקורת על איסור העלייה לקברים: "לא היו צריכים לעצור את המשפחות השכולות. היו צריכים לאפשר לנציג מכל משפחה להגיע. בכל יום שישי אני מגיע לכאן, כל שישי. יש אנשים שיוצאים לשתות ולבלות, אותי מרגיע להגיע לכאן".

גורם במשטרה הביע שביעות רצון משיתוף הפעולה של הציבור במהלך יום הזיכרון. "רובן של המשפחות השכולות נשמע להנחיות ולא הגיע היום לבתי העלמין", אמרו במשטרה. עד כה לא נרשמו אירועים חריגים. מפקד המחוז הדרומי ניצב יורם סופר סייר בבתי העלמין, והורה לשוטרים לגלות רגישות ולתת בקבוק מים למשפחות השכולות שיתעקשו להיכנס רגלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא היו שוטרים או מחסומים כשהגעתי". האח השכול בבית העלמין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית העלמין הצבאי בעוספיא נמצאים נציגי צה"ל, משרד הביטחון ועמותת "לב אחד", המתעדת את האירועים בבתי העלמין בצל הקורונה - אבל רק בני משפחות בודדים. בפתח בית העלמין ניצבים קומץ שוטרים ושוטרי משטרה צבאית, אבל הם אינם מונעים את כניסתם של הקרובים.

בפנים הוכנו כמו תמיד פרחים ובקבוקי מים, וכן כפפות ואלכוג'ל. חיילים של בא"פ פיקוד צפון באליקים ניצבים על משמר הדגל. טקס בנוכחות מצומצמת ייתקיים ב-11:00, עם הצפירה.

עוד בוואלה!

הנצחה בזום וחיבוק מרחוק: יום הזיכרון הבודד של המשפחות השכולות

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצב יורם סופר מפקד מחוז דרום ומפקד תחנת באר שבע נצ"מ אפי שימן בבית העלמין בב"ש/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין 431 חללי העדה הדרוזית יש 55 חללים מדלית אל כרמל. בני הנוער של הישוב פקדו כל אחד מבתי משפחות הנופלים וחילקו להם זרי פרחים. ראש המועצה המקומית רפיק חלבי, שנכח בטקס בבית העלמין הצבאי המרכזי של העדה בעוספיא, אמר לוואלה! NEWS כי "זה יום של כאב, של הזדהות ושל נאמנות למדינה ולבטחונה. לא נשתמש בו לפוליטיקה, אבל לא לשכוח - לא ייתכן שהיום אנחנו אחים, שהיום אנחנו שותפים, והלילה אנחנו הופכים להיות אזרחים סוג ב'".

"זכותנו להיות אזרחים שוויים במדינת ישראל, חוק הלאום חייב לעבור מהעולם, חוק קמיניץ חייב להשתנות, לא ייתכן שאנחנו עם אחד רק יום אחד ומחוצה לו פתאום שני עמים", הוסיף חלבי. "הקריאה שלי היא זעקת כל הדרוזים. שקברניטי המדינה לא יקשיבו לאותם אלה שהם בחרו לשמוע רק מהם, הציבור הדרוזי מאד זועם וכועס. הגיע הזמן להבין לנפשו של האדם השני".

מפקד המחוז הדרומי ניצב יורם סופר סייר בבתי העלמין והורה לשוטרים לגלות רגישות ולתת בקבוק מים למשפחה שכולה שתתעקש להיכנס רגלית. 28 באפריל 2020. אין, צילום מסך
שוטרי תחנת אשדוד בפתח בית העלמין/צילום מסך, אין

עדן ומורד, בת הדודה ובן הדוד של יוסף מועדי שנפל בקרב בעזה לפני 11 שנים, הגיעו לפקוד את קברו. "מאז שיוסי נפל ב-2009 אין יום שאנחנו לא חושבים עליו, אז כמובן ביום הזה לא יכולנו להשאר בבית", מסבירה עדן. בני הדודים הניחו פרחים בחופזה, ויצאו, בשל ההנחיות.

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השיח' מואפק טריף אמר כי בני העדה מחוייבים מבחינה דתית לבריאות הציבור, וכל דבר המזיק לבריאות אסור. "היינו ראשונים, עוד לפני אחינו בסוריה ולבנון לסגור את בתי התפילה שלנו, ביטלנו את חגיגות נבי שועייב ואנחנו מקיימים את כל ההוראות של צה"ל לגבי הטקסים בבתי העלמין. אנחנו מודים לציבור שמקיים את ההנחיות", אמר.

בית העלמין הצבאי בעוספיא, 28 באפריל 2020. יואב איתיאל
רק בני משפחות בודדים הגיעו. בית העלמין הצבאי בעוספיא, הבוקר/יואב איתיאל

במסגרת המגבלות, שהוטלו במטרה למנוע הדבקה המונית בנגיף הקורונה, הכניסות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה נסגרו אתמול, לכל אורך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה. שוטרים הוצבו בכניסות לבתי העלמין כדי לבקש מהמשפחות השכולות לשוב לבתיהן.

לדברי גורם במשטרה, הכוחות הונחו שלא להיכנס לעימותים עם המשפחות, ולאפשר למי שיתעקשו לעלות לקבר יקיריהם. יו"ר יד לבנים אלי בן שם אמר כי "שוחחתי עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ואמרתי לו שהדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זה שוטר מרים יד על הורים שכולים. אני לא מאמין שזה יקרה. אם יהיו בודדים לא ימנעו מהם, אבל אם יהיה המון זה ייעצר במחסום".

22 הורים שכולים חלו בקורונה, תשעה מהם שוהים במלון דן פנורמה בתל אביב. לדברי בן שם, 6,000 הורים שאיבדו את בניהם ובנותיהם חצו את גיל 80, ולכן "אסור לנו לסכן אותם, אנחנו צריכים לשמור עליהם".

(עדכון ראשון 10:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully