וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס יום הזיכרון בהר הרצל: "הערבות ההדדית מפעמת בחיילנו"

טקס האזכרה הממלכתי בירושלים נפתח בהישמע צפירה בת שתי דקות, שלאחריה עבר מטס חיל האוויר מעל היכל הזיכרון, והוא נערך ללא מוזמנים לאור הקורונה. את נר הזיכרון הדליקה אלמנתו של איש השב"כ אהוד סדן שטוק, שנהרג בפיגוע. נתניהו: "למען שלומנו תמיד נהיה נכונים למערכה"

עומדים בצפירה ברחבי הארץ/--

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל התקיים היום (שלישי) בהיכל הזיכרון בהר הרצל שבירושלים. הטקס, שנפתח עם צפירה בת שתי דקות בשעה 11:00, נערך במתכונת ומצומצמת וללא מוזמנים, זאת בצל מגיפת הקורונה.

בין המשתתפים היו הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, ראש המוסד יוסי כהן, ראש השב"כ נדב ארגמן ויו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם. בתום הצפירה, עבר מטס של חיל האוויר מעל הר הרצל והיכל הזיכרון הממלכתי. את נר הזיכרון הדליקה רחל סדן, אלמנתו של אהוד סדן שטוק, איש השב"כ שנהרג בפיגוע בעת מילוי תפקידו.

הטקס הממלכתי מחוץ להיכל הזיכרון בהר הרצל, 28 באפריל 2020. דובר צה"ל
המשתתפים בטקס בהר הרצל, היום/דובר צה"ל

בדברים שנשא ושודרו במהלך הטקס, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "כאח שכול, שצלקות האובדן טבועות בו, אני מברך על כל מקרה שנחסך ממשפחות חדשות. כראש ממשלה אני יודע שהמדיניות התקיפה שלנו אל מול מבקשי נפשנו מונעת קורבנות. אויבנו יודעים שעל כל התגרות אנחנו מגיבים בצורה כפולה ומכופלת. שני שיקולים מנחים אותי: החשיבות של ביצוע משימה ודאגה לשלום החיילים. אבל כולם חייבים לדעת שלמען שלומנו תמיד נהיה נכונים למערכה".

נתניהו התייחס לאחיו, מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו שנפל במבצע אנטבה, ואמר: "יוני לא חזר חי מאנטבה, אבל הערכים שהנחו אותו ואת חבריו חיים וקיימים. הערבות ההדדית מפעמת בחיילינו הצעירים. התרגשתי כשביקרתי את חיילי גולני שנפצעו בדרכם לטקס ההשבעה ואמרו לי בבית החולים שרק רוצים לחזור לחבריהם, ונשבעו כשהם על קביים". הוא גם התחייב לעשות מאמצים להחזרת השבויים והנעדרים המוחזקים ברצועת עזה.

עוד בוואלה!

הנצחה בזום וחיבוק מרחוק: יום הזיכרון הבודד של המשפחות השכולות

לכתבה המלאה
הטקס הממלכתי מחוץ להיכל הזיכרון בהר הרצל, 28 באפריל 2020. דובר צה"ל
הטקס בהר הרצל, היום/דובר צה"ל
טקס יום הזיכרון באנדרטת בהר הטייסים בהרי ירושלים, 28 באפריל 2020. ראובן קסטרו
טקס יום הזיכרון באנדרטה בהר הטייסים/ראובן קסטרו

במקביל לטקס הממלכתי בהר הרצל גם מליאת הכנסת התכנסה לישיבה מיוחדת לציון יום הזיכרון. יו"ר הכנסת, בני גנץ, אמר בדברים שנשא כי "היום הזה איננו ככל הימים. הפעם בתי העלמין ייוותרו יתומים, אפופים בדממת המוות של יקירנו. בין היתר בשל כך, החלטנו לערוך את הישיבה המיוחדת הזו כאן בכנסת ישראל".

"עבורנו המנהיגים היום הזה הוא גם הזדמנות להיזכר מהי השליחות שצריכה להנחות אותנו. איזו אחריות כבדה אנחנו נושאים על כתפינו, לזכור היטב, שלעתים אין ברירה אלא להילחם - ושתמיד חייבים לחתור לשלום שימנע את המלחמה הבאה. לזכור את יסוד הקיום שלנו כאן - העוצמה הצבאית והעוצמה המוסרית", המשיך גנץ.

לדבריו, "דווקא משום שהמוות ממלא את היום הזה, אני מבין היטב את עוצמת החיים ואת החובה שלחיינו כאן תהיה משמעות. שנדע לפעול בכוונות טובות, ליטול אחריות, למלא את החברה שלנו ברוח של נתינה ואכפתיות ולהיות ערבים זה לזה. בעיניי, זוהי גם צוואתם של הנופלים, רק כך נהיה ראויים להם, יהי זכרם ברוך".

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה/--
ישיבת הכנסת לציון יום הזיכרון, 28 באפריל 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
הישיבה המיוחדת בכנסת לציון יום הזיכרון/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

מספר חללי מערכות ישראל עומד על 23,816, כשעל פי נתוני משרד הבריאות, 42 מהם נוספו למניין הנופלים בשנה האחרונה. בנוסף לכך, 33 נכים שמתו כתוצאה מנכותם הוכרו במהלך השני כחללי מערכות ישראל. לפי הביטוח הלאומי, מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה בה' באייר תש"ח ועד היום הוא 3,153.

בהמשך היום, בשעה 13:00, יתקיים בהר הרצל טקס נוסף שיוקדש לנפגעי פעולות האיבה. כמו כן, ב-52 בתי העלמין הצבאיים, ובאתר ההנצחה ללוחם הבדואי, התקיים "משמר הנר" - משמר כבוד של חיילי צה"ל העומדים לצד אבוקת זיכרון, הצדעת מפקד בכיר ותפילה לנשמות הקדושים. בתום הצפירה, עבר המשמר לשירת התקווה, וזאת ללא נוכחות קהל.

טקס יום הזיכרון באנדרטת בהר הטייסים בהרי ירושלים, 28 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מטס חיל האוויר מעל האנדרטה בהר הטייסים/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, טקס יום הזיכרון ברחבת הסוכנות היהודית נערך בסימן הצדעה לחיילים הבודדים שעלו ארצה בגפם ונפלו על משמרתם. יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג והחייל הבודד, אורי חמו, שנפצע בפיגוע הדריסה בירושלים, הניחו זר לזכר הנופלים במערכות ישראל ובפעולות איבה בארץ ובעולם. הרצוג אמר כי "בשם יהודי התפוצות ברחבי העולם, אני מרכין היום ראש בגאווה וביגון עמוק על גבורתם ומסירת נפשם של בנינו במלחמות ישראל. ביניהם גם עולים חדשים וחיילים בודדים, שעלו לישראל לבד".

אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בצפירת זיכרון בת דקה שנשמעה ברחבי הארץ, בטקס ברחבת הכותל המערבי שנערך ללא השתתפות קהל. טקסים אלה מתקיימים בעוד שהמשפחות השכולות אינן מורשות לעלות השנה לקברי החללים במהלך יום הזיכרון, זאת מחשש להדבקה המונית בקורונה. בעקבות זאת, המשטרה סגרה את צירי הגישה לבתי העלמין, והתנועה אינה מותרת מחוץ לערים, למעט למקומות העבודה ולקניות מותרות.

(עדכון ראשון: 8:45)

  • עוד באותו נושא:
  • הר הרצל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully